گروه بین‌الملل: وحید رضا نعیمی : چاک هیگل نامزد باراک اوباما برای تصدی وزرات دفاع آمریکا روز پنجشنبه در کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شد و بیش از هشت ساعت به پرسش‌های سناتورها درباره مواضع و گفته‌های پیشین خود درباره اسرائیل، ایران و جنگ عراق پاسخ داد.

سیاست جهان

تندی پرسش‌هایی که از وی درباره گفته‌هایش درباره اسرائیل شد، به اندازه‌ای بود که برخی مفسران مطبوعاتی گفتند گویی وی قرار است وزیر دفاع اسرائیل شود نه آمریکا. به گزارش خبرگزاری‌ها، با وجود اینکه هیگل عضو حزب جمهوریخواه است، تندترین پرسش‌ها را سناتورهای جمهوریخواه مطرح کردند و در عوض سناتورهای دمکرات می‌کوشیدند فضایی برای وی فراهم کنند تا بتواند آرای خود را بیان کند.

جان مک‌کین با اشاره به مخالفت هیگل با افزایش شمار سربازان آمریکا در عراق در سال 2007، از وی پرسید آیا این موضع وی درست بوده است. هیگل که کهنه‌سرباز جنگ ویتنام است، به‌رغم اصرار مک‌کین از دادن پاسخ صریح بله یا خیر خودداری کرد و گفت ترجیح می‌دهد پاسخ آن را به قضاوت تاریخ بسپارد. هم‌حزبی‌های هیگل شماری از گفته‌های جنجالی سابق وی را درباره اسرائیل، ایران و راهبرد هسته‌ای آمریکا مطرح و به گفته یکی از مفسران مطبوعات، از وی بازجویی ‌کردند.

لیندسی گراهام تندروترین عضو سنا با اشاره به گفته‌ هیگل که لابی یهودی را به ارعاب سیاستمداران آمریکا متهم کرده بود، از وی پرسید یک نفر را در کنگره معرفی کند که لابی اسرائیل وی را ارعاب کرده است. هیگل با اظهار تأسف از این سخن خود گفت کسی را نمی‌شناسد.

گراهام با اصرار از وی خواست یک نفر را معرفی کند، اما هیگل پاسخ نمی‌دانم خود را تکرار کرد. این سناتور سابق 66ساله بارها ناچار شد بر پایبندی خود نسبت به امنیت اسرائیل و حمایت خود از آن تأکید کند. شماری از تحلیلگران معتقدند فضای حاکم بر این پرسش و پاسخ درباره اسرائیل به‌گونه‌ای بود که مشخص بود که اتفاقاً لابی اسرائیل بر اعضای کنگره نفوذ دارد. هیگل از اینکه از عبارت لابی یهودی به جای لابی اسرائیل استفاده کرده بود، نیز اظهار تأسف کرد.

ظرف هشت ساعتی که وی در جلسه حضور داشت، 178بار از اسرائیل، 169بار از ایران، 27بار از افغانستان و دو بار از القاعده سخن به میان آمد. جیمز اینهاف از سناتورهای آمریکایی با اشاره به گزارشی مبنی بر اظهار امیدواری وزارت خارجه ایران برای تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال این کشور در دوره وزارت هیگل از او پرسید چرا وزارت خارجه ایران از نامزدی وی برای وزارت دفاع به‌شدت حمایت می‌کند؟

سناتورها همچنین از وی پرسیدند چرا در گذشته با تحریم یکجانبه ایران و قرار گرفتن نیروی نظامی ایران در فهرست تروریسم مخالفت کرده است. وی پاسخ داد این امر بی‌سابقه بود که واحد نظامی دولتی منتخب و مشروع به‌عنوان سازمان تروریستی معرفی شود.

هیگل بعداً سعی کرد توصیف دولت منتخب و مشروع را باب مذاق سناتورهای تندرو تعدیل کند و بارها با پس گرفتن سخنان سابق خود، حزب‌الله، حماس و سپاه پاسداران را سازمان‌های تروریستی توصیف کرد. همچنین وی از موضع قبلی خود که تهاجم اسرائیل را به لبنان قتل عام توصیف کرده بود، کوتاه آمد. رأی‌گیری کمیته نیروهای مسلح سنا درباره نامزدی وی پنجشنبه این هفته برگزار می‌شود و درصورت تأیید، نامزدی وی در صحن سنا به رأی گذاشته خواهد شد.

کد خبر 199717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز