همشهری آنلاین: نسخه نفیس خطی "برده بوصیری" به خط علاءالدین تبریزی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله و علیه و آله، 9 بهمن ماه در موزه ملک رونمایی می‌شود.

خوشنویسی

به گزارش ایرنا، این نسخه خطی قرار است به مدت سه ماه در سالن "تک اثر" موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآید.

"بُرده بوصیری" یا "قصیده ستاره ها" اثر جاودانه منظوم شرف الدین محمدبن سعید بوصیری شاعر مصری سده هفتم هجری در ستایش حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله است.

بُرده، قصیده ای استوار، روان و خیال انگیز است که با کمال زیبایی، متانت و حسن به کارگیری فنون ممتاز ادبی سروده شده است.

این قصیده 116 بیتی در نعت و ستایش پیامبر، از شاهکارهای قصاید سروده شده در شان آن حضرت است که تا این روزگار به زبان های هندی، فارسی، ترکی، آلمانی، فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده است.

دو سال پیش، نسخه ای دیگر از قصیده "برده بوصیری" باز هم به خط علاء الدین تبریزی، همزمان با جشن مبعث رسول اکرم صلی الله و علیه و آله در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک چاپ و رونمایی شد.

"برده" کنونی، نسخه ای دیگر و زیباتر، از این قصیده آسمانی است که به خط ثلث و نسخ علاءالدین تبریزی با طلا و مرکب مشکی کتابت شده است و جلد لاکی دوره صفوی دارد.

همه برگ های این نسخه به صنعت متن و حاشیه سازی کاغذ آراسته شده و تذهیب و تجلیدی برازنده چنین اثری دارد.

برده بوصیری به شماره 103 در گنجینه نفایس موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ثبت شده است.

درباره چگونگی سرودن "برده بوصیری" روایتی مشهور گفته شده و آورده اند که وی بیمار و نیمی از اندامش فلج شد. به همان وضعیت، حال دل را در ابیاتی زمزمه می‌کرد؛ نتیجه آن، قصیده ای شد که کواکب نام گرفت.

"بوصیری" قصیده ستاره ها می‌خواند و می‌گریست و از خدا شفا می‌خواست.

شبی که خواب او را در ربود، پیامبر صلی الله و علیه و آله را دید که همچون همیشه شفیق و مهربان به دیدارش آمد، اندام رنجورش را نوازش فرمود و برده ای بر او افکند و بوصیری نه در خواب، که به بیداری نیز شفا یافت و خوب و خوش شد.

گفته اند بوصیری صبح شفا از خانه بیرون رفت، درویشی که حال او نمی‌دانست، قصیده اش را طلب کرد و گفت به خواب چنان دیده و برای شفا نسخه ای از آن می‌خواهد.

در روایات آمده است که این قصیده، حکمت و شفای بسیار دارد.

شاهکار دردانه بوصیری در روزگار او و پس از او، اعزازی تمام یافت و مسلمانان هنوز در مجالس ذکر نبی اعظم، آن را به ذوق جان و بانگ بلند می‌خوانند.

اثر جاودانه بوصیری در 800 سال گذشته همواره مورد توجه نخبگان خط بوده و چه بسیار کارستان های که با گنج او از دستان هنروران ایران به وجود آمده است.

یکی از کارستان ها که تاریخ هنر ایران به آن می‌بالد، نسخه نازنینی از قصیده برده به خط خیال انگیز ملا علاءالدین تبریزی است.

جشن میلاد پیامبر اسلام(ص) 9 بهمن ماه در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود.

 

کد خبر 199049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز