همشهری آنلاین: آنهایی که به دنبال کتابی درباره تاریخ هنر نقاشی و هنرهای تجسمی‌اند، می‌توانند با اطمینان ویراست تازه و بروز شده کتاب معروف تاریخ هنر جنسن را تهیه کنند که از سوی مترجم کهنه کار و شناخته‌شده‌ای چون محمدتقی فرامرزی برگردان فارسی و انتشارات مازیار در هیاتی شکیل و پاکیزه روانه بازار نشر کرده است.

art

تاریخ هنر جهان جنسن

به گزارش همشهری آنلاین تاریخ هنر جهان در 4 بخش و 41 فصل تاریخ هنرهای تجسمی (نقاشی، مجسمه‌سازی و پیکرتراشی، معماری، چهره‌سازی، فلزکاری، نسخه‌های خطی و خوشنویسی، چاپ نقش، هنرهای تزیینی، عکاسی و فتوژورنالیسم، خرده‌نگاری، سازه‌های محیطی) را از بدو شکل‌گیری و پیدایش تا پایان قرن بیستم و مباحث دوران پسامدرنیسم مورد شرح و بررسی دقیق‌قرار داده است.

محمدتقی فرامرزی،که از جمله مترجمان با سابقه و پیش‌کسوت در زمینه تاریخ هنر به شمار می‌رود و عمری در این زمینه ترجمه و تحقیق کرده و ترجمه‌هایش از جمله آثار مرجع ودرسی این رشته به شمار می‌رود در مقدمه‌ای ساده و کوتاه، ضمن بررسی ویژگی‌های کتاب و معرفی مولفان آن سعی کرده تصویری از گذشته وحال این اثر ارزشمند در اختیار خواننده قرار دهد.

او که نخستین ویرایش کتاب تاریخ هنر با همین نام را در 1359 به بازار کتاب عرضه کرده بود ،در پی آن بود که ویرایش تازه این اثر را هم برگردان فارسی کند. به نوشته آقای فرامرزی«پس از درگذشت جنسن بزرگ، در سال 1982 پسر نویسنده،یعنی آنتونی ف.جنسن، روزآمدسازی و تکمیل نوشته پدر را بر عهده گرفت تا نگذارد این کتاب به سرنوشت کتاب‌های مشابه در زمینه هنر گرفتار آید.»

فرامرزی ترجمه جدید کتاب جنسن را از سال 1376 (از ویرایش 1995 انگلیسی) آغاز کرد. آن کتاب شامل تاریخ هنر غرب به اضافه‌ی فصلی درباره تاریخ هنر اسلامی می شد. به دلیل حذف‌شدن تاریخ هنرهای شرق، آفریقا،اقیانوسیه و آمریکا (اعم از شمالی، میانه وجنوبی) از آن ویرایش، بر آن می شود که فصل‌های ترجمه‌شده را با استفاده از منابع دیگر (از جمله آخرین ویرایش انگلیسی کتاب هنر در گذر زمان نوشته خانم هلن گاردنر) تکمیل کند و کتابی به نام تاریخ هنر جهان به معنای واقعی کلمه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در این فاصله فصل مربوط به هنر اسلامی وتاریخ آن نیز از ویرایش 1997 به بعد کتاب پایه‌ی جنسن حذف شد و به این ترتیب اثر یادشده به کتابی در زمینه هنر غرب به معنی اخص کلمه تبدیل شد.

 در مقدمه کتاب آمده است که ترجمه کنونی بر اساس ویرایش 2003 کتاب جنسن به اضافه فصل تاریخ هنر اسلامی از ویرایش 95 همان کتاب و 11 فصل مربوط به هنرهای هند،چین،کشورهای جنوب شرقی آسیا(ویتنام،برمه،لائوس وکامبوج)،کرده،جزایر اقیانوسیه،استرالیا،آمریکای شمالی،مرکزی (آمریکای میانه) و جنوبی از آخرین ویرایش کتاب گاردنر دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

از 41 فصل کتاب 29 فصل مربوط به تاریخ هنر غرب و تاریخ هنر اسلامی تماما نوشته‌های اصلی جنسن هستند و می توان گفت که این کتاب آخرین کتابی است که به نوعی تاریخ کامل هنر در آن مورد بررسی و روایت تاریخی قرار گرفته است.
کتاب علاوه بر تصاویر بسیاری که در صفحه صفحه آن به صورت سیاه وسفید کار شده و پای هر کدام توضیحات مربوط آمده است،حاوی 88 صفحه تصاویر تمام رنگی روی کاغذ گلاسه است که از اهتمام و همت ناشر در ارائه اثری دقیق و منطبق با استانداردهای این گونه آثار خبر می‌دهد.

 قیمت کتاب در مقایسه با رشد حیرت‌انگیز قیمت کاغذ و وسایل جانبی نشر بسیار منصفانه است و از این منظر می‌توان گفت بخت با دانش‌آموزان و البته دانشجویان مرتبط با مباحث این کتاب (رشته های هنرهای تجسمی) یار است که کتاب پیش از آوار و بهمن گرانی منتشر شد، به قطع و یقین اگر قرار بود همین کتاب با چنین کیفیت و کاغذ و چاپی این روزها منتشر می شد، قیمتی زیر 100 هزار تومان بر آن نقش نمی بست.

نکته‌ آخری که بر این نوشته باید افزود، فرهنگ استفاده از ویرایش‌های تازه کتاب‌های مرجع است. اگر تا قبل از انتشار  ویرایش تازه خرید نسخه‌های کهن‌تر توجیه داشت، در زمانی که ویرایش تازه و روزآمد اثر منتشر شده است ، قاعدتا باید به کتاب تازه‌تر اقبال نشان داد، چرا که در این کتاب هم اطلاعات احتمالا غلط قبلی تصحیح شده است و هم این که اطلاعات تازه و تحولات جدید این عرصه هم به آن اضافه شده است که طبیعی است از هر منظری در مقایسه با کتاب و ویرایش قبلی ارجحیت دارد.

هورست و ولدمارجنسن/آنتونی ف. جنسن/ ترجمه¬ی محمدتقی فرامرزی:ناشر:انتشارات مازیار:چاپ اول،1390 /قطع وزیری،جلد سخت با روکش،قیمت:45000تومان،1200 صفحه(1112 صفحه +88 صفحه رنگی مصور با کاغذ گلاسه)

کد خبر 199136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز