مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا اعلام کرد کار مونتاژ فضاپیمایی که سطوح پایینی و کمتر شناخته شده اتمسفر خورشید را مطالعه کند، به اتمام رسیده و آزمایش‌های نهایی آن در حال انجام است

ناسا، راز داغی مرموز تاج خورشید را کشف می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، فضاپیمای "طیف سنج تصویربرداری منطقه رابط" یا (IRIS) قرار است آوریل امسال به فضا پرتاب شود.

این کاوشگر از تصاویر و داده‌های کیفیت بالا برای بررسی اینکه چگونه ماده، نور و انرژی از سطح 10 هزار و 240 درجه فارنهایتی خورشید به 1.8 میلیون درجه فارنهایتی اتمسفر خارجی یا تاج خورشیدی می‌رسد، استفاده خواهد کرد.

چنین حرکتی، به شعله‌های خورشیدی انرژی می‌دهد و موجب انفجار جرم تاجی خورشید می‌شود. این رویدادها آب و هوای فضایی ایجاد می‌کند که زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جو داویلا، دانشمند پروژه IRIS در مرکز پرتاب فضایی گادارد ناسا گفت: این نخستین بار از دهه 1970 است که به طور مستقیم این منطقه را بررسی می‌کنیم.

وی افزود: این کاوشگر به ما کمک می‌کند دریابیم چگونه تاج خورشیدی به این درجه از داغی می‌رسد.

در این فضاپیما یک تلسکوپ فرابنفش به همراه یک طیف سنج تصویربرداری تعبیه شده است.

داده‌های این تجهیزات، به زمین ارسال می‌شود و دانشمندان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مدل سازی عددی سه بعدی و ابررایانه هایی مانند Pleiadesدر مرکز تحقیقات ایمز آنها را بررسی خواهند کرد.

کاوشگرIRIS قرار است از پایگاه نیروی هوایی واندربرگ در کالیفرنیا پرتاب شود و به منظور رصد مداوم خورشید طی ماموریت دو ساله در یک مدار قطبی هماهنگ با خورشید قرار خواهد گرفت.

کد خبر 198369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز