مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته آینده تکه سنگی فضایی به بزرگی 45 متر از فاصله ایمنی از زمین عبور خواهد کرد، که البته فاصله عبور آن از کنار زمین در مقایسه با فواصل کیهانی، بسیار نزدیک است.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، سیارک 2012 DA14  در تاریخ 15 فوریه 2013 از فاصله‌ای نزدیک‌تر از فاصله مدار ژئو‌سنکرون یا مدار هم‌گردش زمین که یک سیزدهم فاصله زمین تا ماه را تشکیل می‌دهد، از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد. از این رو تنها ماهواره‌های ارتباطاتی باید نگران عبور این سنگ فضایی شوند.

شکارچیان سیارک‌ها در لابراتوار پیشران جت یا JPL ناسا در کالیفرنیا اعلام کرد برنامه اجرام نزدیک به زمین ناسا می‌تواند با دقتی بالا مسیر عبور سیارک را بر اساس رصد‌های انجام داده تخمین بزند و به واسطه همین تخمین، به هیچ وجه احتمال اینکه سیارک در مسیر برخورد با زمین قرار داشته‌باشد وجود ندارد.

مسیر عبور شهاب‌سنگ از کنار زمین

سیارک 2012 DA14  در فوریه سال 2012 توسط محققان در برنامه تحقیقاتی لاساگرا در اسپانیا کشف شد و از این رو مسیر حرکت مداری آن کاملا شناخته شده‌است. با این همه صخره به اندازه‌ای به میدان گرانشی زمین نزدیک خواهد شد که پس از عبور از نزدیک‌ترین فاصله‌اش از کنار زمین،‌مدارش دچار تغییر شود، پس از این مرحله دوره مدارگردی این تکه سنگ به دور خورشید از 368 روز به 317 روز کاهش خواهد یافت.

عبور این سیارک از کنار زمین،‌ علاوه بر‌اینکه تهدیدی برای سیاره به شمار نمی‌رود،‌بلکه می‌تواند فرصتی مناسب برای اخترشناسان آماتور و دانشمندان به شمار رود. تماشاگران در اروپا، آسیا و استرالیا می‌توانند با استفاده از یک دوربین دو چشمی و یا تلسکوپ‌های بسیار معمولی عبور این سنگ را مشاهده کنند.

ناسا تصمیم دارد این سنگ کیهانی را با استفاده از رادار گلدستون در صحرای موهاوی مورد بررسی و مطالعه قرار دهد تا درک بهتری از ساختار و ویژگی‌های سطحی آن به دست بیاید.

درصورتی که سنگی به بزرگی این سنگ با زمین برخورد کند، خسارت‌هایی در سطح محلی به وجود‌ خواهد آورد. وزن این سنگ کیهانی 130 هزار تن تخمین زده شده‌است، گفته می‌شود جرمی که در سال 1908 بخشی از جنگل تانگوسکا در سیبری را از بین برد،‌ابعادی برابر این سیارک داشته‌است.

کد خبر 200406
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز