مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه یوتا دوربینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند از دانه‌های برف درزمان بارش به صورت سه بعدی عکاسی کند و در پیش‌بینی دقیق‌تر وظعیت آب‌و‌هوا مورد استفاده قرار گیرد.

دانه برف

به گزارش لایو‌ساینس، دوربین دانه‌برفی چند‌زوایه‌ای یا MASC با استفاده از سه دوربین پیشرفته مجهز به حسگر‌های فروسرخ قادر است از دانه‌های برف درحین بارش عکاسی کند.

این دوربین با سرعتی برابر 25 هزارم ثانیه می‌تواند سرعت سقوط دانه‌های برف را نیز بدون برقراری تماس با آنها،‌محاسبه کند. دانه‌های برف طبیعی توده‌ای از چند دانه برف هستند که جداسازی یکی از میان این توده منجر به تخریب کل آن خواهد شد. اما بررسی دقیق این پدیده زیبا برای پیش‌گویی دقیق‌تر آب‌و‌هوا و ارائه مدل‌های بهتر رفتاری دانه‌های برف بسیار حیاتی است.

تصاویر سه بعدی و بسیار دقیقی که این دوربین جدید به ثبت می‌رساند می‌تواند در شبیه سازی پیش‌بینی بارش برف با دقتی بسیار بالا به دانشمندان کمک کند. چنین‌مدل‌هایی تا پیش از این بر اساس محاسباتی که با تلاش و رنج فراوان و به شیوه‌های دستی در دهه هفتاد از دانه‌های برف به دست آمده‌بودند، ارائه شده‌بود.

دانه برف

دانه‌های برف ترکیبی از کریستال‌های منجمد یخی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که قطرات ابرهای بسیار سرد آغاز به انجماد می‌کنند. دانه‌های برف ابعاد و اشکال متفاوتی دارند و ساختار پیچیده آنها به واسطه تغییرات در حرارت و رطوبت ایجاد می‌شود؛ این به آن معنی است که هر دانه برف در طبیعت شکلی منحصر به فرد دارد.

اکنون با استفاده از این دوربین جدید می‌توان طی یک شب از ده‌ها هزار نمونه از این دانه‌های کریستالی عکاسی کرد. تا کنون دو دستگاه از این دوربین در منطقه آلتا اسکی در یوتا نصب شده‌ و اطلاعاتی کافی را برای ایجاد تجدید‌نظری درباره نحوه شرح تعاملات میان باد و دانه‌های برف در مدل‌های پیشین آب‌و‌هوایی ارائه کرده‌اند.

کد خبر 198266
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز