علی‌اصغر محمدی: «مدیر دبستان. . . منطقه. . . رفتار بدی با پدران و مادران دانش‌آموزان دارد و اصلا احترامی برا ی والدین قائل نیست و حتی در مواقعی سر کلاس درس بچه‌هایی را که والدینشان پول به مدرسه نداده‌اند ‌جدا کرده و موجب تحقیر آنها شده است»؛ این جمله را مادر یک دانش‌آموز با ناراحتی و بغض به خبرنگار همشهری گفت.

او نامه‌ای را که مدیر دبستان برای دریافت پول از پدران و مادران دانش‌آموزان فرستاده به‌عنوان گواه سخنانش برای همشهری ارسال کرده است. این نامه برای کسی که سال‌هاست در حوزه آموزش و پرورش فعالیت می‌کند تازگی ندارد. البته لحن نامه‌های امسال نسبت به چند سال اخیر تندتر و دستوری‌تر شده و این موضوع در متن زیر که برای خانواده‌های دانش‌آموزان دبستان. . . منطقه... پایتخت فرستاده شده کاملا مشخص است.

«ولی گرامی. . . با سلام، بدینوسیله به اطلاع می‌رساند در پی مشارکت اولیاء در امور مدرسه متأسفانه تاکنون از سوی جنابعالی نسبت به پرداخت آن هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است. لذا خواهشمند است هر چه سریع‌تر هزینه را به شماره حساب. . . بانک. . . . . به نام دبستان. . . واریز و اصل فیش واریزی را به معاون پایه تحویل دهید. در ضمن نام
واریز کننده، نام دانش‌آموز باشد. با تشکر دفتر دبستان. . .» شاید یکی از علل تندتر و دستوری شدن نامه‌های مدارس برای دریافت پول از پدران و مادران دانش‌آموز، واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی از سوی وزارت آموزش وپرورش است که وزیر آموزش و پرورش نیز پس از مدت‌ها خویشتن‌داری مجبور به بیان این واقعیت شد.

پدری از شهرستان شهریار تلفنی می‌گوید: در دبستان. . . برای برگزاری جشن تکلیف دخترم مبلغ 45هزار تومان درخواست کرده‌اند و من توان پرداخت چنین مبلغی را ندارم و... پدران و مادران بسیاری از دانش‌آموزان نیز در تماس با همشهری مطالب مشابهی را بیان کردند و اینکه برخی از مدارس ارائه کارنامه دانش‌آموزان را منوط به پرداخت پول به مدرسه کرده‌اند، البته به گفته مسئولان آموزش و پرورش پدران و مادران دانش‌آموزان پول را به‌صورت کمک‌های داوطلبانه به مدارس می‌دهند و هیچ اجباری وجود ندارد!
یک نکته در همه این انتقادها و شکوه‌ها مشترک بود، ‌چرا باید برای تحصیل فرزندانمان در مدارس عادی دولتی پول بپردازیم، پس بودجه آموزش و پرورش صرف چه چیزی می‌شود؟حاجی‌بابایی، وزیر ‌ آموزش و پرورش شهریور سال 90در حاشیه آیین تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران درباره سرانه مدارس گفت:

سرانه مدارس به سمت «عدالت» می‌رود. با تعریفی که از سرانه‌ها و نوع نیاز مدارس داریم، این مبلغ متفاوت خواهد بود و برای هنرستان‌ها، مدارس دولتی و مدارس خاص تعاریف گوناگونی در این نرم‌افزار صورت گرفته است. عدالتی که ظاهرا موجب شده که سرانه مدارس قطع شود. وزیر آموزش و پرورش دو هفته پیش با اذعان به پرداخت نشدن سرانه مدارس از هماهنگی با وزرای مربوطه برای نپرداختن قبوض آب، برق و گاز از سوی مدارس خبر داد و علت این تصمیم را پرداخت نشدن سرانه به مدارس اعلام کرد. مهر‌ماه امسال هم معاون محترم اول رئیس‌جمهور از چهار برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های پیشین سخن گفت.

به هر روی وضعیت کنونی نتیجه وعده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر رفتن سرانه‌ها به سمت «عدالت» و سخن معاون اول رئیس‌جمهور درباره چهار برابر شدن بودجه آموزش و پرورش است. درخواست از معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش این است که « از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید»، سرانه مدارس بیش از این به سمت عدالت نرود و بودجه هم چهار برابر نشود تا شاید آب باریکه‌ سرانه مدارس قطع نشود!

کد خبر 199270
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز