همشهری آنلاین: رئیس جمهور در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد و در نطق 2 ساعت خود موضوعاتی همچون هدفمندکردن یارانه‎ها، تعامل دولت و مجلس سخن گفت و با پس از پایان نطق مجلس را ترک کرد.

president

محمود احمدی نژاد در جلسه علنی امروز مجلس حاضر شد و به بیان نظراتی در رابطه با مسائل اقتصادی کشور و رابطه میان قوا پرداخت.

صحبت‌های رئیس جمهور که نزدیک به 2 ساعت از جلسه علنی امروز را به خود اختصاص داد و سه محور اصلی رابطه مجلس و دولت، تحریم و هدفمندی یارانه‎ها را شامل شد.

خلاصه نطق سخنان رئیس‌جمهور در جلسه علنی امروز مجلس به نقل از ایسنا به این شرح است:

موضوع

رئیس جمهور چه گفت؟

رابطه دولت و مجلس

  • همه ما در یک سنگر قرار داریم و دولت و مجلس و بنده و شما با یک تعهد مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده‌ایم؛ تعهد مشترک همه ما، خدمت به مردم و صیانت از ارزش‌های الهی، حرکت در راستای عدالت، خدمتگزاری به مردم، تلاش در راستای تعالی کشور و آبادانی آن و فراهم کردن زمینه رفاه و آرامش برای مردم و کاهش فاصله‌هاست و هیچ‌یک از ما برای خودمان نیستیم.
  • من با اکثریت قاطع نمایندگان مجلس از گذشته دوستی و رفاقت دارم و در عرصه‌های گوناگون همگی برای انقلاب و ملت تلاش کرده‌ایم. امروز هم در دولت و مجلس می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم و امور را به پیش ببریم و مبنای کار ما، دوستی و همراهی برای خدمت هرچه بیشتر به مردم و رفع مشکلات آنها و تعالی کشور است.
  • امروز عده‌ای از تخریب رابطه دولت و مجلس سود سیاسی و احتمالا اقتصادی می‌برند.
  • "همه ما برای خدمت آمده‌ایم و فاصله‌ای جز تقسیم کار میان ما نیست"، گفت: من اطمینان دارم که اگر بخواهیم همه خواسته‌های خود را روی کاغذ آوریم بیش از 95 درصد خواسته‌های ما یکی خواهد بود و پنج درصد باقیمانده نیز مطمئنا قابل حل و تفاهم است.
  • از نگاه دولت، پیگیری نمایندگان یک برکت و کمک بسیار ارزشمند به کشور، دولت، نظام و مردم است. بخش دیگری مسئولیت و کار مشترک ما که بسیار نیز مهم است به موضوعات کلان و اساسی کشور باز می‌گردد که باید حداقل به اندازه مسئولیت‌های منطقه‌ای مورد اهتمام دولت و مجلس قرار گیرد.

تحریم

  • همه در این اندیشه مشترکیم که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی در ذیل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، تعالی و پیشرفت کشور و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران است.
  • در سال‌های اخیر نیز با همدلی مجلس و دولت کارهای ارزشمند و ماندگاری شده است. یادمان هست در سال‌های 85 و 86 در تابستان‌ها قطعی برق داشتیم اما در این شش سال معادل کل قبل ظرفیت تولید برق ایجاد شده است و با وجود اینکه خانه‌ها زیاد شده، صنعت،‌ تولید و مصرف سرانه بالا رفته است. من از خود شما می‌پرسم که شش، هفت سال پیش در خانه شما چند وسیله برقی بود و امروز چقدر است؟ از همه ملت می‌پرسم.
  • ما امروز به صادرکننده اصلی برق منطقه تبدیل شده‌ایم و وزارت نیرو سالانه یک میلیارد دلار از این طریق درآمد دارد و ما تقاضاهایی نیز هم‌اکنون داریم. تولید فولاد در کشور ما دو برابر شده و تولید سیمان نیز افزایش چشمگیری داشته است. در کشاورزی، علم و فناوری، موضوع هسته‌یی، هوافضا، بیوتکنولوژی، ساخت راه‌آهن، بیمارستان و دانشگاه و ... کارهای بزرگی انجام شده است. طرح عظیم مسکن مهر، اجرای اصل 44، طرح هدفمندی یارانه‌ها، مردمی کردن اقتصاد و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت شده است و همه می‌دانیم که ظرفیت کشور بیشتر از این‌هاست.
  • در شرایط فعلی با تحریم دشمن روبرو هستیم، چون ملتی که می‌خواهد مستقل، سرافراز و الها‌م‌بخش زندگی کند، دشمن دارد و دشمنان نمی‌خواهند ما پیشرفت کنیم و این به باور همگانی تبدیل شده است و با اقدامات سازنده‌ای که شما در دولت و ملت انجام می‌دهید، مخالف هستند، اما بهانه‌های دیگری می‌آورند، در حالی که با پیشرفت و اقتدار ملت ایران مخالف هستند و امروز سیاستمداران جهانی هم به این باور رسیده‌اند.
  • برخورد با تحریم سه جهت‌گیری کلی وجود دارد. جهت‌گیری اول ادامه وضع موجود است چون آنها حمله کرده‌اند و دولت بسیج شده است حملات آنها را دفع کند، یعنی آنها راه را می‌بندند و ما راه جدید پیدا می‌کنیم و فشاری که می‌آورند را خنثی می‌کنیم و با تدبیر،‌ طراحی‌های آنها را دور بزنیم.
  • جهت‌گیری دوم در برابر تحریم‌ها، ‌تسلیم در برابر دشمن است. همه می‌دانیم تسلیم در برابر دشمن از ساحت ملت بزرگ، مجلس و دولت و نظام برآمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه هستند به‌ ‌دور است و جهت‌گیری سوم، ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی،‌ عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن است.
  • "کسی که حمله می‌کند همیشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال قرار می‌گیرد دائم چیزی را از دست می‌دهد". جهت‌گیری اول (ادامه وضع موجود) به ضرر ماست و از دید و به اعتقاد ما، این جهت‌گیری نمی‌تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد.
  • البته دولت ایستاده و به طور شبانه‌روزی مشغول به کار است اما به نظر نمی‌رسد که ما با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم. اگر اقدامات سریع دولت نبود، آنها (تحریم‌کنندگان) به همه اهداف خود می‌رسند، اگرچه آنها به لطف خدا و هوشمندی ملت به چنین اهدافی دست پیدا نکرده‌اند.

حقوق بشر

  • بگویم وقتی از کشور دفاع می‌کنیم به این معنا نیست که در حقوق انسان‌ها مشکلی نداریم و یا اینکه حقی ضایع نمی‌شود، چرا می‌شود و کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست، چرا که برای ما که حامل پیام انقلاب اسلامی هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است و داستان خلخال و پای دختر شهروند حکومت علوی از ذهن و خاطره ملت ایران و مسئولین فراموش نمی‌شود، اما مگر وضع خود آنها و دنیا در رابطه با حقوق بشر چگونه است؟
  • چه کسی در دنیا می‌تواند ادعا کند حقوق ملتش را به طور کامل ادا کرده است؟ آیا مشکل اصلی آنها حقوق بشر است یا مساله پیشرفت و اقتدار ماست.
  • دشمن به بهانه حقوق بشر و موضوع هسته‌یی، به ما فشار می‌آورد. دشمنان مدعی هستند که سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند. از جمله محدودیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی.

نقاط ضعف اقتصاد ایران

  • اولین نقطه ضعف در اقتصاد را جریان ثروت و سرمایه است. بیش از پنجاه سال است که این جریان به معنای ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافیایی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و مرکزی‌تر آمده است.
  • "این جریان دائما ادامه دارد، چنانچه وقتی حتی یک نیروی متخصص توانمند در یک نقطه دور طلوع می‌کند،‌ نمی‌تواند در آنجا بایستد و باید به مرکز کشور بیاید". به لحاظ دهک‌های درآمدی نیز جریان ثروت و درآمد از جیب دهک‌های با درآمد کمتر به جیب دهک‌های با درآمد بیشتر می‌رود. همچنین به لحاظ نوع فعالیت‌های اقتصادی از فعالیت‌های تولیدی،‌ مثبت و ماندگار به سمت سفته‌بازی و فعالیت‌های کاذب سوق پیدا می‌کند.
  • این نوع حرکت در یک نظام سرمایه‌داری توجیه‌پذیر است اما در کشور ما که به دنبال عدالت هستیم و همه ملت از نگاه مکتب و حاکمان حقوق مساوی دارند قابل قبول نیست. در واقع منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد به افراد خاص و محدود و خارج شدن توده‌های مردم از فعالیت های ماندگار اقتصادی موجب رشد تولید وابسته به ارز نفتی شده است. در این مسیر کسانی که دستشان می‌رسد و حمایت سیاسی می‌شوند بالاتر می‌روند و توده‌های مردم عملا کنار گذاشته می‌شوند.
  • نمی‌شود که اصل اقتصاد کشور دست سه - چهار هزار نفر باشد و بقیه تابع و یا عنصر فرعی قلمداد شوند.
  • ضعف سیستم بانکی کشور را عامل اصلی در تحقق این نقاط ضعف است. سیستم بانکی تنها کارکنان و مدیران نیستند، سیستم بانکی ما به گونه‌ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند و مشکل این است. اگرچه نقطه مقابل این موضوع، کارهایی از سوی دولت انجام شده و اقداماتی مثل سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها،‌ مسکن مهر،‌ مسکن روستایی، بهسازی روستایی و مواردی از این دست در نقطه مقابل این جهت‌ قرار گرفته است.
  • صندوق توسعه ملی ایجاد شد و بخشی از درآمد ارزی نفتی دولت از هزینه دولت به این صندوق واریز شد برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر.
  • به طور متوسط همواره بودجه‌ هزینه‌های دولت‌ها به درآمد نفت وابستگی داشته و بعضا این موضوع به مرور زمان افزایش پیدا کرده و یکی از دلایل تورم نیز این موضوع است.
  • عدم اتکا برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمینی مشکل بعدی است. ما بعضا می‌بینیم که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ما به مدل‌های اقتباسی وابستگی دارد و عمده نظریات و مدل‌ها از لحاظ تحلیل اقتصادی و رشد اقتصادی نوعا سرمایه‌داری و یا سوسیالیستی است.
  • بخش وسیعی از برنامه‌ریزی‌های کشور متکی به منابع بومی نیست و ما در واقع از این منابع در حد ظرفیت استفاده نمی‌کنیم و این خود یکی از دلایل وابستگی زیاد به ارز نفتی و ارز است.

 

راهکار مجلس و دولت برای حل مسائل اقتصادی

  • اولین راه این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم و تا این مسیر تغییر نکند، مشکلات سر جای خود باقی می‌ماند، باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که ثروت و سرمایه در کل کشور بچرخد و متمرکز در یک شهر نباشد و به نحوی حرکت کنیم که همه نقاط کشور آباد شود و فرصتی فراهم شود که تمام مناطق از جمله مناطق محروم از سرمایه‌گذاری لازم برخوردار شوند.
  • باید سفته‌بازی و گرایش به فعالیت‌ اقتصادی کاذب را در کشور کم کنیم و فعالیت‌های پایدار اقتصادی را در کشور گسترش دهیم. از آن طرف باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تقاضا برای کالاهایی که ارزش کمتری دارند به مانند طلا و ارز کمتر شود.
  • ما باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که تمام مردم در تمام سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی را پیدا کنند و فعال شوند.
  • راه‌حل سوم را استفاده حداکثری از منابع عمومی و سرزمینی عنوان کرد. ما کشور ثروتمندی هستیم و اگر به منابع سرزمینی‌مان متکی شویم رشد در کشور ما پایدار خواهد بود و آسیب‌پذیری به حداقل می‌رسد.
  • راهکار چهارم را قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی است. باید یکبار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد می‌شود.
  • سالهاست اقتصادمان به ارز نفتی وابسته است و از درآمد نفتی کشور تغذیه کرده است. با توجه به وجود نفت در کشور بعضا اندیشه‌ها به سمت خرج کردن آن می‌رود به خصوص در بخش هزینه‌ای . این در حالی است که ما باید این وابستگی را هرچه بیشتر کاهش دهیم.

4 پیشنهاد دولت برای حل مشکلات حوزه اقتصاد و کاهش وابستگی به ارز نفتی

  • اولین پیشنهاد، استفاده از زمین است. وسعت ایران 187/3 میلیون هکتار است". از این مقدار 25 میلیون هکتار دشت و کویر مرکزی است که نوعا معدن است، 102 میلیون هکتار مرتع داریم که 14 میلیون آن جنگل است. دو میلیون در شمال کشور و 12 میلیون در دامنه البرز قرار دارد.
  • 2/5 میلیون هکتار از این مراتع تحت اشغال مراکز صنعتی، دامی و طیور است اما سوال اینجاست که آیا از این زمین‌ها به درستی استفاده می‌شود؟ ما حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که تنها 14 میلیون آن کشت می‌شود و چهار میلیون هم آیش آن است. 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر می‌شود خدا زمین حاصلخیز خلق کند و آب ندهد؟ این نشدنی است.
  • شاید شما بگویید که انجام این کار به منابع عظیم، سدسازی و کانال‌سازی نیاز دارد که حرف درستی است اما باید به راهکار دوم یعنی مردمی کردن اقتصاد برسیم. ثروت‌هایی که در سر بازار ارز و سکه می‌چرخد چرا به سمت تامین آب نرود؟ این کار شدنی است و من قاطعانه می‌گویم که می‌شود.
  • چند سال گذشته طرحی مطرح شد مبنی بر خروج دام‌ها از جنگل و توجیه اصلی این بود که دام، جنگل‌ها را تخریب می‌کند در حالی که تاریخ نشان داده است که بهترین حافظان جنگل‌ها و مراتع خود دامداران هستند. سخن من این است که ما همین را به دامداران بازگردانیم در این صورت حداقل 400 هزار شغل ایجاد می‌شود.
  • ما شش میلیون هکتار جنگل بلوط داریم که رها شده است و دولت برای محافظت از آنها کارمند استخدام می‌کند، حداقل شش میلیون تن سالانه بلوط تولید می‌شود که زیر پای درخت‌ها از بین می‌رود. کل علوفه وارداتی کشور هفت میلیون تن است که امروز در مرغ و گوسفند نیز دچار مشکل شده‌ایم. ما به مردم گفتیم که از جنگل‌ها بیرون بروند تا جنگل‌ها را حفاظت کنیم اما آیا حفظ شده‌اند و آیا روند محافظت از آنها رو به بهبود است؟ نه. ما باید تصمیمات را عوض کنیم. خیلی‌ها به جای پول دادن به سکه و ارز، اینجا استفاده می‌کنند.
  • "راهکار پیشنهادی دوم ما استفاده از معادن است".معادن ما قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنیم. آیا نمی‌شود قوانین و آیین‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعیین آیین‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟
  • 25 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد،‌ اینها را به شرط احیا به خود مردم دهیم، خواهیم دید که جهت سرمایه‌ها عوض می‌شود.
  • راهکار سوم هدفمندی یارانه‌هاست و معنی یارانه استفاده از منابع ملی است گفت: در زمان اجرای برنامه‌ی اول بحث‌هایی با هم داشتیم و نیازی به بیان آنها نیست.
  • منبع عظیمی در کشور وجود دارد و روزانه یک میلیون و 883 هزار بشکه نفت تحویل به پالایشگاه‌ها می‌شود و سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه می‌شود که یک ثروت عظیم است و باید آزاد و بازتوزیع شود.

هدفمندی یارانه‎ها

  • برخی از آثار هدفمندی یارانه‌ها در مرحله‌ی اول این است که در طرحی که روی آن بحث شد، قرار بر این بود که در درآمد خانوار‌ها به نفع طبقات کم برخوردار تعدیل ایجاد کنیم و قرار بود بین بنگاه‌ها تعادل ایجاد شود، یعنی از بنگاه‌های ناکارآمد به بنگاه‌های کارآمد و البته قرار بود، تعدیلی در بودجه دولت انجام شود و خوشبختانه با همکاری که اتفاق افتاد هر سه این موارد در بودجه مطرح شد.
  • امروز مدل هدفمندی یارانه‌ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدیریت کلان اقتصادی، کاملا ایرانی ثبت شده و به رسمیت شناخته شده است که جزو معدود طرح‌هایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوه‌های رایج سرمایه‌داری و سوسیالیستی خارج کرده است.
  • گام اول هدفمندی یارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد. ضریب جینی از 40 درصد به 37 درصد رسید، نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر درخانوارهای شهری از 12/45 برابر در سال 89 به 10/17 برابر در سال 90 رسید. و در خانوارهای روستایی از 12/63 برابر در سال 89 به 9/38 برابر در سال 90 رسید.
  • هیچ یک از طرح‌های اقتصادی کشور طی 50 الی 60 سال اخیر نتوانسته است، شاخص‌های اصلی را در طول یک سال تا این اندازه تغییر دهد. ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی ارزی شد.
  • 17 و نیم میلیارد دلار در سال 90 نیاز ما به واردات فرآوردها کم شد و در همین دوره‌ی سال 90 نزدیک به 11 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی اضافه شد، یعنی 17 و نیم میلیارد مصرف ارزی کاهش یافت و 11 میلیارد درآمد ارزی اضافه شد و 3 میلیارد دلار واردات کاهش پیدا کرد که به منابع ارزی کمک شد.
  • برخی مدعی هستند هدفمندی یارانه‌ها باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است، مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قیمت را بالا ببرد؟ بلکه پایین آورد.
  • هدفمندی یارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمی‌کردند. هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه 10/1 و تورم نقطه‌ای 12/8 درصد بود و در دی ماه این دو به هم رسیدند، یعنی تورم نقطه‌ای و تورم سالانه 20/9 شدند. البته تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به اوج خود رسید یعنی به 22/3دهم. ولی در دی ماه به هم رسیدند.
  • نقدینگی در سال 89 نزدیک 25 درصد و سال 90 ، 19/4 درصد است، خاطر نشان کرد: هدفمندی نقدینگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد. در حالی که آنها با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند، اما این طرح باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.
  • صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار یعنی قرض گرفته است و از جایی طلبکار است و یک شرکت دولتی و بانک‌ها همینطور هستند یعنی همیشه طلبکار و بدهکار هستند.
  • برخی دوستان ایراد می‌گیرند و می‌گویند اگر یارانه‌ی نقدی بدهیم موجب بیکاری و تنبلی می‌شود، اما مگر در تمام دنیا بیمه بیکاری وجود ندارد.
  • چه کسی است که از پول بیشتر بدش بیاید؟ آیا فقرا دلبستگی‌شان به پول بیشتر است یا اغنیاء و معلوم است که انسان برای تعالی است و به هیچ حدی قانع نیست، اما ما باید حداقل ها را برای مردم تامین کنیم.
  • "طرح هدفمندی یارانه‌ها طرح موفقی بود و در این راستا دنیا، ملت ایران را تحسین کرد و موجب افتخار دولت و ملت جمهوری اسلامی شد".همزمان با ارائه این طرح، دشمنان نگران شدند و دیدند بزرگترین طرح تحولی که همه آنها می‌گفتند موجب بحران و آشوب اجتماعی می‌شود و هیچ دولت و نظامی در ایران نمی‌تواند آن را اجرا کند، با موفقیت کامل اجرا شد.
  • آنها دیدند که همه به دنبال صیانت از ثروت ملی هستند و اقتصاد ایران در حال رقابتی شدن است و دیگر نمی‌شود عده‌ای به نام تولید و فعالیت اقتصادی، یارانه بفروشند. آنها به این نکته رسیدند که ظرفیت‌های اقتصادی ما در حال فعال شدن و رشد پایدار در حال شکل‌ گرفتن است؛ بنابراین تحریم‌ها را جلو انداختند و شدت آن را بالا بردند که البته عجله کردند چراکه گفت‌وگوها در حال انجام بود.
  • آنها این روند را پیش گرفتند به این علت که ترسیدند و گفتند اگر دو - سه تا از این طرح‌ها اجرا شود، اقتصاد ایران دیگر قابل مهار کردن نیست و به ملت ایران نمی‌شود فشار آورد.
  • "یکی از بهترین اقدامات تحولی برای تضمین رشد پایدار و دور زدن تحریم‌ و خنثی کردن فشارهای دشمن، طرح هدفمندی یارانه‌ها بوده است". اگر این طرح کامل اجرا شود، ثروت عادلانه توزیع می‌شود، از سرمایه ملی صیانت خواهد شد، بهره‌وری در تولید بالا می‌رود، وابستگی دولت به ارز نفتی کاهش پیدا می‌کند و فقر ریشه‌کن خواهد شد.
  • من در مصاحبه‌ای گفتم که مرحله دوم بدین صورت است و می‌شود این کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم می‌شود این کارها را انجام داد. یارانه‌ای که ما از طریق انرژی در کشور توزیع می‌کنیم با ارز دو هزار و 500 تومان بیش از 310 هزار میلیارد تومان است و می‌شود این بازتوزیع شود.
  • "من باور دارم که ما می‌توانیم حداقل معیشت را برای مردم فراهم و فقر را ریشه‌کن کنیم". در طرح اول هدفمندی مخالفان زیادی وجود داشت. آنها در مخالفت با این طرح مقاله می‌نوشتند و برخی دوستانه به ما می‌گفتند نزدیک انتخابات است و این طرح را اجرا نکنید چون بار منفی دارد حالا برخی از همان‌ها می‌گویند این طرح در انتخابات بار مثبت دارد.
  • "چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای این طرح هدف انتخاباتی نداریم". اصلا شأن ملت ایران و دولت اجل از این است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظه‌ای گره بزنیم.

تصمیم دولت در اصلاح نظام بانکی

  • ما چند تا بانک را وکیل تمام ملت کرده‌ایم و تمام ملت را از صحنه فعالیت اقتصادی کنار گذاشته‌ایم. در صورتی که مردم باید در فعالیت اقتصادی مشارکت کنند، نظارت داشته باشند، ولی اکنون می‌بینیم که ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ایم و به این بانک‌ها می‌گوییم کجا خرج کنند و از آن طرف به ملت می‌گوییم که برو بگیر. این تمرکز باعث ایجاد رانت می‌شود ،‌نظارت مخدوش می‌شود و باعث می‌شود که سیاست‌ها درست اجرا نشوند.
  • این امر دارای تبعات منفی است. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم با حضور در مجلس طرح اصلاح نظام بانکی و بحث‌های کارشناسی که در این زمینه در دولت صورت گرفته است را تشریح کنم.

طرح اصلاح نظام مالیاتی

  • این طرح را ما در اختیار شما قرار داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر شما آن را در اختیار دولت قرار بدهید.
  • در دل طبقه برخوردار که کل اصول اقتصادی را در دست دارند، این موضوع مخالفان جدی دارد، امیدواریم که مجلس هرچه زودتر این طرح را بررسی کند ، میان‌بر بزند و آن را در اختیار دولت قرار دهد. اگر سیستم مالیاتی درست نشود، ما هرچه به مناطق محروم نیز کمک کنیم، باز هم به خاطر اشکالات سیستم مالیاتی به طبقه برخوردار بر می‌گردد.

 

اصلاح نظام پولی

  • ما در این ارتباط منتظر شرایط مناسب هستیم.

فعالیت‎های دولت

  • با توجه به سرمایه و نفتی که در کشور ما وجود دارد نباید مردم دچار مشکلات این چنینی باشند. نباید مردمی که قالی می‌بافند روی حصیر بنشینند.
  • تجربه نشان داده است که این دولت هر حرفی که می‌زند، پای آن می‌ایستد و آن را اجرا می‌کند و در واقع خود را فدا می‌کند تا اجرایی شود.
  • بعضا برخی دوستان در ملاقات با من می‌گویند شش ماه به پایان دولت بیشتر نمانده و رها کن و نمی‌شود کاری کرد. من یک سوال دارم مگر روزها با هم تفاوت دارد شش ماه اول با شش ماه آخر چه تفاوتی دارد روز اول دولت با روز آخر دولت چه تفاوتی دارد؟ چرا باید انگیزه‌ها تفاوت پیدا کند. باید تلاش‌ها تا روز آخر ادامه پیدا کند هر روز مهم است و باید کارهای بزرگ انجام داد. البته این دولت تمام می‌شود و مردم دولت دیگری را انتخاب می‌کنند و همه باید از انتخاب مردم پشتیبانی و حمایت کنند.
  • "تا روز آخر باید کار کنیم".ما آماده‌ایم سختی‌ها را تحمل کنیم تا کارهای بزرگی انجام شود.

پاسخ به منتقدان دولت

  • برخی افراد و دوستان در بیرون و داخل هستند که بی‌انصافی کرده و از مرز نقد عبور می‌کنند. نقد بالاترین نعمت برای هر مقام و مسئولی است.
  • "من نمی‌خواهم گله یا اعتراضی کنم". اتهام زدن درست نیست. ‌برخی گفتند دولت مخفیانه ارز فروخته و پول آن را برای یارانه‌ها پنهان کرده است. آقای ابوترابی شما را به جدت مگر ما با هم صحبت نکردیم که اجرای طرح هدفمندی بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؟ گفتم یا نگفتم؟ آیا این اتهام کوچکی است؟
  • هفت دستگاه بر دولت نظارت دارند و اینطوری آب خوردن هم برای من سخت است؛ مگر می‌شود مخفیانه این کار را کرد؟ این اتهامی است که آدم به راحتی به برادر مسلمان خود نمی‌تواند بزند، چه برسد به دولت. صادق‌ترین دولت را متهم کردند. به من می‌گویند چرا با مردم حرف می‌ز نم، همین اواخر ایراد گرفتند که چرا مسائلی را با مردم مطرح کردم. به مردم نگوییم به چه کسی بگوییم؟ دولت کار محرمانه‌ای ندارد.
  • "در مورد بانک تندترین اتهامات را به فرزندان پاک دولت زدند". برای تغییر ذائقه شما لطیفه‌ای می‌گویم. نقل می‌کنند که دوستی در اصفهان سخنرانی می‌کرد و هی اتهام می‌زد، یکی در پایان سخنان این شخص پرسیده بود آیا شما سندی هم دارید؟ این آقا پاسخ داده بود که هفت سال نهادهای نظارتی گشتند و نتوانستند سندی پیدا کنند آن وقت شما از من سند می‌خواهید؟ این موضوع البته واقعیت دارد.
  • "حرف‌هایی که می‌زنم نه گله، نه اعتراض و نه دعوا، بلکه برای اداره بهتر کشور است". ما سندی داریم که پایه اداره کشور و تنظیم‌کننده روابط مبنای حقوق ملت و مبنای مسئولیت‌ها و دایره اختیارات است. این سند عبارت است از قانون اساسی. هر سه قوه مستقل از یکدیگرند و البته اختیاراتی نیز دارند و به نوعی بخشی از اختیارات ناظر به قوای دیگر است که البته این به معنای دخالت نیست. به طور مثال بازرسی کل کشور، دستگاه‌ها را نظارت می‌کند اما این دخالت نیست. دیوان محاسبات به امور دستگاه‌ها رسیدگی می‌کند که این دخالت نیست و استقلال قوا را نقض نمی‌کند.

 

جایگاه دولت و رئیس جمهور در قانون اساسی

  • مسیر اول طرح نمایندگان است که توسط 15 نفر از نمایندگان مطرح می‌شود و مراحل آن طی خواهد شد و دوم مسیر مقدماتی است که لایحه نام دارد.
  • لایحه حق دولت است. دولت وقتی به اینجا رسد که باید کاری در کشور انجام شود، جوانب آن را می‌سنجند و به مجلس لایحه می‌دهد و این نظر دولت است پس اگر خدای نکرده مثل مواردی که اتفاق افتاد لایحه در مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که تشخیص دولت این باشد که اهداف لایحه ما را تامین نمی‌کند چه کار باید کرد؟ البته در اینجا به درستی و غلطی نظرات اشاره‌ای ندارند و تنها روند را مورد توجه قرار دادند.
  • ما فکر می‌کنیم دولت در هر مرحله‌ای می‌تواند لایحه را پس بگیرد و اگر شما نظراتی دارید، می‌توانید طرح بدهید که حق نمایندگان است و دولت نمی‌تواند بگوید که چرا نمایندگان طرح دادند و هر زمان که مراحل را طی کرد و تبدیل به قانون شد برای همه مردم لازم‌الاجرا خواهد شد که اصل 75 و 113 نیز بر همین نکته اشاره دارد.
  • ( با قرائت اصل 126 قانون اساسی) در این اصل آمده است رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره‌ی آن را به عهده‌ی دیگری بگذارد، پس اگر این موضوع از عهده‌ی رئیس جمهور خارج شود، چطور می‌تواند برنامه و بودجه را اداره کند.
  • (با اشاره اصل 121 قانون اساسی) نمی‌خواهم متن سوگند رئیس جمهور را یاد آوری کنم، اما در استعلامی در رابطه با وجه شرعی سوگند رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان سوال شده است "با توجه به سوگند رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی آنجا که رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد، در صورتی که بنا به تشخیص و نظر رئیس جمهوری فردی که به عنوان سفیر و نماینده‌ی تام‌الاختیار دولت جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌شود از صلاحیت کامل برای احراز چنین سمتی برخوردار نباشد آیا در این صورت امضای نمایندگی یاد شده با مفاد سوگند نامه ریاست جمهوری منافاتی ندارد ؟" و شورای نگهبان این سوال را در تمام اقدامات رئیس جمهور عمومی کرده‌ و چنین پاسخ داد " آنچه از عبارت سوگند نامه استفاده می‌شود این است که رئیس جمهور باید در تمام اقدامات وظایف و مسئولیتهایی که عهده‌دار است، حفظ و حراست از مرزها ، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و سایر اموری را که در سوگند نامه بیان شده است را مراعات کند، ولی چنانچه در موردی احراز نمایند که امضاء او موجب عوارض سوء و بروز خطراتی برای مرزها و سایر مصالح عالیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌شود شرعا باید از امضاء خودداری نماید و خودداری او از امضاء هنس قسم نمی‌باشد".
  • دولت بدنه کارشناسی مجلس و قوه قضاییه هم است و دولت متعلق به همه است، همانطور که قوه قضاییه متعلق به همه است و یعنی اگر دولت دید جایی به حقوق مردم اجحاف می‌شود، باید به قوه قضاییه شکایت کند و اگر دولت جایی مشکلی را دید که نیازمند قانونگذاری بود، باید به مجلس مراجعه کند و همانطور اگر مجلس به قوه قضاییه نیاز به کار کارشناسی داشتند، باید به دولت مراجعه کنند پس همه یکی هستیم و همه مال ملت هستیم.

 

حرف‌های پایانی رئیس‌جمهور

  • آیا در این شرایط سخت می‌شود وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تقریبا دو سوم وقت هفته‌شان صرف این شود که نهادهای نظارتی اینها را اظهار کنند و فشار بیاورند؟ پس این افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟
  • بلاخره نظراتی وجود دارد که ممکن است درست هم باشد اما می‌شود اینها را با گفت‌وگو حل کرد. اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای در هر قوه‌ای داشته باشد باید به آن رسیدگی کرد ولی مقدار زیادی از آنها ابهاماتی که ایجاد می‌شود و گزارشی است که تایید نشده است، بنابراین ما باید یک مقدار اینها را مدیریت کنیم و کارها جلوتر ببریم.
  • حتی اگر کارهای ملی را کنار بگذاریم، باید کارهای پروژه‌ای و منطقه‌ای را انجام دهیم و همین افراد هستند که این کارها را انجام می‌دهد ولی وقتی دو سوم وقتشان می‌پرد و اعصابی برایشان نمی‌ماند و به آنها فشار می‌کند، باید چکار کنند؟
  • "نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد". بالاخره ما همه با هم کار می‌کنیم و اینهایی که من می‌گویم دعوا نیست بلکه بیان مشکلات است. من و شما یکی هستیم و با همیم و باید بدانیم که جاها عوض می‌شود و ممکن است روزی برخی از اعضای عزیز مجلس به دولت بیایند حال باید موضع افراد هم عوض شود.
  • "موضع، موضع خدمت است و اقتصاد را نمی‌توان از چند جا مدیریت کرد". ما با هم دعوایی نداریم بلکه با هم گفت‌وگو و بحث می‌کنیم و راه تفاهم باز است.
  • من امروز آمدم به شما حرف همه ملت ایران را فریاد بزنم و بگویم که ملت ایران در برابر دشمنانش دست بسته نیست و ظرفیت‌های این کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده است. ما باید با هم باشیم و چند کار بزرگ انجام دهیم و اینها شدنی است.
  • جناب آقای ابوترابی یادداشتی به من داده‌اند که من در جلسه بنشینم و سخنان نمایندگان را استماع کنم. این یادداشت بسیار خوبی است اما من چون واقعا برنامه خود را تنظیم کرده‌ام، معذور هستم. هر وقت دیگری صلاح دانستید هماهنگ کنید من می‌آیم چهار ساعت می‌نشینم و حرف عزیزان را گوش می‌کنم، چراکه بهترین سخن، سخن برادران و خواهران مجلس است و ما هم همیشه استفاده کرده‌ایم.
  • عزیزان من مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته‌اند نباید فقیر داشته باشد. ملتی که تاریخ، فرهنگ و تمدن دارد همت، اراده و ایمان دارد، پیامبر،‌ علی، حسین و مهدی دارد، هرگز در نخواهد ماند و همه قله‌ها را فتح خواهد کرد.
کد خبر 198035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز