شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اصغر سلطانیه با اشاره به اینکه در ایران فعالیت بازفرآوری انجام نمی‌گیرد گفت که درخواست شورای حکام و شورای امنیت در خصوص تعلیق فعالیتی که اصلا در ایران وجود ندارد هیچ مبنای حقوقی ندارد .

علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در دانشگاه وین درباره‌ تاثیر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان تاسیس تاکنون هرگز به این اندازه متزلزل و ضعیف نبوده است.

سلطانیه اظهار کرد: یک نهاد غیر فنی یعنی شورای امنیت سازمان ملل به آژانس دستور می‌دهد که درباره‌ی مسایلی که منحصرا فنی و به تنها سازمان فنی بین‌المللی خود مختار متعلق‌اند، چه کار کند چگونه و چه زمانی کار کند.

سلطانیه تاکید کرد : شورای امنیت به طور ابزاری علیه یک عضو آژانس که عضو ان پی تی است مورد استفاده قرار گرفته است و باید تاثیرات جدی قدرت غیر دموکراتیک وتو را بر روی سیاست‌ها، عملکردها و تصمیمات شورای امنیت در ذهن داشت.

وی در ادامه سخنانش به نمونه‌ تاریخی استفاده‌ ابزاری از شورای امنیت در سال 1950 و قطعنامه‌ پیشنهادی آمریکا و انگلیس اشاره کرد که ملی شدن صنعت نفت ایران را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی معرفی و معیارهایی مناسب علیه ایران مطابق با فصل هفت منشور را خواستار شد.

سلطانیه همچنین به تحولات برنامه‌ هسته‌ای ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب و همکاری غرب با ایران درحوزه‌ هسته‌ای پیش از انقلاب و قطع این همکاری‌ها بعد از پیروزی انقلاب پرداخت.

نماینده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در پی فشار تحریم‌ها محرومیت‌ها و تبعیض‌ها جمهوری اسلامی ایران به نتیجه‌ی نهایی رسید و آن این که هیچ شانسی وجود ندارد که به صورت دو جانبه یا چند جانبه بتواند مواد و تجهیزات هسته‌ای را برای اهداف صلح‌آمیز به دست آورد یا این که حتی به تضمین الزام‌آور حقوقی برای تامین هسته‌ای دست پیدا کند، بنابراین باید تصمیمی استراتژیک برای ایستادن بر روی پای خود با استقلال کامل اتخاذ می‌کرد.

به گزارش ایسنا وی افزود: ایران کار بر روی همه‌ بخش‌ها چرخه‌ سوخت هسته‌ای به وسیله بهره‌برداری از اورانیوم، استخراج، تبدیل، غنی‌سازی، تولید سوخت، طراحی و راه‌اندازی راکتورها را آغاز کرد.

وی تاکید کرد: در عین حال نظارت آژانس از جمله بازرسی مطابق با توافقنامه‌ پادمان بدون هرگونه وقفه‌‌ای ادامه داشته است.

سلطانیه در توضیح معیارهای فنی و حقوقی که ثابت می‌کند قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران مبنای حقوقی ندارند گفت: مساله‌ هسته‌ای ایران در تضاد روشن با مفاد اساسنامه‌ آژانس به شورای امنیت گزارش شد.

وی با تاکید بر این که براساس بند 12 اساسنامه‌ بازرسان باید هر گونه عدم پایبندی را به مدیر کل گزارش کنند که باید گزارش آن را به شورای حکام ارایه کند افزود: چنین چیزی هرگز رخ نداد و تمامی گزارشات آژانس موید عدم انحراف در مواد هسته‌ای ایران بوده و برنامه‌ هسته‌ای ایران فقط به دلیل آغاز دوباره‌ فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ که داوطلبانه تعلیق شده بود به شورای امنیت ارجاع شد.

سلطانیه با اشاره به اینکه ایران فعالیت بازفرآوری انجام نمی‌گیرد و گزارش اخیر مدیرکل هم آن را تاکید کرده است گفت که درخواست شورای حکام و شورای امنیت در خصوص تعلیق فعالیتی که اصلا در ایران وجود ندارد هیچ مبنای حقوقی ندارد و بی‌معناست.

سلطانیه یادآوری کرد که راکتور 40 مگاواتی آب سنگین اراک جایگزین راکتور 50 مگاواتی تهران خواهدشد و به تولید ایزوتوپ‌های برای کاربردهای پزشکی کشاورزی و صنعتی می‌پردازد.

وی ادعاها در خصوص 20 سال فعالیت اعلام نشده در ایران از جمله در یو.سی.اف و نطنز را کاملا « نادرست و گمراه کننده» خواند و گفت: ایران در سال 2000 و تقریبا چهار سال قبل از آنکه ملزم باشد به آژانس تحت توافق پادمان درباره‌ یو.سی.اف گزارش دهد به آژانس گزارش داد.

وی همچنین گفت که ایران باید 180 روز قبل از ورود مواد هسته‌ای به تاسیسات به آژانس اطلاعاتی را ارایه دهد و ایران هیچ الزام حقوقی برای مطلع کردن آژانس از تاسیسات غنی‌سازی نطنز پیش از این زمان نداشت.

سلطانیه افزود: آژانس یک سازمان راستی آزمای مستقل است و هرگونه دخالت شورای امنیت آژانس را تضعیف و مانع همکاری با این سازمان منحصرا فنی خواهد بود.

وی گفت: ما هم چنان آماده‌ایم مسایل اندک باقی مانده را به شکلی که در نامه‌های مورخ 27 آوریل 2006 و 19 فوریه 2007 منعکس شده حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در موارد مختلف استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌یی را محکوم کرد ادامه داد که براساس قانون اسلامی ایران تسلیحات کشتارجمعی در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد.

سلطانیه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قربانی اصلی سلاح‌های شیمیایی بوده است؛ صدها هزار تن در دوران جنگ تحمیلی صدام که کاملا مورد حمایت آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی بود در معرض این سلاح‌ها قرار گرفت.

سلطانیه تنها رویکرد سازنده و منطقی برای تقابل و درک مشترک در خصوص مساله‌ هسته‌ای را از نظر ایران « مذاکرات» خواند و آن را « راهی موثر برای جلوگیری از هر گونه رویارویی» دانست و تاکید کرد مذاکراتی «بدون پیش شرط» می‌تواند «مثمرثمر» بوده و به حصول پیشرفت کمک کند.

سلطانیه تاکید کرد که ایران از هر گونه پیشنهاد سازنده که حقوق ایران براساس ان پی تی را در نظر داشته باشد حمایت می‌کند و گفت: اگر طرف‌های دیگر مدعی‌اند که حاضرند با ایران مذاکره کنند باید به طور صادقانه و بدون هر گونه انگیزه‌ی سیاسی به مذاکرات وارد شوند.

وی با تاکید بر این که مساله‌ هسته‌ای ایران باید خارج از شورای امنیت بررسی شود گفت: مسیر شورای امنیت مبنای حقوقی در خصوص این مساله ندارد و هر گام بیشتری که شورای امنیت اتخاذ کند فقط اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و برای حل مساله غیرسازنده خواهد بود و تلاش‌های کنونی برای از سرگیری مذاکرات را به مخاطره می‌اندازد.

وی تاکید کرد: ایران در برابر ارعاب و تهدید متوقف نمی‌شود و هرگز حقوق لاینفکش در زمینه‌ انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز را رها نخواهد کرد.

وی بار دیگر گفت: ملت بزرگ ایران ملتی صلح دولت است و در طول دو قرن اخیر هرگز آغازگر جنگ و تهاجم نبوده است اما قاطعانه و با شجاعت در برابر هرگونه قدرت قلدر و مهاجم مقاومت خواهد کرد.

عکس‌ها: لیلا صالحی‌روش

کد خبر 20093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز