گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ رئیس‌جمهور ‌احترام به انسان‌ها و حفظ کرامت دانش آموزان در مدارس را ضروری دانست.

احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد دیروز در آیین بهره‌برداری از چند پروژه آموزشی و پرورشی گفت: تحول در نظام آموزش و پرورش یک برنامه ملی است و همه ملت‌ باید برای آن بسیج شوند. وی تأکید کرد: حفظ نسل‌ها و ساختن آینده، عزم ملی است و همه باید در آن مشارکت کنند. اگر همه کارها تعطیل و در آموزش و پرورش متمرکز شود، آینده تضمین است.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید به احترام به انسان‌ها و مدنظر قراردادن علم، ایمان و عشق توجه کافی داشته باشد. احمدی‌نژاد در بیان اهمیت احترام در آموزش و پرورش اظهار کرد: خدا انسان را عزیز آفریده و آنقدر احترام و کرامت انسان بالاست که گفته شده آبروی انسان مومن هم‌طراز با خانه کعبه و بلکه بالاتر از آن است، بنابراین در آموزش و پرورش یک نوجوان و کودک باید احساس کرامت و احترام کند. قرار نیست کسی را تحقیر کنیم.

وی افزود: اگر کسی در فضای اجتماعی تحقیر شد، چنین شخصی دیگر به هنجارهای آن اجتماع پایبند نخواهد بود و احترام نخواهد گذاشت. چنین شخصی دیگر دلیلی برای پایبندی به قانون ندارد. اینطور نیست که ما عکس هر کسی را نشان دهیم و بگوییم او خطایی کرده است یا اینکه یک قشر یا صنفی را دم تیغ تمسخر بگذاریم. رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت وجود عشق در آموزش و پرورش گفت: مدرسه‌های ما باید طوری باشد که وقتی بچه‌ها وارد آن می‌شوند احساس کرامت کنند؛ البته نمی‌گوییم که اینها اصالت دارد ولی لازمه کار است.

تحقیر یا تشویق

امسال به‌علت پرداخت نشدن سرانه دانش‌آموزی، مدارس دولتی، به‌ویژه مدارس عادی دولتی به لحاظ تأمین هزینه‌های جاری با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و مدیران این مدارس سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف از پدران ومادران دانش‌آموزان پول بگیرند تا مدارس به فعالیت آموزشی و پرورشی خود ادامه دهند.

پرداخت نشدن سرانه مدارس عادی دولتی موضوع مهمی است که وزیر آموزش و پرورش نیز تا چند روز پیش هرگز اشاره‌ای به آن نمی‌کرد ولی این مشکل موجب شد تا خانواده‌ها تحت فشار قرار بگیرند، البته هزینه هوشمندسازی مدارس عادی دولتی نیز به مردم تحمیل شده است. مردم در حالی باید هزینه‌های مدارس دولتی را تأمین کنند که براساس اصل 30قانون اساسی دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه شهروندان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند. البته پدران و مادران دانش‌آموزان با توجه به گرانی روزافزون و نرخ تورم توان پرداخت هزینه‌های جاری مدارس دولتی را ندارند.

مدیران و اولیای مدارس عادی دولتی هم به‌علت پرداخت‌نشدن سرانه دانش‌آموزی به پدران و مادران فشار می‌آورند. این موضوع در نوع مکاتبات آنها با خانواده‌ها کاملا آشکار و از حالت کمک‌های داوطلبانه به دور است. در برخی از مدارس دولتی دانش‌آموزانی را که پدران و مادران آنها مبلغ تعیین شده را پرداخت نکرده‌اند به طرق مختلف تحقیر می‌کنند، سر صف اسامی آنها را می‌خوانند یا اینکه سر کلاس آنها را جدا می‌کنند و تذکر می‌دهند که باید پول بیاورید و در برخی از مدارس هم طی تماس‌های مکرر تلفنی این موضوع به والدین تذکر داده می‌شود.

البته شاید مدیران مدارس دولتی حق داشته باشند، چون آنها مجبور هستند برای گردش امور واحدهای آموزشی دست به دامان پدران و مادران دانش‌آموزان شوند و از سرانه خبری نیست. این همه در حالی رخ می‌دهد که معاون اول رئیس‌جمهور مدعی است بودجه آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های پیشین چهار برابر شده است، البته نباید فراموش کرد وضعیت کنونی در حالی رخ می‌دهد که تعداد دانش‌آموزان در دوره احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های پیشین از حدود 18میلیون نفر به حدود 12میلیون و 300هزار نفر کاهش یافته و از تعداد فرهنگیان نیز در همین دوره چند صد هزار نفر کاسته شده است.

تحول ومجتمع‌های آموزشی

وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت احمدی‌نژاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش است، گفت:‌ این تحول می‌تواند گفتمان آموزش و پرورش را تغییر دهد؛ در محافل گوناگون و در جمع معلمان و مردم بیشترین پیشنهادها مربوط به بحث تحول بنیادین است. وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور را «عدم‌مهندسی نیروی انسانی» بیان کرد و افزود: با وضع موجود، هر قدر هم کار کنیم نمی‌توانیم همه مدارس کشور را از بالاترین سطح امکانات برخوردار کنیم مگر اینکه مجتمع‌های آموزشی داشته باشیم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه در دولت اخیر نوع نگاه به مدرسه‌سازی دگرگون و اصلا یک رنسانس در این بخش ایجاد شده است، اظهار کرد: آثار سیاست‌های تحولی جدید را باید 10سال آینده دید. این سخنان در حالی است که بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران درباره نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتقادات صریحی دارند که توجهی به آنها نشده است، البته اینکه وزیر آموزش و پرورش گفته در محافل گوناکون و در جمع معلمان و مردم بیشترین پیشنهادها مربوط به بحث تحول بنیادین است هیچ شکی نداریم، زیرا به قدری این طرح شتابزده اجرا شده که مرور زمان عواقب و پیامدهای آن را مشخص می‌کند.

نتایج اجرای سند تحول بنیادین همانطور که حاجی‌بابایی گفته 10سال دیگر مشخص می‌شود که مجری کنونی دیگر در مسند وزارت نیست تا در این‌باره پاسخگو باشد. اینکه وزیر مدعی شده باید همه مدارس کشور به مجتمع‌های آموزشی تبدیل شوند تا از بالاترین سطح امکانات برخوردار شوند نیز باید گفت‌ که در بسیاری از مناطق کشور که مجتمع‌های آموزشی و پرورشی ایجاد شده است بین مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بعد مسافت به‌گونه‌ای است که عملا امکان استفاده از امکانات وجود ندارد؛ هر چند در کلانشهرها، حتی در پایتخت هم با وجود ایجاد مجتمع‌های آموزشی و پرورشی بر امکانات و تجهیزات آنها افزوده نشده است.

کد خبر 199716
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز