همشهری‌آنلاین: فرانسه در حال بررسی طرحی ا‌ست که در صورت تصویب شرکت‌های بزرگ اینترنتی نظیر گوگل و فیس‌بوک نسبت به تعداد کاربران خود مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود. گوگل تنها در فرانسه سالانه حدود ۲ میلیارد یورو درآمد تبلیغاتی دارد.

france internet

به گزارش دویچه وله، فرانسه در پی اخذ مالیات از شرکت‌های بزرگ خدمات اینترنتی نظیر فیس‌بوک، گوگل و آمازون است. روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه (۱۸ ژانویه) نوشت در گزارشی که به دستور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه تهیه شده، راهکارهای مختلف برای رسیدگی به آن‌چه اجتناب از پرداخت مالیات از سوی شرکت‌‌های اینترنتی نامیده می‌شود، شرح داده شده است.

در گزارش دولت فرانسه آورده شده که این شرکت‌های اینترنتی همواره در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره کاربران هستند تا خدمات خود را مرتبط با علایق کاربران ارائه دهند یا به طور مستقیم از این اطلاعات برای تبلیغات استفاده کنند. این گزارش جمع‌آوری اطلاعات را "مواد خام" اقتصاد دیجیتال نامیده است و خواهان وضع مالیات بر اینترنت است.

گوگل سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی دارد که بر اساس محاسبات یک و نیم تا دو میلیارد یورو آن در فرانسه است. با این‌همه این شرکت نظیر دیگر شرکت‌های اینترنتی آمریکا هیچ مالیاتی در فرانسه پرداخت نمی‌کند.

فلور پلرین، وزیر اقتصاد دیجیتال فرانسه، در یک نشستی خبری در پاریس در این‌باره گفت: «در پی آن هستیم تا اطمینان حاصل کنیم اروپا پناهگاه مالیاتی غول‌های اینترنت نیست.»

با این‌همه بر اساس گزارش دولت فرانسه پروسه اخذ مالیات بر سود از کمپانی‌های اینترنتی امری‌ زمان‌بر خواهد بود چرا که نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

محاسبه مالیات بر اساس تعداد کاربران

پیش از این نیز در فرانسه درباره مالیات بر اینترنت بحث شده بود. در زمان ریاست‌جمهوری نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه، نیز دولت این کشور طرح مالیات بر تبلیغات در اینترنت را مطرح کرده بود. اما آن طرح با مخالفت شرکت‌های فرانسوی همراه شد که اعتراض داشتند که چنین طرحی بیش از اقدامات گوگل به آن‌ها صدمه خواهد زد.

دولت فرانسه در حل حاضر همچنین بر مذاکرات گوگل و انتشاراتی‌های آن‌لاین فرانسه که می‌گویند چون گوگل به محتوای تولیدی آن‌ها لینک می‌دهد باید به آن‌ها پرداخت هم داشته باشد نظارت و مشارکت دارد.

بر اساس گزارش دولت اخیر فرانسه، کاربران شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک و گوگل در حقیقت با در اختیار گذاشتن اطلاعات خود مشغول به کار برای این شرکت‌ها هستند که از طریق این اطلاعات درآمد تبلیغاتی دارند.

این گزارش بیان می‌دارد که مالیات باید بر اساس تعداد کاربرانی که یک شرکت اینترنتی به آن‌ها دسترسی دارد تعیین شود و این کار باید توسط حسابرسانی خارج از شرکت صورت گیرد. در این نامه اما از نرخ مالیات و یا میزان پولی که احتمالا از چنین مالیاتی حاصل خواهد شد سخنی به میان نیامده است.

واکنش گوگل به گزارش فرانسه

گوگل در بیانیه‌ای عنوان کرد که در حال مطالعه گزارش ۲۰۰ صفحه‌‌ای دولت فرانسه است. در این بیانیه آورده شده که اینترنت فرصت‌های زیادی در زمینه توسعه اقتصادی فراهم آورده و این شرکت اعتقاد دارد که سیاست‌گذاری‌های عمومی باید مشوق اقدامات در زمینه توسعه باشند.

طرح مالیاتی جدید نیازمند تصویب قانونی‌ست که دولت می‌گوید می‌تواند تا پایان سال انجام گیرد.

این نخستین بار نیست که موضوع مالیات بر اینترنت درباره شرکت‌های اینترنتی که عمدتا آمریکایی هستند مطرح می‌شود، سال گذشته میلادی نیز سازمان ملل متحد از سوی شرکت‌های مخابراتی اروپا طرحی را دریافت کرد که خواهان مالیات بر اینترنت بودند چرا که اینترنت بخصوص در زمینه فناوری ارتباطات رایگانی نظیر اسکایپ، سود آن‌ها را تغییر و تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس یک سند فاش‌شده اتحادیه اپراتورهای شبکه مخابرات اروپا، "اتنو" (ETNO) خواستار آن بوده است تا از شرکت‌های آمریکایی بزرگ تولیدکننده محتوا در اینترنت برای دسترسی به کاربران غیرآمریکایی مالیات دریافت شود. با این همه و با وجود انتشار سند موجود، "انتو" می‌گوید هیچ‌گاه از سازمان ملل نخواسته برای اینترنت مالیات بگذارد. بلکه تنها معتقد است که رویه ارائه محتوا در اینترنت باید تغییر کند. این اتحادیه اعلام کرده است که چالش‌های اقتصاد نوین مبتنی بر اینترنت باید بررسی و راهکارهایی برای آن معرفی شود.

کد خبر 198730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز