همشهری آنلاین: امام جمعه قم کدورت بین سیاسیون را موجب بی‌اعتمادی بین مردم دانست و گفت: اگر دشمنی‌ها برطرف شود موجب دلگرمی بیشتر مردم خواهد شد.

به گزارش مهر، آیت‌الله رضا استادی در خطبه‌های نماز جمعه 6 بهمن ماه قم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد، با تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: در جامعه اسلامی همه باید اخلاق اسلامی را که منشأ آن رسول الله (ص) و ائمه معصومین(ع) هستند رعایت کنند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های اخلاقی رسول الله (ص) رعایت انصاف بود که همه باید سعی کنیم در کار‌ها و گفته‌هایمان انصاف را رعایت کنیم.

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه قضاوت‌ها و برخورد با اشخاص باید با انصاف همراه باشد، تصریح کرد: در عین حالی که نقاط ضعف و کاستی‌ها گفته می‌شود باید خوبی‌ها و نقاط قوت نیز بیان شود که در غیر این صورت انصاف را رعایت نکرده‌ایم. اگر برخورد‌ها با یکدیگر منصفانه باشد این همه اختلافات و طلاق در خانواده‌ها دیده نمی‌شود.

جامعه نیازمند رعایت اخلاق اسلامی و انصاف هستند

امام جمعه قم با اشاره به اینکه امروز همه اقشار جامعه نیازمند رعایت اخلاق اسلامی و انصاف هستند، گفت: گروه‌های سیاسی در برخورد با یکدیگر نباید خدمات صورت گرفته را از یاد ببرند و باید برادری و اخوت در بین همه برقرار باشد. هر مسلمانی ممکن است در زندگی دچار لغزش و خطا شود اما نباید تنها بر روی لغزش‌های افراد تکیه و خوبی‌های آن را فراموش کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: در روایات آمده است شبیه‌ترین مردم به پیامبر (ص) کسانی هستند که محبت بیشتری نسبت به برادران دینی خود داشته باشند.

وی افزود: کسانی به رسول الله (ص) نزدیک‌تر هستند که در زندکی خود نسبت به برادران دینی انصاف و برادری را راعایت کنند که در این صورت دیگر شاهد نزاع و درگیری چه در خانه و چه در جامعه نخواهیم بود.

خطیب جمعه قم با اشاره به روایت دیگری ابراز داشت: در روایت آمده افضل مردم نزد رسول خدا کسی است که خیرخواهی او نسبت به مسلمانان بیشتر باشد و کسی بیش از سایرین به پیامبر (ص) نزدیک است که به فکر دیگران باشد.

وی افزود: رسول اکرم (ص) همواره بدی را با خوبی پاسخ می‌دادند و بی‌دلیل نبود که در زمان جاهلیت خیل عظیم مردم را به سمت خود جذب کردند که این امر ناشی از اخلاق و برخورد مهربانانه ایشان نسبت به مردم بود.

اگر به سمت سبک زندگی رسول الله(ص) برویم همه امور اصلاح می‌شود

آیت الله استادی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به سبک زندگی اسلامی اظهار داشت: اگر به سمت سبک زندگی رسول الله (ص) برویم همه امور اصلاح می‌شود و اگر این‌گونه نباشد شاهد مشکلات فراوانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در مجلسی که پیامبر (ص) حضور داشتند کسی از دیگری بدگویی و غیبت نمی‌کرد، افزود: این ویژگی در بزرگان عصر ما هم وجود داشت و افردی که می‌خواهند از اخلاق امام خمینی (ره) تمجید کنند، عنوان می‌کنند که در محضر ایشان امکان نداشت فردی از کسی بدگویی کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تا اخلاق ما شبیه به اخلاق رسول الله (ص) نباشد زندگی ما آن‌گونه که اسلام از ما می‌خواهد نمی‌شود و این مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اگر در جامعه دروغی گفته می‌شود باید اعلام شود که این گفته‌ها واقعیت نداشته است.

رسانه‌ها غیر منطقی صحبت نکنند

رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی از رسانه‌ها نباید غیرمنطقی صحبت و از الفاظ نامربوط استفاده کنند، گفت: به زبان آوردن برخی الفاظ و صحبت‌ها مناسب جامعه اسلامی نیست و مسلمان باید در زمان عصبانیت زبان خود را کنترل کنند و هر حرفی که بر زبان می‌آید بیان نکنند.

آیت‌الله استادی تصریح کرد: در ایام دهه وحدت نباید تنها به برگزاری مراسم‌های مذهبی و برپا کردن جشن‌ها اکتفا کرد، بلکه باید خودمان و زندگی‌مان را با اخلاق رسول اکرم (ص) مقایسه کنیم و به آنها نزدیک‌تر شویم.

وحدت بین امت‌های اسلامی به نفع همه است

وی در ادامه با تاکید بر حفظ وحدت در بین امت اسلامی گفت: هیچ‌کس نمی‌پذیرد که وحدت بین مسلمانان خوب نیست و وحدت بین امت‌های اسلامی به نفع همه است به خصوص در زمان ما که دشمن تمام توان خود را به کار بسته است تا بین مسلمانان جدایی و تفرقه ایجاد کند تا از این طریق مقاصد خود را پیش برد به همین دلیل حفظ وحدت می‌تواند همه مسلمانان را در یک صف واحد بر علیه دشمنان نگه دارد.

آیت الله استادی با اشاره به کشتار شیعیان در کشورهای مختلف از جمله پاکستان، عراق، افعانستان و بحرین اظهار داشت: این کشتار‌ها به دلیل ایجاد تفرقه دشمنان در بین مسلمانان است.

وحدت به معنای ایستادگی در برابر دشمنان اسلام است

وی با بیان اینکه امام راحل، مقام معظم رهبری و همه مراجع بر روی مسئله وحدت امت اسلامی تاکید دارند، گفت: وحدت به معنای عدم بیان حقایق نیست بلکه به معنای ایستادگی در برابر دشمنان اسلام و مسلمین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در روایات آمده است که امام صادق (ع)، چهار هزار شاگرد داشته‌اند که بسیاری از آنها سنی بودند ولی در خانه امام صادق (ع) بر روی همه آنها باز بود و آن حضرت کسی را از آمدن به جلسات خود منع نمی‌کردند. امام صادق(ع) به موقع حقایق را بیان و روشنگری می‌کردند و این‌گونه نبوده که افراد را از خود طرد کنند.

خطیب جمعه قم تاکید کرد: امروز اگر بخواهیم در برابر دشمنان مقاومت کنیم باید همه با هم متحد باشیم و از ایجاد کدورت و تفرقه بین خود پرهیز کنیم.

مردم هم در برابر گرانی‌ها و تورم وظیفه دارند

وی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با بیان اینکه «به بنده می‌گویند در خصوص گرانی‌ها و تورم در کشور صحبت کنم»، افزود: باید عنوان کرد که مسئولان به سهم خود در حال تلاش هستند و می‌گویند در حال پیگیری مشکلات هستیم اما از طرفی باید در مورد خودمان صحبت کنیم که وظایف مردم در برابر این گرانی‌ها و مشکلات بوجود آمده چیست و چه کاری باید انجام دهیم.

آیت الله استادی با بیان اینکه «باید قدری به خودمان برگردیم» افزود: امام صادق (ع) فرمودند از محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند شاد کردن دل مومن است و این یعنی اینکه اگر کسی بدهکار است و غصه دارد و با مشکلاتی زندگی خود را پیش می‌برد باید به او کمک و یاری رساند.

انتقاد صرف از وجود مشکلات اقتصادی مناسب نیست

وی ادامه داد: از اینکه بنشینیم و مدام عنوان کنیم مردم مشکلات اقتصادی دارند و بیشتر حقوق‌شان را برای اجاره خانه می‌دهند و از دیگران انتقاد کنیم، مناسب نیست. بلکه باید تلاش کنیم به سهم خود مومن و خانواده‌ای را خوشحال و مشکلات‌شان را بر طرف کنیم.

عضو شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از این افرادی که همین خانه‌های محقر را با کمال خوشحالی خریداری کرده‌اند شاید بیشتر حقوق‌شان را بابت اقساط خرید خانه می‌دهند و جا دارد افراد به یکدیگر در این مسائل کمک کنند که همین اعمال مسلمانی و ایمان‌مان را نسبت به پیامبر(ص) اثبات می‌کند.

مردم به گرانی‌ها دامن نزنند

وی با بیان اینکه «افرادی که توانایی مالی دارند باید به سایرین نیز کمک کنند» افزود: در این شرایط اقتصادی گاهی خودمان نیز به گرانی‌ها و تورم دامن می‌زنیم و در این شرایط که برخی از مردم گرفتار هستند فروشندگان باید از سود خود صرفه کنند اما مشاهده می‌شود نه تنها این‌گونه نیست بلکه برخی‌ها از این شرایط سوء استفاده هم می‌کنند و به دنبال سود بیشتر خود هستند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به در پیش بودن یوم الله ۲۲ بهمن و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: باید همه تلاش کنیم در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و در ۲۲ بهمن نیز به وظیفه دینی که‌‌‌ همان حمایت از اسلام و نظام اسلامی است عمل کنیم تا به دنیا نشان دهیم که همواره در صحنه حاضر هستیم ولی رسیدن به این امر نیازمند به فکر بودن همه افراد با هم است.

وی افزود: کدورت‌ها و دشمنی‌ها باید برطرف شود و به فکر هم بودن‌ها باید افزایش یابد که این امر موجب دلگرمی بیشتر مردم خواهد شد. اگر کدورت‌ها بین احزاب و سیاسیون زیاد شود موجب بی‌اعتمادی در بین مردم خواهد شد.

کد خبر 198928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز