سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبیه سازی‌های جدید رایانه‌ای نشان می‌دهند که حرارت ناشی از گسترش فعالیت‌های انسانی با تغییر چرخش اتمسفری موجب گرم شدن هوای زمین شده است

تاثیر فعالیت‌های انسانی بر گرم شدن زمین

به گزارش ایرنا، این شبیه سازی‌ها نشان می‌دهند که گرمای حاصل از موتور خودروها، نیروگاه‌ها، کوره‌ها و سایر دستگاه‌های مصرف کننده سوخت‌های فسیلی نقش ناخوشایندی در گرم شدن دمای زمین دارند.

مارک مککارتی، یک دانشمند در زمینه آب و هوا در مرکز "مت آفیس هادلی" در انگلیس، گفت: به خوبی مشخص است که حرارت ناشی از مصرف انرژی‌های فسیلی توسط انسان‌ها باعث می‌شود که دمای هوای شهرها گرم‌تر از مناطق کم جمعیت همجوار شود که این پدیده به "اثر جزیره‌ای حرارت شهری" معروف است.

در مطالعات قبلی این موضوع مشخص نشده بود که حرارت ناشی از فعالیت‌های انسانی تاثیر قابل توجهی بر متوسط دمای هوای جهان دارد.

محققان در مطالعات قبلی گمان می‌کردند که اثر گرم شدن هوای جهان بر اثر مصرف انرژی چیزی بیش از حدود سه درصد نیست.

در حالی که مطالعه جدید نشان می‌دهد، حرارت ناشی از فعالیت‌های انسانی در مناطق شهری بر وضعیت آب و هوایی آن مناطق تاثیر قابل توجهی دارد.

طبق شبیه سازی‌های انجام شده، گرما به خودی خود باعث افزایش دما نمی‌شود بلکه با مختل ساختن جریان اتمسفری عادی، عریض کردن جت استریم (جریان هوا با سرعت بالا که حاصل از ترکیب گرمای اتمسفریک و چرخش زمین به دور محور خود است) و تقویت سایر الگوهای چرخش در ارتفاعات متوسط باعث افزایش درجه حرارت می‌شود.

بر اساس نتایج این مطالعه، محققان وضعیت آب و هوایی نباید در مطالعات خود حرارت ناشی از فعالیت‌های انسانی را نادیده بگیرند.

کد خبر 199484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز