مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: شعله خورشیدی پایداری که اوایل روز یکشنبه در خورشید به وجود آمد،‌منجر به ایجاد فوران خورشیدی بسیار شدیدی شد که مستقیمان زمین را هدف گرفته بود.

توفان خورشیدی

بر اساس گزارش اسپیس، با‌این‌همه این توفان شدید خورشیدی به اندازه‌ای شدیدی نیست که بتواند فعالیت ماهواره‌های زمین را مختل کند و احتمالا تنها به ایجاد مناظر چشم‌نواز شفق‌های قطبی ختم خواهد شد.

این فوران کرونالی طی جهش شعله‌ای خفیفی اما طولانی مدت خورشیدی، راس ساعت 7:30 به وقت گرینویچ به وجود آمد و موجی از ذرات باردار را با سرعتی برابر 2.9 کیلیومتر بر ساعت روانه زمین ساخت. فوران اخیر در تصاویر رصد‌خانه خورشیدی و هلیوسفریکی خورشید یا SOHO به ثبت رسیده‌است.

فوران‌های توده کرونال یا CME‌ها فوران‌هایی از مواد باردار خورشیدی هستند که ذرات خورشیدی را به میان فضا پرتاب می‌کنند. زمانی که این ذرات زمین را هدف بگیرند می‌توانند طی یک تا سه روز خود را به زمین رسانده و پس از واکنش دادن با میدان مغناطیسی زمین، منجر به ایجاد توفان‌های ژئومغناطیسی شوند و شفق‌های قطبی را به عنوان عوارض ناشی از چنین توفانی در دو قطب زمین خلق کنند.

به گفته ناسا، در گذشته فوران‌هایی با این شدت، اثرات بسیار محدودی بر روی زمین داشتند اما امروزه می‌توانند بر روی سیستم‌های ماهواره‌ای،‌GPS و سیستم‌های الکترونیکی اثرات مخربی داشته باشند.

کد خبر 200953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز