مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان ناساس تصویر یکی از شاهکارهای نقاش معروف ایتالیایی، داوینچی را به یکی از قدرتمند‌ترین فضاپیماهایی که در مدار ماه قرار دارد،‌ارسال کردند.

مونالیزا

به گزارش اسپیس، دانشمندان ناسا با استفاده از لیزری قدرتمند و دقیق تصویری از شاهکار مشهور لئوناردو‌ داوینچی، یعنی مونالیزا را به فضاپیمای ماه‌گردی که اولین ارتباط لیزری‌اش با زمین را برقرار می‌کرد، ارسال کردند.

این سیگنال لیزری از مرکزی در مریلند آمریکا پرتاب شد و 384 هزار و 400 کیلومتر آن‌طرف‌تر به مدارگرد اکتشافی ماه ناسا یا LRO که از سال 2009 تا کنون در مدار ماه در گردش است،‌رسید. ارسال مونالیزا به این فضاپیما به گفته دانشمندان ناسا، پیشرفت بزرگی در زمینه ارتباطات لیزری میان فضاپیماهای میان‌سیاره‌ای به شمار می‌رود.

به گفته دیوید اسمیت، یکی از محققان پروژه LRO این اولین باری‌است که فرد یا گروهی موفق به اجرای ارتباطات لیزری یک‌جانبه در فواصل میان‌سیاره‌ای شده‌است و در آینده‌ای نه‌چندان دور، چنین‌سیستمی به عنوان سیستم پشتیبان ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ و در آینده‌ای دور نیز چنین نوعی از ارتباطات می‌تواند انتقال میزان بیشتری از داده‌ها را به نسبت ارتباطات رادیویی برای انسان‌ها به ارمغان آورد.

از آنجایی که فضاپیمای LRO مجهز به یک گیرنده لیزری بود، برای انجام آزمایشی این نوع از ارتباط انتخاب شد، درحالی‌که اکثر ماهواره‌ها و فضاپیماهایی که امروزه درحال اکتشاف در سامانه خورشیدی هستند،‌توسط امواج رادیویی کنترل می‌شوند،‌ناسا LRO را با استفاده از لیزر و امواج رادیویی کنترل می‌کند.

کد خبر 198270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز