چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مردم اردن دیروز برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رأی رفتند.

انتخابات

این انتخابات از آن نظر برای اردنی‌ها اهمیت دارد که هم در میانه اعتراض‌های گسترده مخالفان و مردم علیه حکومت برگزار شده و هم برای نخستین بار قرار است به تشکیل پارلمانی منجر شود که اختیارات بیشتری خواهد داشت.پارلمان اردن 150کرسی دارد و در کنار مجلس سنا با 75عضو انتصابی از سوی پادشاه، قوه مقننه یا قانونگذاری اردن را تشکیل می‌دهد. پادشاه اختیار انحلال پارلمان اردن و اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام را دارد.

از جمعیت شش میلیون نفری اردن بیش از 3/3میلیون نفر واجد شرایط رأی‌دادن هستند که از این تعداد نزدیک به دو میلیون و 300هزار نفر در انتخابات دیروز شرکت کردند. نظامیان، پلیس و نیروهای امنیتی اردن که شمارشان به 500هزار نفر می‌رسد اجازه رای‌دادن ندارند. خاندان سلطنتی اردن هم حق رای‌دادن ندارند.در انتخابات اردن 18حزب سیاسی کوچک متشکل از احزاب راست، میانه، چپ و اسلامگرا فعال هستند. رای دادن در انتخابات پارلمانی اردن هم به‌صورت رای به فهرست احزاب است و هم رای به نامزدها به‌صورت مستقل. بیش از 1400نفر ازجمله 191زن در این انتخابات به‌صورت مستقل نامزد شده‌اند.

تحریم‌کنندگان انتخابات

در انتخابات پارلمانی دیروز اردن، پنج حزب شامل حزب اسلامگرای امل و اخوان‌المسلمین و همچنین احزاب ملی‌گرا و کمونیست، به نشانه اعتراض به عدم‌تغییر قوانین و ‌کاهش‌نیافتن اختیارات پادشاه، رأی‌گیری را تحریم کردند.

موضوعات مورد بحث در انتخابات

فقر، بیکاری، فساد، افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت و همچنین وضعیت وخیم آموزش و بهداشت و آزادی‌های فردی ازجمله مسائل مورد بحث در این انتخابات میان نامزدهای انتخاباتی بود.حزبی که اکثریت آرا و بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد، نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. این نخستین بار است که پارلمان نخست‌وزیر را معرفی می‌کند. در سال‌های قبل پادشاه این کار را می‌کرد اما به‌دنبال تغییرات سیاسی و برای فرونشاندن اعتراضان مخالفان و مردم، اکنون اختیارات پارلمان افزایش یافته‌است.

کد خبر 198855
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز