حمید ضیایی‌پرور: وزیران عضو یک کارگروه تخصصی دولت، چند سال بعد از تهیه پیش‌نویس یک آیین‌نامه مرتبط با ساماندهی پورتال‌های دولتی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجددا در اقدامی موازی با ابلاغ یک بخشنامه به وزارت مذکور خواستار تدوین این آیین‌نامه شدند.

فناوری اطلاعات

 این درحالی است که با مراجعه به آرشیو کارگروه مذکور به راحتی می‌شد به پیش‌نویس این آیین‌نامه که مدت‌ها روی آن وقت صرف شده بود دست یافت.

اخیرا با موافقت دولت و در راستای ساماندهی فعالیت درگاه‌ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تدوین و ابلاغ استانداردها و الزامات فنی درگاه‌های دستگاه‌های اجرایی موظف شد. وزیران عضو کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت آن (فاوا) به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی تصویب کردند: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف یک‌ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه، استانداردها و الزامات فنی درگاه‌ها (پورتال‌ها، وب‌سایت‌ها، وبگاه‌ها و رسانه‌های بر‌خط) دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده5 قانون مدیریت خدمات کشوری را تدوین و ابلاغ و سالانه برای پایش و اعلام آن به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط اقدام کند.

بر این اساس، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور موظف است استانداردها و الزامات موضوع بند1 را به‌عنوان بخشی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مربوط (موضوع مواد81 و 82 قانون مدیریت خدمات کشوری) منظور کند. همچنین دستگاه‌های اجرایی موظفند دامنه و خدمات میزبانی درگاه‌های خود را مستقیما به نام خود اخذ و ظرف دو روز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کنند. براساس این مصوبه دستگاه‌های اجرایی باید از سرجمع بودجه هزینه‌ای و تملک دارایی خود، اعتبار مناسبی را به‌منظور توسعه، نگهداری و به‌روزرسانی درگاه‌های مذکور منظور و نام و نشان خود و نقش پرچم جمهوری اسلامی ایران را در سرآیند درگاه خود ذکر کرده، تعلق آن به جمهوری اسلامی ایران را در پایین تمام صفحات با عباراتی نظیر «حقوق این سایت متعلق به (نام دستگاه مربوط) است» مشخص کنند. این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

ابلاغ این بخشنامه برای تدوین و ابلاغ استانداردها و الزامات فنی درگاه‌های دستگاه‌های اجرایی توسط وزارت ارتباطات در شرایطی صورت گرفته است که در سال 1387وزارت مذکور پیش‌نویس آیین‌نامه ضوابط پرتال‌های دولتی را بعد از صدها ساعت کار کارشناسی تدوین و برای تأیید به هیأت وزیران تقدیم کرده بود. در پیش نویس این آیین‌نامه که حدود 50صفحه بوده و یک نسخه از آن نزد خبرنگار همشهری موجود است تمامی موارد خواسته شده توسط کارگروه فاوای دولت تدوین و تعیین شده است. از اظهارات یک مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران چنین بر می‌آید که در دور تازه تدوین این آیین‌نامه، نیازی به تصویب مجدد آن توسط هیأت وزیران نبوده و این سازمان خود نسبت به ابلاغ آن به دستگاه‌های دولتی اقدام خواهد کرد.

به گفته علی اصغر انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات، دستورالعمل مربوط به اجرای آیین‌نامه درگاه‌ها و پورتال‌های دستگاه‌های دولتی و اجرایی حداکثر تا یک‌ماه آینده از سوی سازمان فناوری اطلاعات به این دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد، براین اساس دستگاه‌های اجرایی ملزم خواهند شد براساس این ضوابط نسبت به ایجاد یک پورتال استاندارد و یکپارچه اقدام کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب پورتال‌های دولتی ایران طی سال‌های اخیر توسعه پیدا نکرده و محتوای آنها نیز به‌روز نشده است. این در حالی است که درگاه‌های اینترنتی اصلی‌ترین مدخل ورودی شهروندان به خدمات دولت الکترونیک به شمار می‌روند.

کد خبر 198241

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز