مینا شهنی: کارگران قراردادی که در مشاغلی با ماهیت دائمی‌مشغول به کارند، در صورت تمدید نشدن قرارداد، بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

داوود مددی،‌ مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: اجرای این قانون سبب می‌شود تا نگرانی کارگران نسبت به تمدید قرارداد کاهش یابد.

مددی تاکید کرد کارگران قراردادی که ماهیت کارشان دائمی‌است از مزایای این قانون بهره‌مند می‌شوند و در صورتی‌که ماهیت کار در مشاغل قراردادی نباشد نمی‌توانند عضو صندوق بیمه بیکاری شوند.

او با اشاره به اینکه در این شرایط  تعداد اعضای صندوق بیمه بیکاری با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود افزود: به این ترتیب ما با افزایش چشمگیری در تعداد اعضای صندوق بیمه بیکاری روبرو هستیم، اما سعی کرده‌ایم با همکاری وزارت کار و تامین‌اجتماعی از سیاست‌های تشویقی برای کارفرمایان استفاده کنیم تا از افزایش روزافزون کارگران مشمول دریافت بیمه بیکاری کاسته شود.

به گفته مددی سیاست تشویقی در نظر گرفته‌شده برای کارفرمایان اعطای وام 10 میلیون تومانی است به این ترتیب که اگر کارفرمایی یکی از اعضای صندوق بیمه بیکاری را در کارگاهش به کار گیرد می‌‌تواند از وام 10 میلیون تومانی با نرخ سود بانکی 4 درصد برخوردار ‌شود.

مددی با اشاره به کمبود منابع صندوق بیمه بیکاری گفت: ما هر سال با کمبود منابع در صندوق بیمه بیکاری روبرو هستیم و این کسری صندوق از سال‌های قبل به سال جاری افزوده خواهد شد، به این ترتیب صندوق بیمه بیکاری که یک کسری سالیانه دارد، یک کسری تجمعی متعلق به سال‌های پیش را نیز یدک می‌کشد.

او پیش از این گفته بود: با توجه به افزایش تعداد اعضای دریافت کنند و بیمه بیکاری در هر سال، سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت مستمری ماهانه آنها  بامشکل مواجه شده و هر سال با کسری در بودجه این صندوق مواجه می‌شود.

احمد پایور، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی، نیز در ماه‌های پایانی پارسال با اعلام کسری بودجه 40میلیارد تومانی این صندوق تا پایان سال 1385 گفته‌بود: علت اصلی ایجاد این کسری عدم تناسب میان درآمدهای صندوق با هزینه‌های جاری و هزینه‌های جانبی است.

پایور با اشاره به این که در سال جاری میزان درآمد این صندوق سه هزار و  ۴۷۶میلیارد ریال تا پایان سال پیش بینی شده است گفت: میزان هزینه‌ این صندوق تا پایان سال سه هزار و ۸۶۰میلیارد ریال پیش بینی می‌شود و با احتساب آمار مذکور این صندوق با کسری  ۴۰۰میلیارد ریالی مواجه خواهد شد.

گفتنی است میزان پرداختی صندوق بیمه بیکاری بستگی به سابقه‌کار افراد وضعیت تأهل و تجرد آنان داشته و این پرداختی از شش تا پنجاه ماه متغیر است.

کد خبر 20047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز