چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

با گذشت بیش از دو سال از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و در روزهایی که دولت مصمم به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌هاست، آن هم در زمانی که نرخ تورم به 7 /28درصد تا پایان دی‌ماه امسال رسیده است، مروری بر گفته‌ها و وعده‌های یارانه‌ای رئیس‌جمهور نشان می‌دهد تا چه میزان اهداف مدنظر دولت و مجلس محقق شده و چه میزان وعده‌ها روی زمین مانده است؛ وعده‌هایی نظیر خشکاندن تورم، رفع کامل بیکاری، فقدان فقر در جامعه و البته آمادگی کامل دولت برای اجرای فاز دوم و به گفته رئیس دولت گام آخر هدفمندی یارانه‌ها.

رئیس جمهور - احمدی نژاد

آنچه می‌خوانید مروری است بر آنچه محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور از اردیبهشت 88 (یک سال پیش از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها) گفته است تا اواخر دی‌ماه امسال.

3 اردیبهشت 1388: اگر ما یارانه‌ها را عادلانه توزیع بکنیم یک سپر حفاظتی، تضمین و مراقبتی از این فشار به‌وجود خواهد آمد که علاوه بر استحکام اقتصادی خانواده از آسیب وارد شدن به آنها در نوسانات اقتصادی نیز جلوگیری خواهد شد.

29مهر 1388: مطلقا در اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بنا نیست به مردم فشار وارد شود. همه تلاش ما این بوده که این 60 تا 80درصد که نام‌نویسی کرده و شناسایی شده‌اند نه‌تنها آسیب نبینند بلکه قدرت خرید آنان بالاتر برود.

11آذر 1388: تلاش می‌کنیم ریشه تورم را در جامعه خشک کنیم.

4بهمن 1388: گام‌های اصلی این برنامه در سال آینده برداشته خواهد شد. در هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ تناقضی وجود ندارد و دولت آن‌را به‌طور کامل انجام خواهد داد. هدف اصلی دولت این است که همه مردم تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

29اسفند 1388: اینکه بعضی‌ها گفته‌اند اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها خیلی خطرناک است و بحران و خونریزی دارد و مردم به زحمت می‌افتند، این ادعاها واقعیت ندارد. اینگونه حرف‌ها یا ناشی از عدم‌شناخت آنهاست یا اینکه نمی‌خواهند این طرح اجرا شود.

7 اردیبهشت 1389: جامعه کارگری ازجمله قشرهایی است که اجرای این طرح صددرصد به نفع آنها خواهد بود و به فضل الهی با هدفمند کردن یارانه‌ها هیچ فقیری در کشور باقی نخواهد ماند.

20 اردیبهشت 1389: باید مراقب بود تا افرادی که مخالف اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هستند در مسیر حرکت این طرح مشکل ایجاد نکنند؛ چرا که اجرای این طرح گامی بزرگ در مسیر عدالت است.

22اردیبهشت 1389: اگر دولت این طرح را به‌طور کامل و در زمان کوتاه اجرایی کند دیگر نیازی به مراکز حمایتی به‌منظور تحت پوشش قراردادن خانواده‌های فقیر نخواهد بود.

27خرداد 1389: کسانی که متمکن هستند و می‌توانند به خوبی زندگی کنند از گرفتن یارانه خودداری کنند تا بتوان فاصله طبقاتی ایجاد شده در جامعه را از بین برد.

12تیر 1389: اصلاح ساختار یارانه، دمیدن روح جدیدی در کالبد صنعت کشور است. برخی تصور می‌کنند با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها صنعت کشور در کوتاه‌مدت آسیب می‌بیند درحالی‌که با اندیشه و همت صنعتگران ایرانی هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

26شهریور 1389: در حال حاضر منحنی تورم نزولی است و این در حالی است که عده‌ای برعکس چنین حالتی را انتظار داشتند اما اگر خدای ناکرده همراهی مردم نباشد افزایش قیمت به مسابقه‌ای برای افزایش قیمت‌ها تبدیل می‌شود که مخرب است.

25مهر 1389: اطمینان می‌دهم که به فضل الهی و با همراهی مردم از همان روز اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها وضعیت اکثریت مردم ایران که از سطح زندگی متوسط و پایینی برخوردار هستند، بهتر خواهد شد.

8 آبان 1389: برخی‌ شایعه می‌کنند این امر، فشار سنگینی بر مردم وارد خواهد کرد. این درست نیست، فشار سنگینی مطلقا در راه نیست. عده‌ای در موضوع ارز می‌خواستند بازار را بر هم بریزند که دولت ظرف کمتر از یک هفته وارد شد و آن را جمع کرد. آنقدر ارز داریم که هر کس هرچقدر بخواهد می‌تواند تهیه کند.

13آبان 1389:‌توقع آن است که درصورت گران شدن بی‌مورد برخی کالاها، مردم از خرید آن خودداری کنند تا سودجو تنبیه شود؛ضمن آنکه دولت در مورد هرگونه افزایش کالا یا خدمات از قبل اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

19آبان 1389: یکی از بداخلاقی‌ها این است که عده قلیلی به محض اینکه اقدام مهمی انجام می‌شود شروع به شایعه‌سازی‌، انتشار اخبار دروغ و غبارآلودکردن فضا می‌کنند تا منافع خود را برآورده کنند. این عده با دادن اطلاعات غلط، اجناس را به قیمت بالا به مردم می‌فروشند که البته این افراد در اقلیت هستند و باید این اخلاق خود را کنار بگذارند.

24آبان 1389:‌هدفمند کردن یارانه‌ها در حقیقت باز کردن وزنه‌های سنگین از پای صنعت و تولید و نیز برداشتن موانع بزرگ از مسیر شکوفایی کشور است.

2آذر 1389: دولت با همت و کمک مردم گام‌های آخر اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را برداشته و پرچم عزت ملت ایران را بر قله اقتصادی کشور به اهتزاز درمی‌آورد.

6آذر 1389:‌بررسی 50سال توزیع یارانه در کشور نشان می‌دهد که 70درصد یارانه‌ها را فقط 30درصد جامعه استفاده کرده است. اجرای این طرح ممکن است برای عده‌ای نیز ناخوشایند باشد؛ کسانی که به شکل‌های گوناگون با بهره‌گیری از منافذ و نقاط ضعف سیستم اقتصادی برای خود ثروت انباشته‌اند.

7آذر 1389:مطمئنا با اجرای این طرح وضعیت زندگی آحاد مردم به‌ویژه اقشار ضعیف بهبود خواهد یافت.

ذر 1389:‌با اجرای کامل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبلغ علی‌الحساب کنونی که به‌حساب مردم واریز شده است، دست‌کم دو برابر خواهد شد.

16آذر 1389: هدفمندی یارانه‌ها طرحی است که به سود همه مردم است و دولت مصمم است با حوصله و البته با همراهی و همکاری مردم این طرح را طوری آغاز و اجرا کند که هیچ فردی از اجرای آن کوچک‌ترین آسیبی نبیند.

17آذر 1389: تامل دولت برای آن است که هیچ‌کس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها کوچک‌ترین آسیبی متحمل نشود اما یک دلیل دیگر این است که دولت سعی دارد در همین گام اول حدود 10درصد مبلغ واریزی به‌حساب مردم را افزایش دهد که این خبر خوشی برای مردم خواهد بود.

27آذر 1389: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از مدت‌ها پیش شروع شده است و ما اکنون آزادسازی قیمت‌ها نداریم بلکه تعدیل و اصلاح قیمت‌ها از ابتدای روز 28آذرماه اجرایی می‌شود. دولت تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر تولید، صنعت، کشاورزی، زندگی دهک‌های جامعه، دامداران و اقشار مختلف جامعه را بررسی کرده و برنامه جامعی را تهیه کرده و پس از آن با اقشار مختلف جامعه اعم از کشاورزان، تجار، دامداران، حمل ونقل گفت‌وگو کرده است تا این طرح با کمترین تنش و شوک بر زندگی مردم به نحو مناسبی آغاز شود. با هدفمند کردن یارانه‌ها، صنعت داخلی می‌تواند با قیمت‌های جهانی رقابت کند.

11بهمن 1389: به‌رغم تبلیغاتی که عده‌ای درخصوص هدفمندکردن یارانه‌ها انجام می‌دهند، بدون تردید آینده اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار بهتر از شرایط کنونی خواهد بود و دولت تازه کنترل تورم را از فروردین‌ماه سال آینده شروع خواهد کرد.

1 اسفند 1389: دولت به‌دنبال آن است که سال آینده طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را با همین قوت ادامه دهد و پیش‌بینی شده اگر شرایط مساعد باشد گام‌های بعدی را بردارد.

8 اسفند 1389: به خاطر هدفمند کردن یارانه‌ها ما می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که جزو کشورهایی هستیم - شاید دو کشور یا سه کشور دیگر مثل ما باشند - که کسی به نان شبش محتاج نیست؛ یعنی کسی گرسنه نمی‌خوابد و همه حداقل‌ها را در جیبشان دارند.

16فروردین 1390: اگر ابعاد مختلف هدفمند کردن یارانه‌ها با همین سرعت اجرا و به واسطه آن بخش‌های صنعت ، کشاورزی ، حمل‌ونقل و مصرف خانوار اصلاح شود بی‌تردید بخش مهمی از جهاد اقتصادی محقق خواهد شد.

26 اردیبهشت 1390: هیچ تغییری در واریز نقدی یارانه‌ها ایجاد نخواهد شد و همان 45هزار و 500تومان است. البته دولت هر بخش دیگری را که آزاد کند سهم همان بخش را اضافه خواهد کرد.

23شهریور 1390: معتقدم که می‌شود مبلغ پرداخت یارانه‌ها به مردم را سه‌برابر افزایش داد و متعجبم که چرا بعضی از طرح این موضوع ناراحت می‌شوند و شروع به کارشکنی می‌کنند و نمی‌خواهند گام‌های بعدی در مسیر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها برداشته شود.

13مهر 1390: آمارها می‌گویند که در اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تورم شش‌درصد افزایش یافته است که دودرصد از این مقدار هم متاثر از افزایش نرخ جهانی تورم است. دولت برای سال 90 تورم یک رقمی را هدفگذاری کرده است و قطعا تا پایان سال شاهد روند نزولی شاخص تورم خواهیم بود.به فضل الهی آنچنان پایه‌های طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مستحکم است که این طرح به هیچ وجه دچار مشکل نخواهد شد.

29آذر 1390: با اجرای موفقیت‌آمیز قانون هدفمندی یارانه‌ها معلوم شد که باید در دروس دانشگاهی و تحلیل و تئوری‌های اقتصادی تجدید نظر صورت بگیرد. مدلی که با اجرای موفقیت‌آمیز هدفمندسازی یارانه‌ها به‌دست آمده می‌تواند بومی شده و در تمام دنیا اجرایی شود. اینکه مراکز سیاستگذار جهانی برخلاف میل خود، زبان به تمجید مدیریت این کار بزرگ اقتصادی در کشورمان گشوده‌اند و اینکه بیش از 100کشور، تقاضای نظر مشورتی متخصصین ایرانی را درخصوص اجرای این طرح اقتصادی دارند، موضوع قابل توجهی است.

7دی 1390: ما برای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. در گام اول عده‌ای مخالف بودند و تا روز آخر یا تبلیغات منفی کردند، یا کارشکنی کردند و یا فشار آوردند و... . اگر دودهک انصراف بدهند ما پول آن دودهک را بین چهاردهک تقسیم می‌کنیم؛ یعنی به 40درصد جمعیت کشور، به هرکدام ماهی 40-50 70-تومان بیشتر می‌رسد؛ این چقدر زیباست.

17دی 1390: موضوع هدفمندی یارانه‌ها طی چندین سال در چند قانون برنامه مطرح بود و عده‌ای دائما انجام این کار را نشدنی دانسته و معتقد بودندکه ‌با اجرای این قانون وضعیت کشور برهم خواهد خورد و بحران‌های اجتماعی در کشور زیاد خواهد شد اما دیدیم که عده‌ای تصمیم به انجام این کار گرفتند و به هر نحو پای آن ایستادند و در نهایت توانستیم توزیع یارانه‌ها را در کشور با کمترین تبعات هدفمند کنیم.

12بهمن 1390: طرح هدفمندی در گام اول باعث شد که ضریب جینی به کمتر از 38درصد کاهش یابد؛ یعنی یک گام بلند در جهت کاهش فاصله‌های طبقاتی و تحقق عدالت. طی 12‌ماه بیش از 15میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از کاهش مصرف فراورده‌های نفتی در داخل حاصل شد. برای نخستین‌بار در تاریخ کشور صادرات فراورده‌های نفتی، بنزین، گازوئیل و سایر محصولات با قراردادهای مهم طولانی‌مدت آغاز شد. طرح بزرگ هدفمندی یارانه‌ها با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد و در حد مقدور و توان گام‌های بعدی برداشته خواهد شد.

12بهمن 1390: طی 12‌ماه بیش از 15میلیارد دلار صرفه‌جویی ناشی از کاهش مصرف فراورده‌های نفتی در داخل حاصل شد و برای نخستین بار در تاریخ کشور صادرات فراورده‌های نفتی ازجمله بنزین، گازوئیل و سایر فراورده‌ها با قراردادهای مطمئن طولانی مدت آغاز شد.

23فروردین 1391: به امید خدا دولت با اجرای برنامه مناسب، فضای کاذب و تحمیل‌شده به مردم از گرانی ارز و طلا را خواهد شکست تا مخالفان دیگر نتوانند با سوءاستفاده از این فضا، شیرینی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را به کام مردم تلخ کنند.

29آذر 1391: در همان مرحله اول می‌توانستیم 100درصد قانون هدفمندی یارانه‌ها را عملیاتی کنیم و هیچ مشکلی هم پیش نیاید. برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها احتمال داده می‌شد که دو بخش حمل‌ونقل و تولید با آن همراهی نکنند و دچار مشکل شوند اما پس از اجرای این طرح شاهد بودیم که بخش حمل‌ونقل و تولیدکنندگان بیشترین همراهی را با آن داشتند و تولیدکنندگان با فهم بالای خود پای اجرای این طرح ایستادند. تنها راه دورزدن فشارهای دشمن این است که هدفمندی را کامل اجرا کرده و پول مردم را در اختیار خودشان قرار دهیم.

3دی 1391: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تولیدات پایه کشور به‌طور کلی رشد کرده است که در 45کالای اساسی، در 24کالا شاهد رشد یک تا 92درصدی و در20مورد از یک تا 21درصد کاهش وجود داشته که دلایل مختلفی دارد که یک علت آن افزایش قیمت انرژی است و در یک مورد هم تغییری ایجاد نشده و در کل می‌توان گفت که در بخش تولید، طرح هدفمندی یارانه‌ها موفق بوده است. دولت به‌صورت مستمر در حال تلاش است تا تأثیر نرخ ارز و کالاهای وارداتی بر اقتصاد و نرخ تورم را کنترل و مدیریت کند اما آنچه در اثر این تحولات رخ داد، با آنچه تحریم‌کنندگان مدعی بودند در اثر فشارها به ایران رخ خواهد داد بسیار فاصله دارد و یقینا این شرایط پایدار نخواهد بود. هیچ دلیل منطقی و اقتصادی میان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت ارز نمی‌دانم و معتقدم می‌شود قانون هدفمندی یارانه‌ها را به‌طور 100درصد اجرا کرد، درحالی‌که قیمت ارز افزایش پیدا نکند. دولت اصرار داشت که هدفمندی یارانه‌ها باید یکباره در کشور اجرا شود چرا که اگر بخواهیم آن را در چند نوبت اجرا کنیم هم ثبات ایجاد نمی‌شود و هم سالانه انتظار تورمی در جامعه شکل خواهد گرفت که این موضوع عملا به ضرر مردم است، درحالی‌که می‌شد مانند بسیاری از کشورها آن را یکباره اجرا کرد.

27دی 1391: مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند. امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به‌عنوان مدلی ایرانی ثبت شده است و این جزو معدود مدل‌هایی است که اقتصاد ما را از نظام سرمایه‌داری و سوسیالیستی خارج کرده است. دولت آماده اجرای کامل این طرح است و معتقد است که در اثر آن، روند مصرف در کشور منطقی شده، بهره‌وری افزایش یافته، وابستگی دولت به ارز کاهش یافته و فقر ریشه‌کن خواهد شد و برای این منظور مطالعات خود را کامل کرده و کاملا آماده است.

کد خبر 200405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز