همشهری آنلاین: دانشمند ایرانی موفق به تولید یک عینک جدید با عدسی‌های بنفش شده که رنگ قرمز و سبز را ارتقا بخشیده و به افراد مبتلا به کوررنگی در مشاهده کامل آنها کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، پروفسور چنگیزی، عصب‌شناس ایرانی شرکت 2AI Labs این عینک‌های 190 پوندی را در اصل برای استفاده پزشکی ساخته است. این عدسی‌ها نوارهای نوری را که با توانایی تشخیص سایه‌های مختلف قرمز و سبز تداخل دارند، فیلتر می‌کنند.

چنگیزی درباره این عینک گفت: این عینک به افراد کوررنگ کمک می‌کند تا تفاوت‌های سبز و قرمز را که پیش از این برای آنها قابل تشخیص نبوده، مشاهده کنند.

البته عینک «Oxy-Iso» تنها برای کور رنگی قرمز و سبز کاربرد دارد که رایج‌ترین شکل آن بوده و البته در زنان نادر است. این درحالیست که حدود هشت درصد مردان به این حالت دچار هستند.

چنگیزی اظهار داشت: اگرچه ما این فناوری را با هدف ابتدایی فقر رنگ طراحی نکرده‌ایم اما همچنین تعجیب نکردیم که Oxy-Iso ممکن است بتواند به بیماران کوررنگ نیز کمک کند.

وی افزود: من در پژوهش خود و کتاب «انقلاب بینایی» گفته‌ام که بینایی رنگی انسانی ما که بالاتر از قابلیت پستانداران دیگر بوده، در جهت احساس تغییرات اکسیژن تکامل یافته که به ما برای حس علائم رنگی پوست مانند قرمز شدن چهره کمک می‌کند. از این رو فیلتر Oxy-Iso به تمرکز ارتقای رنگی خود در جایی می‌پردازد که افراد کوررنگ در برابر رنگهای قرمز و سبز به مشکل برمی‌خورند.

این عینک‌ها در حال حاضر در بازار موجود بوده، اما با این مشکل روبرو است که با افزایش قابلیت مشاهده رنگ‌های سبز و قرمز، قابلیت تشخیص زرد و آبی را کم می‌کند.

کد خبر 200870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز