دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: تصمیم پاپ بندیکت شانزدهم برای کناره‌گیری از مقام خود که اعلام شد، باعث شگفتی بسیاری از محافل دینی و سیاسی در سراسر جهان شده است.

پاپ

وی علت این تصمیم خود را ضعف قوای جسمی اعلام کرد اما تحلیلگران عوامل دیگر را بی‌تأثیر نمی‌دانند.

به گزارش منابع خبری، جوزف راتسینگر موسوم به پاپ بندیکت شانزدهم در مراسمی مذهبی به زبان لاتین از کناره‌گیری خود از این مقام در روز 10اسفند خبر داد. فدریکو لومباردی سخنگوی پاپ با اعلام این خبر افزود: دلیل کناره‌گیری وی سن بالاست. به گفته لومباردی، پاپ در جمع گروهی از کاردینال‌ها گفت در ماه‌های اخیر قوای وی به اندازه‌ای تحلیل رفته که دیگر از برآوردن وظایف این سمت ناتوان است.

پاپ بندیکت شانزدهم که 85ساله است، نخستین پاپ از قرون وسطی به بعد است که استعفا می‌کند. آخرین پاپی که از سمت خود استعفا کرد، پاپ گریگوری دوازدهم بود که در سال 1415 و به‌منظور جلوگیری از گسترش اختلاف در میان مدعیان سمت پاپی استعفا کرد.

بیشتر پاپ‌های معاصر استعفا را به جز در مورد بیماری غیرقابل پذیرش می‌دانند. پاپ در سخنرانی خود در جمع کاردینال‌ها افزود: در جهان امروز که تابع تغییرات سریع و متأثر از پرسش‌هایی است که تأثیر عمیقی بر زندگی دین‌مدارانه دارد و برای حکومت بر کشتی سن پیتر و خواندن انجیل، هم قوای ذهنی و هم قوای جسمی ضروری است. جوزف راتسینگر در سال2005 پس از درگذشت پاپ ژان پل دوم جانشین وی شد و به‌عنوان دویست و شصت‌و‌پنجمین پاپ، نام بندیکت شانزدهم را بر خود گذاشت. وی ششمین آلمانی است که در مقام پاپ انجام وظیفه کرد.

پس از کناره‌گیری پاپ، کاردینال ارشد واتیکان انجام وظیفه وی را تا زمان انتخاب پاپ جدید توسط مجمع کاردینال‌های کلیسای کاتولیک بر عهده خواهد گرفت. احتمالاً این مجمع تا اواخر اسفند‌ماه تشکیل جلسه خواهد داد. سخنگوی پاپ گفت که در روزهای اخیر، خستگی پاپ مشخص بود، اما استعفای وی غافلگیرانه بود. وی در سال 2010 در مصاحبه‌ای گفته بود اگر نتواند وظایف خود را انجام دهد، استعفا می‌کند. به گفته لومباردی وی پس از کناره‌گیری به اقامتگاه تابستانی پاپ در نزدیک رم و سپس برای عبادت به خانه‌ای در واتیکان برمی‌گردد.

در دوره فعالیت پاپ بندیکت شانزدهم، کلیسا مثل همیشه با جنجال‌های رسوایی جنسی کشیش‌ها روبه‌رو بود. در خرداد‌ماه امسال، یک رشته سند از واتیکان به مطبوعات ایتالیا درز کرد که نشان‌دهنده کشمکش قدرت، دسیسه سیاسی و فساد در سطوح بالای حاکمیت کلیسای واتیکان بود. این ماجرا با برکناری اتوره گوتی تدشی رئیس بانک واتیکان و بازداشت پائولو گابریل پیشخدمت پاپ به اوج رسید. ظاهراً اسناد مهمی از خانه گابریل به‌دست آمده بود که هیچ ارتباطی با وی و شغلش نداشت. گابریل محاکمه و به 18‌ماه حبس محکوم شد، اما پاپ وی را عفو کرد. در پی اعلام کناره‌گیری پاپ بندیکت شانزدهم، فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه این تصمیم را قابل احترام دانست و گفت که فرانسه از پاپی که چنین تصمیمی را می‌گیرد، تمجید می‌کند. دولت آلمان نیز بر ارادت خود نسبت به پاپ تأکید کرد.

کد خبر 201042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز