همشهری آنلاین: وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه وزارتخانه متبوع وی همواره بر اساس قانون عمل کرده است، گفت: بنده عزل مرتضوی را (کلمه عزل را با مسامحه می‌گویم) انجام دادم و در انتصاب مجدد ایشان نقشی نداشتم. آقای رحیمی طبق قانون می‌تواند هر فردی را در این مسئولیت بگذارد و بنده هیچ مسئولیتی ندارم.

فارس نوشت: عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی گفت: خدای متعال را شاکرم که در یک نظام اسلامی و برآمده از مجاهدت شهیدان تلاش می‌کنند و توفیق آن را داشتم که در این دوران پس از انقلاب در هر کجا که شرایط اقتضاء می‌کرد خدمت کنم.

وی افزود: امروز در محضر نمایندگان عزیز برای بحث استیضاح هستیم من پیش از هر صحبتی به این نکته اشاره می‌کنم که استیضاح یک حق قانونی است و یکی از جلوه‌های زیبای مردم‌سالاری است که امکان اعمال اراده مردم را به تمام مسئولان می‌دهد.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی ادامه داد: محور اصلی مباحثات امروز مربوط به سازمان تأمین اجتماعی است. لازم است در اینجا به این نکته اشاره کنم که این وزارتخانه مجموعه‌ای بسیار بزرگی است که از سه ادغام سه وزارت‌خانه کار، تعاون و رفاه به وجود آمده است و طی یک سال گذشته نیز توانسته‌ است وظایف خود را به خوبی انجام بدهد.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: این وزارتخانه با بخش بزرگی از جامعه سروکار دارد و اغلب مردم از بدو تولد تا سال‌ها پس از آن با این وزارتخانه سروکار دارد.

وی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان ملی سلامت، بانک توسعه تعاون، سازمان بازنشستگی کشوری و صندوق ضمانت توسعه تنها تعدادی از سازمان‌هایی هستند که در این حوزه فعالیت می‌کنند. به لطف خداوند ما در تمام مسئولیت‌ها و مأموریتهایی که توسط نمایندگان محترم مجلس تصویب شده بود موفق بودیم.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی تصریح کرد: موضوع اصلی در خصوص صندوق تأمین اجتماعی و انتصاب مدیرعامل آن است. سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به 36 میلیون نفر را پوشش می‌دهد و یک میلیون و 800 هزار مستمری بگیر ماهانه نزدیک به یک هزار و 300 میلیارد تومان از این سازمان حقوق دریافت می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: در کنار این بودجه سلامت این سازمان تنها نزدیک به 5 هزار و 300 میلیارد تومان است.

وی افزود: تأمین اجتماعی موضوعی است که نیازمند به توجه مسئولان است و امروز بسیاری از مشکلاتی که کشورهای غربی و جهان با آن روبرو هستند و همچنین آشوب‌ها و درگیری‌ها خاستگاه اصلی آن تأمین اجتماعی و عدم توجه دقت به این مسئله می‌تواند بحران‌هایی را برای ما به دنبال داشته باشد.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به رابطه بسیار خوب مجموعه کارگران و کارفرمایان با مجموعه تأمین اجتماعی گفت: خوشبختانه ما با این عزیزان رابطه بسیار صمیمی داشته‌ایم همچنین با اتاق تعاون و با تمام بازنشستگان کشوری نیز رابطه بسیار عالی داریم و همین مسئله برای ما بسیار حائز اهمیت است که چنین ارتباطی بین مسئولان و مردم وجود داشته باشد.

وی افزود: از همین رو است که بسیاری از این عزیزان از ما به صدور بیانیه‌هایی اعلام حمایت کردند و نه اینکه بر روی آنان فشاری وجود داشته باشد. من به جرأت می‌توانم بگویم با وجود اینکه بحث استیضاح نزدیک به 11 ماه است که مطرح است من حتی با یک نماینده مجلس نیز تماس نگرفته‌ایم.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه رعایت قانون یکی از مهمترین اهداف وی در اداره این وزارتخانه بوده است گفت: ما در این وزارتخانه به دلایل شرایط ادغام بیشترین انتصاب‌ها را داشته‌ایم و من می‌توانم بگویم که ما پاک‌ترین، مؤمن‌ترین و کارآمدترین مجموعه مدیران را داریم که اینها سرمایه‌ای باارزش و بی‌بدیل برای کشور هستند. در این وزارتخانه همه عزیزان تمام تلاش خود را بر روی حل مشکلات گذاشته‌اند و شب و روز را یکی کرده‌اند. ما در تمام طول این سال‌ها هیچ حاشیه‌ای نداشته‌ایم من حتی یک سخنرانی و یا یک مصاحبه نیز در خصوص استیضاح مطرح نکردم و هم اکنون نیز بنا بر حکم قانون خدمت شما عزیزان برای پاسخگویی رسیده‌ایم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌های وزارتخانه در چارچوب قانون بوده است گفت: تمام تلاش ما برای اجرای هر چه بهتر قانون بوده است البته ممکن است در این میان اختلافاتی نیز وجود داشته باشد اما تمام تمرکز ما بر اجرای قانون بوده است و البته مجلس محترم نیز تاکنون از ما چه در بحث بودجه و چه در بحث سایر مباحث حمایت کرده است.

وی افزود: ما کمترین تذکرات و سوال را از مجلس داشته‌ایم و همواره تابع قانون بوده‌ایم و نظر مجلس نیز برای ما مهم است اما تأمین نظر نمایندگان مجلس نیز باید در چارچوب سازوکارهای قانونی باشد.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در طول 20 سال گذشته و در مدیریت‌های میانی و کلان حتی یکبار هم مورد مؤاخذه دستگاه‌های نظارتی قرار نگرفته است گفت: من در دوران مدیریت خود حتی در یک مورد نیز از سوی دستگاه‌های نظارتی همچون دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و سایر دستگاه‌های نظارتی مسئله‌ای نداشتم و همواره برطبق قانون عمل کرده‌ام.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری در خصوص این وزارتخانه گفت: خود این دیوان سازوکارهای قانونی برای اجرایی شدن این قانون دارد و خود رئیس این دیوان نیز به طور رسمی در مصاحبه‌ای عملکرد وزارت کار، تعاون و تأمین اجتماعی در خصوص اجرای قانون را تأیید کرده است آیا از دیوان عدالت اداری نهادی مصرتر برای اجرای قوانین و احکام این دیوان وجود ندارد؟

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این وزارتخانه در هیچ کجا خلاف نظر قانون در انتصابات مدیران عمل نکرده است گفت: برخی از سخنانی که دوستان در مورد پرونده‌های قضایی مطرح کرده‌اند مربوط به دستگاه قضایی است و زمانی که پرونده همچنان در حال رسیدگی است و مفتوح است نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: پرونده‌های قضایی روند فقهی، حقوقی و قانونی خود را دارد.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به سخنان برخی از نمایندگان درباره جلسات آنها با تعدادی از نمایندگان گفت: ما هر زمانی که در جایی قولی دادیم به آن عمل کردیم و هیچ کجا برخلاف قانون عمل نکرده‌ایم.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در ادامه تصریح کرد: اینکه می‌گویند بنده به خاطر دو روز دنیا به صندلی چسبیده‌ام اصلا به من نمی‌چسبد.

وی افزود: من به دلیل بیماری با هزینه شخصی یک صندلی خریدم و هر مسئولیتی می‌گیرم آن را با خود به محل کارم می‌برم و لذا نگران صندلی‌ام نیستم.

شیخ الاسلامی ادامه داد: همه زندگی و وجود و خانواده و سلامتی خود را برای انقلاب و کشور و ادای وظایف گذاشته‌ایم و اینکه بگویند به خاطر دو روز دنیا به صندلی چسبیده‌ایم حرف ناصوابی است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی در ادامه سخنانش به روایت انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی پرداخت و گفت: برای انتخاب مسئول صندوق تامین اجتماعی با بیش از 10 نفر مذاکره کردیم.

وی افزود: یکی از این افراد آقای مرتضوی بود و روال انتصاب مدیرعامل این است که هیئت امنای صندوق که نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی نیز در آن عضویت دارند با اشخاص گفت‌وگو می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: آقای مرتضوی در جلسه‌ای 4 ساعته با هیئت امنا به مباحث و موضوعات مختلف پاسخ داد و اسناد و مدارک خود را در دفاع از خویش ارائه کرد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: در نهایت هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی آقای مرتضوی را طبق قانون به وزیر معرفی کرد و ما نیز بر اساس قانون برای او حکم زدیم.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: انتصاب آقای مرتضوی انتقاد‌ها و چالش‌های نمایندگان مجلس را برانگیخت و دلایلی را مطرح کردند که ما مورد بررسی قرار دادیم.

وی ادامه داد: یکی از این دلایل غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی آقای مرتضوی با مدیریت تامین اجتماعی بود که باید بگوییم همه مدیران گذشته تامین اجتماعی دارای رشته‌های مرتبط بودند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: دیوان عدالت اداری برخلاف روال گذشته حکم انتصاب آقای مرتضوی را ابطال کرد و دولت نیز بر اساس اختیاراتش اقدام به تفسیر قانون و تغییر اساسنامه صندوق کرد.

شیخ الاسلامی ادامه داد: برای تداوم مدیریت آقای مرتضوی رشته‌های قانونی را توسعه و صندوق را نیز به سازمان تغییر دادیم تا مدیریت آن شامل آقای مرتضوی هم بشود.

وی با بیان اینکه تغییر صندوق به سازمان خواست عمومی کارگران و کارفرمایان بود و حتی بیش از 160 نماینده از این کار تقدیر کردند متذکر شد که برای انتصاب مرتضوی به ریاست این مجموعه از نهادهای ذیربط استعلام شده است.

شیخ‌الاسلامی گفت: من دو بار از آقای مصلحی به عنوان بالاترین مقام اطلاعاتی کشور استعلام کردم که هر دو بار فرمودند مرتضوی مشکلی ندارد و تاکید فرمودند پرونده را مطالعه کردم و بین خود و خدا دلیلی مبنی بر رد صلاحیت ایشان نبود.

وی ادامه داد: آقای اشتهاردی از معاونین بنده با نمایندگان استیضاح‌کننده مذاکره کرد و من از او خواستم از نمایندگان هر مدرکی داشتند بگیرد تا پیگیری کنم اما مدرکی ارائه ندادند.

وزیر کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اظهارات استیضاح کنندگان درباره مغایرت انتصاب یک قاضی معلق به منصب دولتی با ماده 124 قانون استخدام کشوری گفت که این قانون منسوخ شده است.

شیخ‌الاسلامی همچنین خاطرنشان کرد که در ماده مورد بحث نیز اساسا هیچ حکمی صادر نشده بلکه صرفا به تعریف تعلیق پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: آنچه در قانون تصریح شده حکم دادگاه و هیئت تخلفات اداری درباره کارکنان دولت است که ربطی به قضات ندارد.

وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: همه می‌دانند آقای مرتضوی یک پرونده دارد که در آن اتهاماتی مطرح شده و هرگاه علیه یک قاضی اعلام جرم شود به دلیل مصونیت کیفری از امر قضا تعلیق می‌شود تا امکان رسیدگی به پرونده فراهم شود.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: در این مدت رابطه استخدامی آقای مرتضوی با دستگاه قضایی قطع نشده و حتی در دوره تعلیق بخشی از حقوق قاضی معلق پرداخت می‌شود که اگر از اتهامات تبرئه شود همه حقوق به وی تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: آقای مرتضوی پیش از این رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود و رئیس دستگاه قضا در حکم وی او را به عنوان یک قاضی معلق به دولت مامور کرد.

شیخ‌الاسلامی به طرح این سوال پرداخت که چرا وقتی مرتضوی رئیس ستاد مذکور بود هیچ منع قانونی برای مدیریت نداشت اما حالا که ریاست یک نهاد عمومی غیردولتی را برعهده دارد با اعتراض مواجه شده است؟

شیخ‌الاسلامی در جلسه استیضاح خود با اشاره به اینکه پرونده مرتضوی مفتوحه است اما اصل بر برائت است اظهار داشت:آیا می توانیم قبل از اینکه جرم کسی در دادگاه ثابت شود یک آدم را از حقوق خود محروم کنیم.

وزیر کار در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای آقای مرتضوی حکمی صادر نشده، گفت: چه طور می‌توانیم بگوییم آقای مرتضوی مجرم است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران در این کشور پرونده‌های مفتوحی دارند،اظهار داشت: این دلیل نمی‌شود که یک آدم را 11 ماه از زندگی ساقط کرد و زندگی یک مسلمان با آبرو را شخم زد، چه حقی داریم افراد را از حقوق اجتماعی خود بدون رای دیوان صالحه محروم کنیم؟

شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه این اتهام به ما وارد شده است که دیوان عدالت اداری رای بر برائت داده و شما مقاومت کردید گفت:دیوان عدالت اداری به موجب قانون تنها می‌تواند راجع به بخشنامه‌ها اظهار نظر کند نه راجع انتصابات اما ما حکم دیوان عدالت اداری را پذیرفتیم و قبول کردیم که مرتضوی رئیس نباشد.

وزیر کار با تصریح اینکه در مرحله اول با تغییری که در اساسنامه داده شد دیوان اعلام کرد که مشکلی وجود ندارد تاکید کرد:این مساله مجددا در مجلس مطرح شد و رئیس مجلس حکم به ابطال مصوبه دولت داد

وی با اشاره به اینکه من تابع قانون هستم و در چارچوب قانون عمل می‌کنم و به تعهد خود در آن جلسه عمل کردم،‌اظهار داشت: جلسه هیئت امنا را به صورت فوق‌العاده برگزار کردیم و نامه ریاست محترم مجلس و حکم دیوان را به اجرا درآوردیم و مراتب را به مراجع ذیصلاح ارجاع دادیم اما دیوان عدالت به این رای نیز ایراد گرفت، ما کجا غیر قانونی عمل کردیم.

وی گفت: در تاریخ 1391.02.11 (یکروز پس از آن جلسه‌ای که با نمایندگان داشتیم) دولت تصمیم گرفت اختیار عزل و نصب رئیس سازمان تامین اجتماعی را به معاون اول رئیس جمهور بسپارد و معاون اول حکم سرپرستی را صادر کرد و طبق موازین قانونی هیچ شبهه‌ای به آن وارد نیست.

وزیر کار با بیان اینکه بنده عزل ایشان را (کلمه عزل را با مسامحه می‌گویم) انجام دادم و در انتصاب مجدد ایشان نقشی نداشتم اظهار داشت: آقای رحیمی طبق قانون می‌تواند هر فردی را در این مسئولیت بگذارد و بنده هیچ مسئولیتی ندارم.

شیخ الاسلام با بیان اینکه من قصد ندارم به دلیل مسائل فنی و حقوقی وارد قضیه دفاع از آقای مرتضوی شوم گفت:من به عنوان یک برادر مسلمان وظیفه خود می‌دانم چند جمله راجع به این اتهامات بیان کنم، گرچه نمی توانم حق مطلب را ادا کنم.

وی تاکید کرد: در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مرتضوی مجرم شناخته شد و در جلسه هیئت امنا نیز این مسئله مطرح شد اما من یک نقل قول مستقیم از گزارش حوزه ریاست قوه قضائیه به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنم که در آن گزارش آمده بود: بنا بر گزارش 18951 مورخ 1387.10.01 دادسرای انتظامی قضات، مطالب مذکور به اشکال مختلف از جمله نامه یکی از استیضاح کنندگان به دادسرای انتظامی قضات ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های متعدد به دلیل عدم وجود دلایل به بایگانی فرستاده شده است.

وی با بیان دوباره این مطلب که اتهامی وارد شده است و دادسرا به دلیل عدم مدارک مستدل آن را به بایگانی فرستاده است گفت:این مطلب درست نیست که شخص را به جرمی که مرتکب نشده مواخذه کنیم.

وی گفت:در گزارش ریاست وقت قوه قضاییه آمده بود با بررسی همه جانبه موضوع حتی یک مورد از ادعاهای آقای «ز» موجه نبوده و تمامی مواردی که مطرح گردیده کذب است

شیخ الاسلام راجع به مسئله کهریزک گفت:در مورد مسله کهریزک به بیان یکی دو جمله کوتاه از سوی بالاترین مقام دستگاه قضایی وقت اقتضاء می‌کنم که گمان می‌کنم روشنگر باشد.

وزیر کار گفت: در گزارش رییس قوه قضاییه وقت به جناب آقای خلفی دادستان قضات آمده بود: همانگونه که شفاها عرض کردم موضوع کهریزک و تخلفات آن مربوط به قوه قضائیه و دادستانی تهران نبوده و نیست و لهذا در گزارشات نباید خلاف این مطلب اظهار شود که این موضوع ظلم به قوه قضائیه خواهدبود.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی با بیان اینکه برخی گفتند که تبعیت وزیر از رئیس جمهور علی‌رغم میل باطنی وی صورت گرفته است که اگر اینطور باشد، عذر بدتر از گناه است، اظهار داشت: صرف نظر از بیان اهانت‌آمیزی که در این جمله قرار دارد، بنده می‌خواهم بگویم که از نظر قانونی همه وزیران نسبت به رئیس جمهور مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند چرا که وی رئیس هیئت دولت است و همه وزرا علاوه بر رئیس جمهور باید به مجلس نیز پاسخگو باشند.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: ما در یک روند طبیعی و قانونی نسبت به این تصمیم عمل کردیم و فشاری در کار نبوده است. ضمن اینکه سازمان تامین اجتماعی با این مسئولیت‌های بزرگ و خطیر کار می‌کند و هر وقت که مشکلی برایمان ایجاد می‌شود، خدمت رئیس جمهور می‌رویم و ایشان با علاقمندی و جدیت پیگیر مشکلات ما هستند، مگر می‌شود که این سازمان بزرگ را بدون نظر رئیس جمهور اداره کنیم؟

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی تصریح کرد: احترام به رئیس جمهور، احترام به مردم این کشور است و هماهنگی درون دولت و درون قوا یک اصل است؛ اختلافات ما در سایر عرصه‌ها چه افتخاری برای کشور داشته که حالا بخواهیم این اختلافات را در داخل دولت هم ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بنده از رئیس جمهور حرف‌شنوی دارم چرا که ایشان با حساب حرف می‌زنند و به دنبال آلاف و الوف دنیوی نیست، تاکید کرد: ما رئیس جمهور را به صداقت شناخته‌ایم و افتخار می‌کنم که حرف او را گوش می‌کنم، چرا که ایشان بزرگوارانه حرف ما را می‌پذیرند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به رابطه صمیمانه با رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این شیوه احترام به رئیس جمهور در سیره خود آقای احمدی‌نژاد نیز وجود داشته و ما از ایشان یاد گرفتیم، زمانی که ایشان در کشور مسئولیت‌های دیگری داشت، هرگاه با رئیس جمهور وقت که ظاهرا از نظر سیاسی اختلافاتی داشتند، دچار اختلافی می‌شدند آقای احمدی‌نژاد همیشه به ما می‌گفت که رئیس جمهور محترم است و باید حرف او را اطاعت کرد از این رو وقتی رئیس جمهور عزیز باشد، همه کشور رشد می‌کند.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه ما نباید همدلی و هماهنگی نیروهای انقلاب را زیر سؤال ببریم، ادامه داد: درباره محورهای استیضاح نمایندگان گفتند که بنده به جلسه اول بهمن پایبند نبودم اما ای‌کاش متن آن صورت‌جلسه را منتشر می‌کردند تا معلوم شود آیا من به تعهدات پایبند نبوده‌ام؟ بنده قرار بود جلسه بگذارم و امر قانون را اطاعت کنم، اما آیا دوستان هم اطاعت کردند؟ ما ادعایی نداریم و استیضاح را حق مجلس می‌دانیم، چرا که بر اساس مصلحت و قانون عمل کرده‌ایم و معتقدیم هیچ شائبه‌ای نداریم.

وی تصریح کرد: بنده افتخار داشتم که در این کشور مسئولیت‌های گوناگونی را برعهده بگیرم و به اقرار دوستان همواره موفق بودم و به لطف خدا دو بار بالاترین رأی اعتماد را از مجلس گرفتم و نتیجه استیضاح هرچه که باشد در اراده بنده برای خدمت خللی ایجاد نمی‌کند چرا که خود را سرباز نظام و رهبری می‌دانم.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه من هیچگاه به دنبال پست و مقام نرفته‌ام، اما افتخار می‌کنم که به عنوان وزیر در خدمت شما باشم، افزود: مطمئن باشید سر سوزنی ناراحت نخواهم شد چرا که بدون آنکه خودم بخواهم و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنم بار سنگین را از روی دوش بنده برداشتند.

وزیر کار، تعاون و تأمین اجتماعی در پایان ضمن تشکر از همه نمایندگانی که در طول دوره‌های گذشته با وی همدلی داشته‌اند و با صدور بیانیه و جمع‌آوری امضاء اظهار لطف کردند، گفت: البته اگر این تلقی فشار نشود، صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم.

کد خبر 199958
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز