یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون میراث فرهنگی استان خوزستان از تهیه‌ پرونده‌ ثبتی «سینما رکس» آبادان به‌عنوان یک مکان - رویداد خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدحکمت‌الله موسوی اظهار کرد: در همایشی که برای ثبت آثار تاریخی - فرهنگی و مکان - رویدادها برگزار می‌شود، تعدادی پرونده ارائه می‌کنیم که سه مورد از آن‌ها به مکان - رویدادهای انقلاب اسلامی مربوط است.

او ادامه داد: سینما رکس آبادان یکی از این پرونده‌هاست که به واقعه‌ آتش‌سوزی در این سینما در سال 57 و سوختن و کشته شدن حدود 600 نفر در آن مربوط می‌شود.

البته از این سینما چیزی باقی نمانده و جای آن یک مجتمع تجاری ساخته شده است.

به همین دلیل گفته شده، احتمالا این پرونده قابل مطرح شدن برای ثبت ملی نیست، ولی به‌دلیل واقعه‌ مهمی که در آنجا رخ داده است، تلاش می‌کنیم شرایط ثبت آن را در فهرست آثار ملی فراهم کنیم.

موسوی گفت: «چهارشنبه‌ سیاه» اهواز هم یکی دیگر از پرونده‌هایی است که برای ثبت معرفی می‌کنیم؛ واقعه‌ این روز به 27 دی 1357 و شادی مردم از رفتن شاه مربوط می‌شود که در آن روز، عوامل شاه با پرچم سفید به مردم نزدیک و سپس با آن‌ها درگیر شدند و 30 نفر را به شهادت رساندند.

همچنین در آن روز، قصد تخریب حسینیه‌ اعظم اهواز را هم داشتند که پیش از انقلاب، محل اصلی برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی بود، اما از وقوع این اتفاق جلوگیری شد.

او اضافه کرد: «قیام علا‌ء‌الدینی» هم در شهرستان باغملک در سال 1316، دیگر واقعه‌ای است که نیروهای زیادی از مردم با عوامل رضاشاه درگیر و حدود سه‌هزار نفر از آن‌ها کشته شدند.

 

کد خبر 199966

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز