مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مریخ نورد کنجکاوی ناسا در حال اندازه‌گیری سنگ هدف و آماده سازی بازوی رباتیک برای نخستین استفاده از ابزار مته حفاری می‌شود

کنجکاوی، حفاری می‌کند

به گزارش ایسنا، ابزار مته مریخ نورد کنجکاوی امکان ایجاد سوراخ‌هایی به عمق 2.5 سانتی متر درون سنگ‌های مریخ را فراهم می‌کند و با انجام حفاری می‌توان به شواهد احتمالی جریان داشتن آب بر سطح سیاره سرخ دست یافت.

بر اساس اعلام آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا، تمرین قرار گرفتن بازوی رباتیک مریخ نورد در چهار مکان مختلف بر روی نمونه سنگ مریخی روز دوشنبه 27 ژانویه (نهم بهمن) با موفقیت انجام شد.

تیم مأموریت کنجکاوی با انجام این تمرینات قادر خواهند بود میزان نیروی اعمال شده برای نفوذ به داخل سنگ هدف را به دقت تعیین کنند.

دانیل لیمونادی، مهندس ارشد سیستم‌های مریخ نورد کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا تأکید می‌کند: این مرحله از مأموریت کنجکاوی بسیار حساس است، چراکه برای نخستین بار یک ربات کاوشگر قصد حفاری در دل سنگ‌های مریخ و یافتن نشانه‌های احتمالی آب را دارد.

بر اساس اعلام ناسا، استفاده از ابزار مته حفاری تا پیش از انجام چندین مرحله تست‌های سخت افزاری تکمیلی آغاز نخواهد شد و مراحل کنترل نهایی نیز حدود یک هفته طول می‌کشد.

گام بعدی، انجام تست شبانگاهی برای بررسی نوسانات درجه حرارت در منطقه دهانه گیل مریخ است که می‌تواند باعث بروز اختلال در عملیات حفاری کنجکاوی شود.

اندازه بازو و سیستم حرکتی مریخ نورد بسته به وضعیت دمایی حدود 0.25 سانتی متر تغییر می‌کند؛ این درحالیست که دمای هوا در دهانه گیل، بین صفر درجه سانتیگراد در هنگام عصر تا منفی 65 درجه (سانتیگراد) در شب متغیر است.

کد خبر 199739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز