همشهری آنلاین: بیش از یک میلیارد انسانی که در مناطق پست کنار دریاها زندگی می‌کنند با خطری بسیار بزرگ‌تر از تسونامی سال 2004 جنوب شرق آسیا مواجهند.

به گزارش سی ان ان نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد مناطقی پستی که در کنار دریاها و اقیانوس‌ها قرار داردند در صورتی که سطح آب دریاها یه یک‌باره تغییر کند با فاجعه بسیار بزرگ‌تر از سونامی سال 2004 رو به رو خواهند شد.

یک تیم تحقیقاتی زمین‌شناسی با استفاده از روش‌های جدید نقشه‌برداری میزان خسارات مالی و جانی تغییر یک‌باره سطح  دریاها را اندازه‌گیری کرده‌. تغییر یک‌باره سطح دریاها به دلیل توفان‌های شدید و زمین‌لرزه‌هایی که زیر دریاها اتفاق می‌افتند روی می‌دهد.

لین یوزری رئیس این تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: نزدیک به یک چهارم جمعیت انسان‌‌‌‌ها در سرزمین‌‌های پستی که ارتفاع آنها زیر سی متر بالاتر از سطح دریاست زندگی می‌کنند. ارتفاع سرزمین‌هایی هم که در تسونامی سال 2004 به زیر آب رفتند و بر اثر آن 230 هزار نفر جان خود را باختند همین اندازه بود.

وی در ادامه می‌گوید: چیزی که ما می‌خواهیم حدس بزنیم این است که چه مناطقی از زمین در معرض وقوع یک حادثه فاجعه‌آمیز است. این واقعیت که انسان‌های بسیار زیادی در این مناطق زندگی می‌کنند به این معنا است که انسان‌های بسیاری به صورت بالقوه در معرض خطرات جبران ناپذیری هستند.

این تیم تحقیقاتی همچنین کشف کرده است که در صورتی که ارتفاع دریاها در زمین 100 فوت (حدود 30 متر) بالا بیاید 2میلیون مایل مربع از سطح خشکی‌های زمین به زیر آب خواهخد رفت.

در حال حاضر سطح آب دریاها سالانه 0.04 تا 0.08 اینچ در سال بالا می‌رود که نظریه محققان گروه دکتر یوزری را نقض می‌کند. اما وی می‌گوید 10 هزار سال پیش سطح آب دریاها در عرض 500 سال 20 متر افزایش پیدا کرد که دلیل آن شکسته شدن یخ‌های قاره‌ای بوده است.

یوزری با استناد به همین دوره تاریخی می‌گوید: اگر ما به داده‌های تاریخی نگاه کنیم می‌بینیم که بالا آمدن بک‌باره سطح دریاها امکان‌پذیر است

وی برای این که عمق فاجعه را نشان دهد می‌گوید: اگر سطح آب در فلوریدا 30 متر بالاتر برود تمام ایالت زیر آب خواهد رفت.

کد خبر 20104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز