همشهری‌آنلاین: سی‌وسومین شماره ماهنامه تخصصی مدیریت ارتباطات، بهمن ماه 91 به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

در این ماهنامه در کنار مقالات، یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی که در حوزه مدیریت ارتباطات، رسانه، روابط‌عمومی و تبلیغات به چاپ رسیده، پرونده‌هایی با عناوین یادبود: میراث‌های مرحوم دکتر مجید تهرانیان، مدیریت فرهنگی: در اهمیت ارتباط میان رسانه‌ها و مدیریت فرهنگی، کودک و رسانه: کودکان در تسخیر جعبه جادویی؛ خوب یا بد؟ و کتاب: مقایسه‌ای میان ممیزی کتاب و مطبوعات در ایران منتشر و نظرات و دیدگاه‌های متخصصان، استادان و مدیران در قالب یادداشت، گفت‌وگو و تحلیل درج شده است.

امیر لعلی سردبیر ماهنامه در یادداشتی با عنوان موازنه سکوت در علم ارتباطات با طرح سؤوالاتی پیرامون چرایی وجود نقاط ضعف در این حوزه، یادآور شده: سؤالات متعدد دیگری نیز مطرح است که حکایت از عدم پویایی، نوآوری، تولید دانش، نگرش آینده‌نگرانه در بومی کردن دانش ارتباطات و... دارد.

سوریه؛ از دیپلماسی بحران‌سازی تا بحران دیپلماسی عنوان صفحات ثابت تحلیل گفتمانی رسانه‌های بیگانه نوشته دکتر حسن بشیر است. در این تحلیل گزارش‌های خبری 14نشریه مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به نام‌های نیویورک تایمز (آمریکا) (2 شماره)، نزاویسیمایا گازتا (روسیه) (شماره2)، الوطن (قطر)، آونیره (ایتالیا)، الشرق الاوسط (انگلستان) (3 شماره)، الرأیه (قطر)، فیگارو (فرانسه)، الاتحاد (امارات متحده عربی)، ایل سوله 24 اوره (ایتالیا) و آسیا تایمز (هنگ کنگ) که از 2 دسامبر 2012 (12 آذر 1391) تا 28 دسامبر 2012 (8 دی 1391) منتشر شده‌اند، مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

مدیریت گفت‌وگوهای استراتژیک در سازمان‌های رسانه‌ای نوشته امید جهانشاهی، بحران و کارکردهای متفاوت روابط عمومی و تبلیغات نوشته مهرشادکاکاسلطانی، رویکرد مهندسی در مدیریت ارتباطات نوشته حسن دینی، شبکه‌های اجتماعی، تنهایی ما نوشته فرید عبدی و نقش رسانه‌ها در تقویت همبستگی اقوام در ایران- بخش سوم- نوشته فاطمه پورمعصوم از مقالات و تحلیل‌های این شماره ماهنامه است.

پس‌لرزه‌های رسانه‌ای کشتارهای جمعی در آمریکا؛ از خرید و فروش اسلحه تا بازنمایی معلولیت‌های ذهنی عنوان یادداشت نگین حسینی است. پس از واقعه دبستان سندی هوک، خانم نویسنده‌ای به نام لایزا لانگ نامه‌ای در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد که جنجال زیادی در رسانه‌ها برانگیخت. خانم لانگ در مطلبی با عنوان «من مادر ادم لنزا هستم (من مادر عامل جنایت سندی هوک هستم) به این اشاره کرد که پسر 13ساله‌اش با نام مستعار مایکل، بسیار خشن است و بارها مادرش را تهدید کرده که او را خواهد کشت. حسینی در یادداشت خود واکنش‌ها به نامه لانگ را مورد بررسی قرارداده و در مطلب دیگری ترجمه کامل نامه وی را آورده است. در سی‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات گزارش‌‌ دو مراسم تجلیل از پژوهش‌های برتر سال و هشتمین همایش سالانه فلسفه رسانه نیز منتشر شده است.

  • یادبود: میراث‌های مرحوم دکتر مجید تهرانیان

سی‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شدبیشترین صفحات این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در قالب پرونده‌ای مستقل به بررسی شخصیت علمی مرحوم دکتر مجید تهرانیان اختصاص یافته و در آن به لطف همراهی دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر هادی خانیکی، دکتر حسام الدین آشنا، دکتر احمد میرعابدینی، دکتر حسینعلی افخمی و دکتر غلامرضا آذری، آثار و تفکر علمی شخصیتی جهانی در حوزه «ارتباطات» و «توسعه»، رئیس و استاد سابق واحد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه هاوایی که حدود یکماه پیش چشم از جهان فروبست، در قالب میزگرد مورد توجه و بحث قرار گرفته است . در این میزگرد خواندنی، استادان علوم ارتباطات در مورد دانشمندی که برخلاف شهرت بین‌المللی‌اش، در کشورش کمتر شناخته شده، سخن گفته‌اند.

امیرعباس تقی‌پور مدیرمسؤول ماهنامه نیز در بخشی از سرمقاله خود به این مناسبت می‌نویسد: بررسی آراء، عقاید و نظریه‌های علمی صاحبنظران، فارغ از دیدگاه‌ها و حاشیه‌هایی که ممکن است در موردشان وجود داشته باشد نه در زمان «مرگ»شان بلکه در زمان «حیات»شان در ردیف رسالت‌های مراکز علمی و دانشگاهی و از جمله رسانه‌های تخصصی است اما بر اساس مرام و مسلک نهادینه شده در میان بخش اعظمی از ما ایرانیان که بطور حتم جای تأسف دارد، این‌بار هم «مرگ» بهانه‌ای شد تا بررسی زندگی علمی یک اندیشمند مورد توجه و در دستور کار قرار گیرد.

اتوبیوگرافی مجید تهرانیان، انتشار گزیده‌ای از یک گفت‌وگوی تهرانیان، یادداشت پروفسور یحیی کمالی‌پور با عنوان به یاد «مسافر جاده ابریشم»، انتشارگزارشی اختصاصی از مراسم تدفین مجید تهرانیان در کالیفرنیا، «نحله فکری تهرانیان» نوشته دکتر حمید ضیایی‌پرور و «مثل مجید تهرانیان...» نوشته داود آقارفیعی مطالب این پرونده را شامل می‌شوند که زیر نظر دکتر حسام‌الدین آشنا منتشر شده است.

  • مدیریت فرهنگی: در اهمیت ارتباط میان رسانه‌ها و مدیریت فرهنگی

در اهمیت ارتباط میان رسانه‌ها و مدیریت فرهنگی عنوان پرونده مدیریت فرهنگی سی‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. مدیریت فرهنگی پویا تضمیی برای توسعه هنر نوشته حجت اله مرادخانی، پژوهش‌های کاربردی؛ حلقه اتصال هنر و رسانه نوشته آرش کبودی، گفت‌وگوی حجت‌اله مرادخانی با مسعود کوثری، مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با عنوان مدیریت هنری در ایران صدای هنر را به گوش مردم نمی‌رساند، گفت‌وگوی راشد نصیری با علیرضا قاسم‌خان، پژوهشگر هنر و مدرس مدیریت فرهنگی با عنوان شناخت شرایط جامعه، عامل اصلی موفقیت مدیران فرهنگی، تیارت مدیریت تئاتر نوشته بهروز بلمه، گفت‌وگو با طه بهبهانی، نقاش و مجسمه‌ساز با عنوان مدیریت هنری در ایران و چالش‌های پیش روی آن، عناوین مطالب این پرونده است.

  • کودک و رسانه: کودکان در تسخیر جعبه جادویی؛ خوب یا بد؟

کودکان در تسخیر جعبه جادویی؛ خوب یا بد؟ عنوان پرونده‌ای است که در شماره بهمن ماه ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده و در آن عناوین این مطالب به چشم می‌خورد: کودک، تلویزیون و... نوشته لیلا خانزاده، تلویزیون و یادگیری کودک نوشته زهرا ایمانی، گفت‌وگوی لیلا خانزاده با اسدالله اعلایی، تهیه‌کننده و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان با عنوان کیفیت برنامه‌های کودک رو به تنزل است، کودکان باید بدانند مخاطب با رسانه و رسانه با مخاطب چه می‌کند نوشته اسدالله اعلایی، تلویزیونی که هم سودمند است و هم مشکل‌ساز! نوشته زهرا ایمانی و همه وظایف تلویزیون از سرگرمی تا تربیت! نوشته فاطمه رهبری دبیر طرح و برنامه گروه کودک شبکه قرآن و معارف سیما.

  • کتاب: مقایسه‌ای میان ممیزی کتاب و مطبوعات در ایران

آنچه نباید خوانده شود عنوان پرونده کتاب جدیدترین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. ممیزی، بررسی پیش از چاپ و یا نظارت بر تولید محتوا، نام آن را هر چه بگذاریم، فرآیندی است قانونی شده و رایج در انتشار مطبوعات و کتاب در ایران که همواره محل مناقشه‌های فراوانی بوده‌اند. اما آیا ممیزی می‌تواند مخاطبان تشنه دریافت اطلاعات را از رسیدن به بخشی از آن محروم کند یا اینکه تنها راه‌حلی است برای هدایت مخاطب به دسترسی به نوع خاصی از اطلاعات؟..

در این پرونده عناوین این مطالب دیده می‌شود: تیغ ممیزی در مطبوعات کندتر می‌شود نوشته محسن فرجی، گفت‌وگو‌های حمید نورشمسی با محمد اللهیاری، مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان هر عبارتی را نمی‌توان به راحتی از کتاب حذف کرد و معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با عنوان بررسی نشدن محتوا پیش از انتشار، پروژه‌ای شکست خورده نیست، 140 سال ممیزی در ایران نوشته عبدالله کاردان‌منش روزنامه‌نگار و منتقد و خط قرمزهای مدنی؛ از کاغذ خبر تا اتاق تیتر نوشته محسن مهدیان روزنامه‌نگار.

نگارش در کامپیوتر و اینترنت بخش بیستم و پنجم کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی از انتشارات دبیرخانه دائمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک از دیگر مطالب منتشر شده در سی‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

این ماهنامه در 84 صفحه تمام رنگی، به قیمت 4 هزارتومان در کیوسک‌های مطبوعاتی به فروش می‌رسد و علاوه بر آن از طریق سایت www.prshop.ir در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 198831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز