سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از اعلام خبر دستیابی ایران به فناوری غنی سازی صنعتی و همچنین پایان یافتن مسئله نظامیان متجاوز انگلیسی و تحولات پس از آن، اخبار منتشر شده حکایت از تعدیل مواضع کشورهای غربی درقبال ایران دارد.

به نوشته روزنامه گاردین، تونی بلر، نخست وزیر انگلیس در نشست خبری ماهانه خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام کرد: لندن برای برقراری روابط متفاوت با تهران آماده است و چنانچه ایران خواستار تعامل بهتر با انگلیس است، لندن نیز حاضر است گفت‌وگویی بهتر با ایران داشته باشد.

بلر با بیان اینکه ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند به تمجید از ملت ایران پرداخت و گفت: مردم ایران با توجه به جمعیت جوان آن، افرادی پویا و اهل کسب و کار هستند.

سخنان بلر در شرایطی بیان می‌شود که دس براون، وزیر دفاع انگلیس پذیرفت که به‌ خاطر عدم جلوگیری از فروش خاطرات ملوانان انگلیسی که به وسیله‌ مرزبانان ایرانی دستگیر شده بودند، مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ ایندیپندنت با اعلام این مطلب نوشت: دس براون به نمایندگان پارلمان انگلیس گفت: از اینکه این تصمیم‌ باعث زیر سؤال رفتن اعتبار نیروهای مسلح کشورش شده، عمیقاً متأسف است.

وی همچنین تأکیدکرد: انگلیس درباره‌ دستگیری و بازداشت 15 ملوان انگلیسی به وسیله ایران و تصمیم نیروی نظامی برای دادن اجازه‌ فروش خاطرات ملوانان به رسانه‌ها، تحقیقاتی انجام خواهد داد و در این تحقیقات شش هفته‌ای عملیات ملوانان در خلیج فارس و چگونگی رخ دادن این حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موضوع عذرخواهی براون از مجلس انگلیس به یکی از سؤالات چالش برانگیز کنفرانس مطبوعاتی تونی بلر تبدیل شد و بلر در پاسخ به این سؤال که آیا او نیز مانند وزیر دفاعش تصمیم دارد عذرخواهی کند یا خیر، با تأیید سخنان براون از پاسخگویی به این سؤال طفره رفت. 

احترام به ایران

در همین حال فرمانده نیروی دریایی آمریکا با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ای برای حمله به ایران وجود ندارد، بر ضرورت حل دیپلماتیک موضوع هسته‌ای ایران تاکید و تصریح کرد: هرگونه رفتار با تهران باید با احترام به ایران همراه باشد و مسئله هسته‌ای ایران نیز باید از طریق دیپلماسی حل و فصل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر مایکل مولن افزود: ما از دهه‌های گذشته در منطقه خاورمیانه حضور داشته‌ایم و اضافه شدن چند کشتی به نیروهای ما در منطقه به معنای تصمیم برای حمله به ایران نیست.

مولن که به ترکیه سفر کرده است در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: منطقه خاورمیانه از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جهان در این منطقه سکونت دارند و همچنین نظر به اینکه هدف ما برقراری امنیت در خاورمیانه است، هیچ جنگ جدیدی در منطقه رخ نمی‌دهد.

مقابله با نفوذ ایران

اما از سوی دیگر مقامات آمریکایی مقابله با نفوذ رو به رشد ایران در منطقه را هدف سفر وزیر دفاع آمریکا به خاورمیانه که روز دوشنبه با ورود وی به اردن آغاز شد می‌دانند.

خبرگزاری فرانسه با اعلام این مطلب به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود گزارش داد: واشنگتن می‌خواهد که متحدانش، مصر و اردن از دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق در نشست بین‌المللی عراق حمایت بیشتری کنند.

وی ادامه داد: واشنگتن همچنین به دنبال کسب مخالفت‌های بیشتر با برنامه هسته‌ای ایران و حمایت ایران از حزب‌الله در لبنان است. مقام یاد شده افزود: بهترین راه‌ مقابله با ایران مقابله با رفتار تهران در عراق است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا

دیپلمات‌های غربی در بروکسل نیز مدعی شدند که اعضای اتحادیه اروپا خود را برای اعمال تحریم سرسختانه علیه ایران آماده می‌کنند.

به گزارش مهر، خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات‌ها گزارش داد: وزرای امورخارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی دوشنبه شب خود در لوکزامبورگ توافق خود را درباره اعمال تحریم علیه ایران اعلام کردند.

وزیران خارجه کشورهای اروپایی در این زمینه اشاره کردند: این تحریم‌ها تنها زمانی اعمال نخواهد شد که ایران فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کرده باشد.

دیپلمات‌های غربی در ادامه خاطر نشان کردند: اتحادیه اروپا اعلام کرده که حاضر به تداوم روند گفتگوها با ایران است، اما این کشور باید پیش از این، شروط اتحادیه اروپا را بپذیرد.

تأخیر در افتتاح

به گزارش ایرنا، دبیر شورای امنیت روسیه گفت: موعد بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر که شهریورماه امسال تعیین شده بود، با توجه به مسایل مالی و فنی اخیر، چند ماه به تأخیر می‌افتد.

ایگور ایوانف در یک کنفرانس خبری در مسکو، وجود هر مسئله سیاسی در روند احداث این نیروگاه توسط روسیه را رد کرد و گفت: مشکلات مالی جزیی که اخیراً در جریان احداث نیروگاه بروز کرده بود رفع شده است.

کد خبر 19876

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز