سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات نشان می‌دهد پنیر می‌تواند دندان‌ها را در مقابل پوسیدگی محافظت کند و مانع اسیدی شدن حفره دهانی شود همچنین پنیر میزان کلسیم و فسفر بزاق را افزایش می‌دهد

پنیر موجب افزایش میزان کلسیم و فسفر بزاق می‌شود

به گزارش ایرنا، سارا قاسمی، کارشناس ارشد علوم غذایی افزود: لبنیات یکی از گروه‌های اصلی هرم غذایی است که شامل شیر، ماست، پنیر و دوغ است.

وی با بیان این که مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از این گروه برای همه افراد توصیه می‌شود خاطر نشان کرد :پنیر ماده لبنیاتی بسیار متداولی است که همیشه و در همه جا بخشی از غذای ایرانیان است و ترکیب نان و پنیر در فرهنگ عامه جایگاه ویژه‌ای دارد.

قاسمی ادامه داد: پنیر به عنوان جزیی از گروه لبنیات، منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است. مصرف 30 گرم پنیر (معادل یک قوطی کبریت ) در حدود 8 گرم پروتئین و 200 میلی گرم کلسیم به بدن می‌رساند و این در حالی است که 150 تا 200 گرم شیر (معادل یک لیوان شیر) چنین میزان کلسیمی را به بدن می‌رساند.

وی خاطر نشان کرد: برای داشتن استخوان‌هایی سالم تنها مقدار کلسیم دریافتی مهم نیست. در واقع نسبت کلسیم به فسفر دریافتی اهمیت دارد که در رسوب کلسیم در استخوان‌ها نقش اساسی دارد.

به گفته وی مناسب‌ترین نسبت میان این دو ریز مغذی، مشابه ترکیب شیر مادر یا استخوا‌ن‌های بدن است. یعنی به ازای هر 1000 میلی گرم کلسیم دریافتی 440 میلی گرم فسفر باید دریافت شود که چنین نسبت مناسبی در شیر و پنیر وجود دارد.

کارشناس ارشد علوم تغذیه افزود : همچنین حدس زده می‌شود پنیر در حفره دهان خاصیت ضد میکروبی دارد و با توجه به فواید زیاد پنیر و همچنین نگه دارنده‌های طبیعی که خاصیت ضد میکروبی نیز دارند امروزه سعی بر آن است که اثرات ضد میکروبی اسانس و عصاره این ترکیبات علیه باکتری‌های بیماری زا در پنیر مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: یکی از راه‌های افزودن این ترکیبات ضد میکروبی استفاده از فیلم‌های خوراکی است.

قاسمی گفت: مزیت اصلی فیلم‌های خوراکی، استفاده از آنها به عنوان حامل افزودنی‌های غذایی همچون طعم دهنده‌ها، مواد ضد میکروبی، آنتی اکسیدان، مواد مغذی و آنزیم‌هاست.

کد خبر 200286
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز