گروه شهری: تعلل دولت در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، نمایندگان مجلس را بر آن داشت تا مدیریت شهری را به‌عنوان نهاد مسئول برای برطرف کردن این معضل پیشنهاد کنند.

عملکرد مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر موجب شده تا این نهاد به‌طور کامل به وظایف خود عمل کند و در مورد آنها پاسخگو باشد. از این‌رو نمایندگان مجلس، بر این نکته تأکید کردند که شهرداری تهران می‌تواند به‌عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا مطرح شود و تنها این نهاد است که در برابر معضلات آلاینده هوا می‌تواند پاسخگو باشد.

کمال علیپور نایب‌رئیس فراکسیون شهری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرد: مبارزه با معضل آلودگی هوای تهران تنها درصورتی موفق خواهد بود که مدیریت به‌صورت واحد کار را پیش ببرد. وی افزود: امروز 17نهاد و دستگاه در حوزه مبارزه با آلودگی هوا و آلاینده‌های زیست‌محیطی فعالیت می‌کنند و این مهم‌ترین زمینه برای این است که کاری از پیش نرود.
این نماینده مجلس با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در مبارزه با آلودگی هوا گفت:

تنها دو سازمان در اولویت مبارزه با آلودگی هوا قرار دارند که سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران هستند اما اگر این مهم به شهرداری تهران واگذار شود، اعتبارات متمرکز می‌شود و همه نهاد‌های نظارتی تنها با یک سازمان روبه‌رو می‌شوند و از آن گزارش کار و پاسخگویی می‌خواهند، درحالی‌که امروز این شرایط وجود ندارد.

همچنین هادی شوشتری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد داد مقابله با آلودگی هوا به مدیریت شهری واگذار شود. وی گفت: در مقابله با معضل آلودگی هوا باید نسبت به سطح‌بندی و لایه‌بندی برنامه‌ها اقدام و آنها‌ در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت ارائه شود. در مجلس نیز این انتظار وجود دارد که به شکل ساختاری و در بلندمدت به این موضوع پرداخته شود. شوشتری افزود: همه ارگان‌هایی که در امر مبارزه با آلودگی هوا مسئولند باید وظایف خود در قبال آلودگی هوا را در قالب برنامه دراز مدت و به‌طور اساسی و بنیادی انجام دهند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه محوریت برنامه‌های مقابله با آلودگی هوای تهران باید به مدیریت شهری سپرده شود، اظهار کرد: به این منظور دولت باید با مدیریت شهری به‌عنوان محور این برنامه‌ها هماهنگ شود تا مسئولان شهری بتوانند این مسئله را مدیریت کرده و با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیداتی راهگشا، آلودگی هوا را کاهش داده یا مهار کنند. شوشتری رسیدن به این آرمان را نیازمند مجموعه‌ای از عوامل دانست و تصریح کرد: این عوامل عمدتاً در مجموعه دولت متمرکزند که باید در اختیار ستاد مرکزی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا یعنی مدیریت شهری قرار بگیرند تا مسئولان شهری بتوانند با این امر مقابله کنند.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس نیز با بیان اینکه سالانه پنج هزار نفر جان خود را در کشور بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: طرح مبارزه با آلودگی هوا هفته آینده در قالب طرحی دو فوریتی در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

به گفته لاهوتی این طرح با درنظر گرفتن دیدگاه مسئولان اجرایی و مدیریت شهری در فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس بررسی و برای تصویب نهایی به صحن علنی ارسال شده است. وی در تشریح جزئیات طرح مبارزه با آلودگی هوا گفت: در کشور ما ۸۰ درصد آلودگی‌ها ناشی از خودروهاست، به همین دلیل در برنامه پنجم توسعه خودروسازان مکلف شده بودند که خودروی با استاندارد مصرف سوخت یورو ۴ تولید کنند، اما این تأکید قانونگذار تا‌کنون محقق نشده است؛ به همین دلیل در طرح مبارزه با آلودگی هوا تأکیدات بیشتری در این زمینه شده است.

کد خبر 199865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز