همشهری‌آنلاین: درصورت ادامه روند تغییرات آب و هوایی و بروز مشکلات ناشی از بالا آمدن آب دریاها و خشکسالی، پدیده گرمایش زمین، 35 میلیادر دلار از گردشگری 50 میلیارد دلاری خاورمیانه را می‎بلعد.

آب گرفتگی

به گزارش CHN، طبق برآوردهای انجام شده از سوی بانک جهانی درصورت ادامه روند تغییرات آب و هوایی، مخاطرات ناشی از خشکسالی و بالاآمدن آب دریاها، با تحمیل 35 میلیارد دلار خسارت، جاه طلبی‌های گردشگری در خاومیانه را مختل می‎کند.

علاوه بر خطر خشکسالی وکاهش بارندگی در سال‎های اخیر، مشکل بالاآمدن آب دریاها مهم‎ترین مراکز اقتصادی و تاریخی در امتداد ساحل دریای مدیترانه و کشورهای خاورمیانه را تهدید می‎کند.

در صورت افزایش سطح آب دریا تنها به میزان 50 سانتی متر، بیش از 2 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند و علاوه براین 214 هزار شغل نیز از دست می‎رود. خسارت ناشی از این مشکل بر درآمد زمین و اموال گردشگری نیز بیش از 35 میلیارد دلار برآورد شده است.

more  آثار اقتصادی تغییرات آب و هوا  

این درحالی است که صنعت گردشگری در منطقه خاورمیانه بزرگ مجموعا درآمدی بالغ بر 50 میلیارد دلار امریکا تولید می‎کند که شامل طیف وسیعی از انواع فعالیت‎های گردشگری از گردشگری مذهبی و زیارتی در عربستان گرفته تا گنجینه‎های باستانی در مصر و مناطق اسکی و آفتاب در لبنان تا مراکز بزرگ گردشگری در دبی می‎شود

اما همه مناطق گردشگری در منطقه خاورمیانه، به ویژه عرب، در خطر ناشی از خشکسالی از یک سو و بالاآمدن آب دریاها قرار دارند. شهرهایی همانند اسکندریه به ویژه با مشکل غرق شدن آثار تاریخی خود مواجه‎اند. مکان‎هایی همانند عمان که در سال 2010 براثر توفان با مرگ 44 نفر و خسارت 700 میلیون دلاری مواجه شد، بیش از سایرین مورد اشاره هشدار بانک جهانی هستند.

طبق همین گزارش 85 درصد از صخره‎های مرجانی خلیج فارس براثر اجرای طرح‎های گردشگری در معرض خطر نابودی هستند، اکوتوریسم را در این منطقه دچار آسیب کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است که سیل مخرب جده در سال 2009 که دوبار در سال شاهد بارندگی است، سبب مرگ 150 نفر و تخری7000 اتومبیل و 8000 خانه شد. این حادثه نشان از ناتوانی مقامات دولتی در این کشورها برای مبارزه با تغییرات سریع آب و هوایی است. راه کارهای انجام شده در دبی نیز که با سیلاب بزرگی درسال 2010 مواجه شد، نیز پاسخ های کوتاه مدتی هستند که با سرعت تغییرات آب و هوایی تناسب ندارند.

more  آشنایی با اثرات گرمایش جهانی بر کره زمین

اما علاوه بر خشکسالی مشکل بالاآمدن آب دریاها نیز مهم‎ترین مراکز اقتصادی و تاریخی در امتداد ساحل دریای مدیترانه تهدید می‎کند. در صورت افزایش سطح آب دریا تنها به میزان 50 سانتی متر بیش از 2 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند و علاوه براین 214 هزار شغل نیز از دست می‌رود. خسارت ناشی از این مشکل بر درآمد زمین و اموال گردشگری نیز بیش از 35 میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 198220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز