همشهری آنلاین: روزنامه مشهور هندی«تایمز آو ایندیا»با تاکید بر مشترکات تاریخی و فرهنگی ایران و هند و نپیوستن هند به تحریم‌های ضد ایرانی، تصریح کرد دهلی نو نسبت به واشنگتن بی‌اعتمادی تاریخی عمیقی دارد.

هند ایران را تحریم نمی کند

به گزارش ایرنا، تایمز آو ایندیا که به اصلی ترین روزنامه هند مشهور است، روزشنبه نوشت فشارهای به هند برای کاهش معاملات با تهران وزارت امور خارجه این کشور را برآن داشته است تا طرحی را آماده سازد که براساس آن به شرکت‌های هندی درمورد شیوه‌های خلاقانه تجارت با ایران برای دور زدن تحریم های سازمان ملل و آمریکا توصیه‌هایی شده است.

این روزنامه در تحلیلی ادامه دادتاکنون این شفاف ترین نشانه‌ای بوده که در آن دولت هند با وجود تحریم‌های بین المللی فراگیر علیه ایران،از علاقه خود برای ارتباط تجاری با ایران در زمینه های مختلف از جمله در حوزه انرژی خبر داده است.

یکی از این راه‌ها را وارد شدن شرکت‌های هندی در کنسرسیوم‌هایی با شرکت هایی از روسیه، چین و کویت عنوان کرده است تا از این طریق کار آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا در متهم کردن کشور یا شرکت خاصی به ارتباط با نقض تحریم‌ها علیه ایران دشوارتر شود.

این روزنامه، تمایل حیاتی و ضروری هند به حفظ روابط تجاری با ایران را ناشی از نیاز صنایع این کشور به نفت خام و گاز ایران دانست و خروج شرکت‌های بین المللی را ازحوزه‌های نفت و گاز ایران را از سال 2007 موقعیتی برای ورود شرکت‌های هندی به این حوزه‌ها خواند.

تایمز آو ایندیا نوشت:چین نیز پس از سخت تر شدن تحریم ها علیه ایران در سال 2007، آگاهانه تصمیم گرفت که حضور خود را در حوزه های نفت و گاز این کشور افزایش دهد.

این روزنامه هندی در بخش دیگری از تحلیل خود اضافه کردبی اعتمادی به برنامه های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیش از پیش خود را در کنگره هندوستان نشان می دهد .

این روزنامه درادامه می افزایدکه روابط عمیق تهران بادهلی نو باتوجه به روابط تاریخی،فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور بسیار روشن به نظر می رسد.

این روزنامه می افزاید هند و ایران مشترکات فرهنگی، اقتصادی و تاریخی بسیار دارند.

این روزنامه نوشت که چاه عمیق بی اعتمادی هند به آمریکا،دهلی نو را به سازماندهی گروهی تحقیقاتی مستقل درهر دو حزب سیاسی این کشور به نام تحقیقات کنگره (CRS) برای بررسی آخرین گزارش های آمریکا علیه ایران واداشته است.

کد خبر 198327
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز