مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ کپلر ناسا، که به دلیل تلاشش برای یافتن سیاره‌های بیگانه به شکارچی سیاره‌ها شهرت یافته است، به خاطر بروز نقص در یکی از چرخ‌های واکنشی‌اش تحقیقات خود را متوقف کرد.

کپلر

به گزارش نیوساینتیست، این ابزار آسیب‌دیده معمولا برای کنترل چرخش‌های تلسکوپ و ثابت نگه‌داشتن آن بر روی یک بخش خاص از آسمان به کار گرفته می‌شود. کپلر در میدان دید خود هزاران ستاره را برای یافتن نشانی از سیاره ای جدید تحت نظر دارد و تا کنون توانسته سه هزار سیاره را در آنسوی سامانه خورشیدی رصد کند.

کپلر درهنگام پرتاب از چهار چرخ واکنشی برخوردار بود: سه چرخ برای کنترل حرکت تلسکوپ در مسیر محورهای آن و یک چرخ اضافه. اما در ماه جولای یکی از چرخ‌ها متوقف شد و در صورتی که این رویداد برای یکی دیگر از چرخ‌ها نیز بیافتد،‌ماموریت به پایان خواهد رسید.

از این رو زمانی که یکی دیگر از چرخ‌ها در هفتم ژانویه نشانه‌هایی از اصطکاک را از خود نمایش دادند، تیم پروژه کپلر تصمیم گرفت تا شرط احتیاط را در نظر بگیرد و پس از اینکه چرخاندن تلسکوپ بهبودی در شرایط چرخ ایجاد نکرد، ناسا روز گذشته اعلام کرد که کپلر برای 10 روز در وضعیت ایمن قرار خواهد گرفت تا فرصت کافی برای بهبود یافتن چرخ ایجاد شود.

این امید وجود دارد که روغن روان‌کننده با پخش شدن طی این دوره استراحت، برای ساچمه‌های چرخ امکان حرکت نرم و بدون اصطکاک را فراهم آورد. در وضعیت ایمن،‌کپلر قادر به جمع‌آوری اطلاعات نخواهد بود اما اگر چرخ به صورت خود به خود ترمیم شود، ماموریت افزوده شده کپلر تا سال 2016 ادامه خواهد یافت و فرصت کافی برای جبران این 10 روز در اختیار شکارچی بزرگ قرار خواهد گرفت.

به گفته داگلاس هادگینز،‌از محققان ارشد این پروژه در دفتر مرکزی ناسا در واشنگتن، دو ماموریت اکتشافی سیاره‌های شبه‌زمینی پس از کپلر مورد توجه قرار دارند: TESS که کل آسمان را برای کشف سیاره‌هایی که از مقابل ستاره خود عبور می‌کنند اسکن خواهد کرد و FINESSE که طیفی از سیاره‌ها را که از برابر ستاره‌ای عبور می‌کنند به منظور بررسی اتمسفرهایشان مورد مطالعه قرار خواهد داد. به گفته وی این ماموریت‌ها هم‌اکنون توسط ناسا در حال ارزیابی هستند و تا بهار یکی از آنها انتخاب شده و در سال 2017 آغاز خواهد شد.

کد خبر 198425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز