همشهری‌آنلاین: پژوهش جدید دانشمندان آمریکایی نشان داده که حرارت منتشر شده از ساختمانها، کارخانه ها و خودروهای شهرهای بزرگ می‌تواند بر آب‌وهوای شهرهای دیگر در مسافت هزاران کیلومتری تاثیر بگذارد.

تغییرات آب و هوایی

به گزارش ایسنا، بر اساس پژوهش موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس، اتلاف گرما می‌تواند سیستم‌های جوی را که بر آب‌وهوای مسافت‌های دور تاثیر گذاشته، مختل کند و دماهای فصلی را تا یک درجه افزایش یا کاهش دهد.

more  مفاهیم: گرمایش جهانی چیست؟

این تاثیر شاید بتواند دلیل گرمتر شدن آب‌وهوا در زمستان را در برخی از مناطق نیمکره شمالی توضیح دهد.

more

  آشنایی با اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین

برخی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان با مصرف انرژی بالا در زیر کانال‌های گردش اصلی در جو قرار دارند. آنها شامل رودباد قطبی شمال بوده که یک رود پر پیچ بادی است که با سرعت بیش از 160 کیلومتر در ساعت در اطراف زمین حرکت می‌کند.

به گفته دانشمندان، انرژی حرارتی منتقل شده از شهرهای با این سیستم گردشی باعث گرمتر شدن زمستان در نواحی بزرگی از آمریکای شمالی و شمال آسیا شده است.

در برخی مناطق دورافتاده، دما تا یک درجه سانتیگراد تغییر کرده است.

تغییرات آب و هوایی

این در حالی است که آب‌وهوای بخش‌هایی از اروپا سردتر شده است. در اینجا تغییرات گردش جوی منجر به کاهش یک درجه‌ای دما به خصوص در پائیز شده است.

این یافته‌ها که در مجله Nature Climate Change منتشر شده، نشان می‌دهد که حرارت ایجاد شده توسط شهرها می‌تواند منجر به گسترده شدن رودباد شود.

به گفته محققان، در مقیاس جهانی، خالص متوسط افزایش دمای تولید شده با اتلاف گرمای شهرها، میزان ناچیز 0.01 درجه سانتیگراد بوده، اما در سطح منطقه‌ای این تاثیر بسیار چشمگیر است.

دانشمندان انرژی مصرفی را که منجر به اتلاف گرما می‌شود مورد ارزیابی قرار داده و دریافتند که در سال 2006 مصرف کلی انرژی جهان 16 تراوات یا 16 تریلیون وات بوده که برابر با 16 میلیارد لامپ 100 روشن در طول یک سال است.

از این میزان، متوسط 6.7 تراوات در 86 مادر شهر در نیمکره شمالی مصرف شده بود.

کد خبر 199487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز