همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان، مصوبه مجلس برای ممنوعیت فعالیت دوشغله‌ها را مغایر با قانون اساسی و قواعد حاکم بر حقوق اداری دانست.

به گزارش فارس، عباسعلی کدخدایی گفت: مصوبه مجلس برای «ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل» در نوبت بررسی در این شورا قرار دارد و هنوز درباره آن اظهار نظر نشده است.

وی با اشاره به «تعیین مهلت در طرح مذکور برای کناره‌گیری اعضای دو شغله شورای نگهبان از یکی از مسئولیت‌هایشان» متذکر شد: هرگاه قانون ضمانت اجرایی یافت، ما هم تابع هستیم و به قانون احترام می‌گذاریم.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در تبیین نظر شخصی خود درباره «ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل» گفت: نمایندگان بعضاً فراموش کرده‌اند که باید بر اساس عقل و اصول و قواعد شاخته‌شده حقوقی قانون وضع کنند نه احساسات و نگرش‌های شخصی.

کدخدایی افزود: مصوبه مجلس درباره ممنوعیت دو شغله بودن بسیار مغشوش است و ابهامات متعددی دارد و به نظر می‌رسد در تصویب آن کم‌تر به اصول و قواعد حقوقی توجه شده است.

وی با بیان اینکه طرح مذکور در موارد زیادی متعرض حقوق خصوصی افراد است، از اعتراض برخی نمایندگان به مصوبه مجلس خبر داد و گفت: حتی خود نمایندگان بعضاً به شورا آمدند یا نامه نوشتند و به این مصوبه اعتراض کردند.

کدخدایی افزود: تعجب می‌کنم مجلس مصوبه‌ای سراسر ابهام و مغایر با قانون اساسی و اصول و قواعد حاکم بر حقوق اداری تصویب کرده است. روح کلی حاکم بر این مصوبه با اصل 141 قانون اساسی مغایرت دارد و به حقوق خصوصی افراد هم که در فصل سوم مورد تأکید قرار گرفته، تعرض شده است.

کدخدایی ادامه داد: عجیب است که مجلس در فضای موجود طرحی را تصویب کرده که خیلی امر ضروری نبوده در حالی که مسائل مهمی در کشور وجود دارد.

وی افزود: «معلوم نیست منظور از این مصوبه منع استفاده از تجارب اشخاص یا جلوگیری از سوءاستفاده‌هاست که خود نمایندگان بهتر می‌دانند که راهکارهای دیگری دارد و همه چیز در تصویب قانون خلاصه نمی‌شود».

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان رویکرد تولید انبوه قانون را مفید ندانست و گفت: به اندازه کافی راه برای دور زدن برخی از این قوانین وجود دارد و لذا بیش از تولید انبوه قانون، داشتن اراده برای تأمین منافع ملی مهم است.

کد خبر 198465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز