یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از پاک کردن 250 نقاشی دیواری از ابتدای سالجاری از دیوارهای تهران و نیز نصب بدل مجسمه فردوسی در میدانی به همین نام در تهران خبر داد.

هنر در شهر

به گزارش مهر، نشست خبری محمد جواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، اول بهمن‌ماه برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای دومین سال پیاپی به عنوان رتبه اول در زمینه پژوهش شناخته شد.

امسال جشنواره پژوهش بین‌المللی بود که اتفاقا باز هم سازمان ما با ثبت رکورد 703 اثر پژوهشی در میان 4000 اثر رسیده به جشنواره به عنوان سازمان برتر در میان شهرداری‌های کل دنیا شناخته شد.

شوشتری به چاپ کتاب هنر محیطی اشاره کرد و گفت: ما درباره هنرهای محیطی هیچ کتابی نداشتیم ولی امسال و با برگزار شدن جشنواره هنر محیطی تهران، کتابی در این زمینه چاپ شد که حتی در حوزه آثار دانشگاهی نیز کتابی بی‌نظیر است.

برگزاری جشنواره با مشارکت مردم

وی برگزاری جشنواره‌های مشارکتی با مردم را از جمله برنامه‌های خوب و قابل اعتنای سازمانش اعلام کرد و از برنامه‌هایی چون آفتابگردان، رنگین‌کمان،‌ پروانه‌ها، شهر زیبا، محله زیبا و خانه زیبا به عنوان برنامه‌هایی که در آینده برگزار می‌شوند، نام برد.

وی از تشکیل شدن NGO ای به نام شهر زیبا خبر داد و گفت: تقریبا هیچ دانشگاهی نیست که دانشجویی در رابطه با رشته‌هایی چون گرافیک، گرافیک محیطی، طراحی صنعتی،‌طراحی شهری،‌ نقاشی، طراحی و مجسمه‌سازی نداشته باشد و ما با آنها صحبت نکرده باشیم.

ما درصدد این هستیم که مدیریت شهری را به دانشگاه‌ها نزدیک‌تر بکنیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به برگزاری دوسالانه مجسمه‌های فضای و کیفیت بالای آن اشاره کرد و ادامه داد: الان هم در حال برنامه‌ریزی بر روی سمپوزیوم‌‌های سنگ و چوب در سال آینده هستیم و نیز قصد داریم دوسالانه نقاشی دیواری را نیز برگزار کنیم.

وی از آماده شدن کتاب "مجسمه‌ها شهر" خبر داد و گفت: ما در شهر تهران بیش از 900 مجسمه داریم که امسال و همزمان با عید نوروز نیز تعدادی به آنها اضافه خواهد شد.

شوشتری بیان کرد: در طول سالجاری بیش از 250 نقاشی دیواری سطح شهر تهران از روی دیوارها پاک شد تا جایگزینی بهتر برایشان پیدا شود.

ما در تهران بیش از 2000 کیلومتر نقاشی دیواری داریم و هر روز نیز بر تعداد آنها اضافه خواهد شد.

وی از کتاب‌های عکس تهران، کتاب ساختمان‌های قدیمی تهران در دو جلد، کتاب مساجد تهران، کتاب تهران پانوروما یا تهران 360 درجه، کتاب تهران قدیم، کتاب نورنمایی تهران، کتاب زیبایی‌های تهران در شب و نیز کتاب زورخانه‌های تهران‌ به عنوان کتاب‌های در دست چاپ سازمانش یاد کرد.

وی در مورد نورپردازی تهران در شب گفت: ما برای این کار کمی مشکل بودجه داریم ولی کارهای مطالعاتی اولیه انجام شده و تا اوایل سال آینده پل‌های سواره و رمپ‌های اتوبان‌های تهران نورپردازی خواهند شد.

شوشتری بیان کرد: برای ساماندهی تبلیغات شهری نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

از تعداد تابلوهای تجاری شهری تران نزدیک به 2000 متر کم کرده‌ایم و از تمام شرکت‌ها خواسته‌ایم که به جای بیلبوردهای قدیمی از تابلوهای نوردار استفاده کنند تا زیبایی شهر نیز افزوده شود.

نصب نمادی از حرم مطهر امام رضا (ع) در تهران

وی در مورد جداره‌های اتوبان امام علی (ع) توضیح داد: برای زیبا کردن جداره‌های این اتوبان نیز بررسی‌هایی انجام شده است.

این جداره‌ها بالغ بر 50 کیلومتر است که تاکید ما استفاده از هنر محیطی برای آن است. همچنین قصد داریم نمادی از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در ورودی تهران از سمت مشهد مقدس نصب کنیم.

شوشتری در مورد موزه مجسمه و نیز کارگاه مجسمه‌سازی چهاردانگه توضیح داد: باید موزه‌ای برای مجسمه‌های تهران ساخته شود.

برای این کار محلی در بوستان ولایت درنظر گرفته‌ایم ولی تا آماده شدن آن مکان قصد داریم در برج میلاد جایی را به صورت موقت قرار دهیم.

وی از برداشته شدن اصل مجسمه فردوسی از میدان فردوسی تهران خبر داد و گفت: بدل این مجسمه تهیه شده است و برای حفظ و نگهداری آن باید این مجسمه و تعدادی از مجسمه‌های دیگر شهر تهران را برداریم و در موزه مجسمه نگه داریم.

این مدیر فرهنگی در مورد کارگاه‌های مجسمه‌سازی توضیح داد: راه چهاردانگه و شهر ری دور است به خصوص برای خانم‌های مجسمه‌ساز.

برای همین در حال بررسی دو مکان در اتوبان شهدای ژاندارمری هستیم. ولی باز هم اعلام می‌کنیم که چهاردانگه آماده است و هرکسی بخواهد می‌تواند به آنجا رفته و کار کند.

 

کد خبر 198434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز