گروه شهری: باد آمد و بوی هوایی را آورد که 8.5میلیون تهرانی، صدها روز از آن بی‌بهره بودند. دیروز آبی شفاف آسمان، برای دومین بار در سال‌جاری «هوای پاک» را به شهروندان تقدیم کرد و باد مستمر غربی-شرقی مانع از تجمع عناصر آلاینده جوی شد.

نخستین‌بار در 24آبان آسمان تهران رنگ واقعی و پاک خود را به شهروندان نشان داده بود و دیروز برای دومین بار در 317روز سپری شده امسال هوای پاک در تقویم سال 91ثبت شد.

براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران دیروز از میزان غلظت تمامی آلاینده‌ها نسبت به روزهای گذشته کاسته شد و به این ترتیب میانگین غلظت کلیه آلاینده‌ها در حد مجاز و عدد 42ثبت شد و شاخص کیفیت هوا در شرایط پاک قرار گرفت. همچنین گزارش هواشناسی حاکی از آسمانی صاف با وزش باد بود که موجب شد شاخص کیفیت هوا، به غیراز مناطق پرتردد و شلوغ در سایر نقاط شهر در شرایط پاک باقی بماند.

یوسف رشیدی مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: شهر تهران دیروز پس از ماه‌ها آلودگی هوا، دومین روز پاک خود را در سال‌جاری تجربه کرد. دیروز تنها پنج ایستگاه شادآباد، شهر ری، شهرداری منطقه 11، پارک رازی و شهرداری منطقه 15در شرایط ناسالم قرار داشتند و از سایر ایستگاه‌ها میانگین زیر 50و هوای پاک به ثبت رسید. به زعم کارشناسان، خودروسازانی که همچنان خودروهای با کیفیت نازل یورو 2 تولید می‌کنند و سودای تولید خودرو یورو 4 را در سر می‌پرورانند و دستگاه‌هایی که همچنان سوخت غیراستاندارد تولید می‌کنند، متهمان اصلی آلودگی هوای پایتخت هستند.

آلاینده‌های سوختی سرطان‌زا هستند

مجلس در ماه‌های اخیر همزمان با بالا گرفتن آلودگی‌ها، به یکی از نهادهای پیگیر شرایط ناهموار هوایی تبدیل شده است. محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس در این‌باره با تأکید بر اینکه آلودگی هوای تهران به تهدیدی جدی برای سلامتی مردم تبدیل شده است، گفت: باید با هر هزینه‌ای آلاینده‌های هوا کنترل شود، یک ضرورت است و مهم‌ترین و بهترین راهکار کاهش آلودگی هوا، گسترش حمل‌ونقل عمومی است. دهقان با اشاره به اینکه استانداردسازی سوخت مصرفی انجام شدنی است، اظهار کرد: در تعدادی از پالایشگاه‌های کشور امکان تولید سوخت استاندارد وجود ندارد درصورتی که فراهم ساختن سوخت استاندارد و سالم به‌ویژه بنزین و گازوئیل مصرفی خودروها، اولویت اول است.

همچنین کمال‌الدین پیرمؤذن عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس، با تأکید بر اینکه مجلس با مسببان توقف احتمالی تکنولوژی یورو ۴ برخورد جدی و قهری می‌کند، گفت: مجلس تنها تا سال ۹۲ منتظر اجرای فناوری یورو ۴ از سوی خودروسازها و شرکت نفت خواهد بود و به تعویق انداختن اجرای این طرح به هیچ وجه به صلاح کشور و سلامت مردم نیست.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس شورای اسلامی، با اعلام اینکه خودروسازان باید موضوع اجرای تکنولوژی یورو ۴ در خودروها را بدون بهانه اجرایی کنند، افزود:‌ اجرای این تکنولوژی از تعهدات وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، از طرف دیگر آیین‌نامه دولت هم بر استفاده از این تکنولوژی در خودروها و وسایل نقلیه تأکید کرده است. وی یادآور شد: براساس قانون و طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور، تمام خودروها باید به فیلتر مجهز شوند، همچنین شش پالایشگاه کشور باید در جهت تولید بنزین با تکنولوژی یورو ۴ تلاش کنند.

محمد اسماعیل نیا دیگر نماینده مجلس نیز با تأکید بر اینکه باید از محل درآمدهای کشور و اعتبارات موجود نسبت به تأمین منابع مورد نیاز مترو اقدام شود، اضافه کرد: به جای اجرای طرح‌های موقت باید به گسترش حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو که راهکار مؤثر و اساسی کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هواست، پرداخته شود.

کد خبر 199599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز