یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: افراد متاهل کمتر از افراد مجرد مستعد ابتلا به سکته قلبی هستند و اگر دچار سکته مغزی نیز شوند زودتر بهبود می‌یابند.

couple

پژوهشگران بخش عمده‌ای از جمعیت فنلاند را مورد بررسی قرار داده و مشاهده کردند که ازدواج نکردن خطر بروز سکته قلبی مهلک و غیر مهلک را در بین مردان و زنان در هر سنی افزایش می‌دهد.

محققان می‌گویند به‌ویژه در زوج‌های میانسال، متاهل بودن و داشتن زندگی مشترک با «پیش آگاهی بهتر از رویدادهای قلبی پیش از بستری شدن در بیمارستان و پس از زنده به بیمارستان رسیدن» مرتبط است.

به گزارش مهر، این مطالعه بر اساس داده‌هایی است که در سال‌های 1993 تا 2002 جمع آوری شده است.
این مطالعه شامل اطلاعاتی از افراد بالای سن 35 سال ساکن چهار منطقه جغرافیایی در فنلاند است. همه رویدادهای مهلک و غیرمهلک قلبی موسوم به سندروم حاد قلبی ( ACS) در این پایگاه داده ذکر شده‌اند.

این دانش پژوهان می‌گویند: هدف ما مطالعه تفاوت‌ها در بیماری و پیش آگاهی سندروم قلبی حاد بر اساس ویژگی‌های اجتماعی- جمعیت شناختی ( وضعیت تاهل و تعداد افراد خانوار) است.
تعداد 15 هزار و 330 حادثه ACS طی 10 سال این مطالعه روی داده، از این تعداد حدود نیمی (7703) طی 28 روز جان خود را از دست داده‌اند.

این حوادث تقریبا در بین زنان و مردان به طور مساوی و برابر روی داده است. با این حال تحلیل‌ها نشان می‌دهد، وقوع حوادث قلبی استاندارد با سن، در بین مردان مجرد تقریبا 58 تا 66 درصد بیشتر از مردان متاهل و در زنان مجرد 60 تا 65 درصد بیشتر از زنان متاهل در تمامی گروه‌های سنی بوده است.

تفاوت در مرگ و میر در اثر وقوع حوادث قلبی، در میان متاهلان و مجردان بسیار چشمگیر بوده است. محققان دریافند در بین مردان مجرد این میزان 60 تا 168 درصد و در بین زنان مجرد 71 تا 175 درصد بیشتر از مردان و زنان متاهل بوده است.

مثلا در مردان متاهل 65 - 74 ساله، 866 مورد در هر 100 هزار نفر در سال جان خود را طی 28 روز پس از سکته قلبی از دست می‌دهند اما این میزان در بین مردان مجرد هزار و 792 نفر در هر 100 نفر در سال است.

به طور مشابه میزان مرگ و میر در بین زنان متاهل 65 -74 ساله، 247 مورد در هر 100 نفر در سال بود اما این میزان مرگ و میر در بین زنان مجرد 493 مورد در هر 100 نفر در سال گزارش شد.

پژوهشگران می‌گویند افراد متاهل وضعیت بهتری دارند، از عادات سلامت بهتری برخوردارند و از میزان بیشتری حمایت اجتماعی نسبت به افراد مجرد بهره‌مندند که همگی این موارد وضعیت کلی سلامت افراد متاهل را ارتقا می‌دهد.

 

کد خبر 199945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز