گروه بین‌الملل: با صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر پاکستان و برگزاری راهپیمایی گسترده ضددولتی در اسلام‌آباد، دولت پاکستان دیروز از دو جناح زیر فشار شدید قرار گرفت؛ دیوان عالی پاکستان حکم بازداشت راجه پرویز اشرف ظرف 24ساعت را صادر کرد و از سوی دیگر یک روحانی که رهبری هزاران تظاهرات‌کننده معترض را برعهده دارد، خواستار انقلاب دمکراتیک در این کشور شد.

پاکستان

به گزارش منابع خبری، دیوان عالی پاکستان دستور داد که راجه پرویز اشرف به اتهام دریافت حق‌وحساب در اعطای طرح‌های ساخت نیروگاه در سال‌های 2008 تا 2011 که وزیر آب و نیرو بود، به همراه 16نفر دیگر ازجمله وزیر سابق دارایی بازداشت شود. دیوان عالی پاکستان در سال‌های اخیر بارها با دولت درگیر شده و در اردیبهشت امسال دستور برکناری یوسف‌رضا گیلانی نخست‌وزیر سابق را به اتهام خودداری از آغاز تحقیق درباره اتهام فساد آصف علی زرداری رئیس‌جمهور صادر کرد.

اشرف متهم است که در زمان تصدی وزارت آب و نیرو، با دریافت حق‌حساب از شرکت‌ها، مجوز ساخت نیروگاه‌هایی را صادر کرد که در واقع برق اندکی تولید کردند. پاکستان همواره با کمبود برق روبه‌رو بوده و شکایت از کمبود برق از انتقادهای همیشگی مردم از دولت است. با انتشار دستور دیوان عالی، فواد چودری، یکی از مشاوران اشرف تصمیم دیوان را کودتای نرم علیه دمکراسی توصیف کرد و گفت: نخست‌وزیر همواره این اتها‌م‌ها را رد کرده است.

یک مقام ارشد حزب حاکم مردم پاکستان نیز این تصمیم را توطئه ارزیابی کرد. دستور دادگاه دیروز و در حالی اعلام شد که یک روحانی کانادایی پاکستانی‌تبار به نام محمد طاهر قادری در جمع هزاران نفر از معترضان در برابر مجلس پاکستان سخنرانی کرد و ضمن تمجید از ارتش و قوه قضاییه، خواستار برکناری دولت شد. وی پیش‌تر خواهان آن شده بود که دولت تکنوکرات‌ها به‌طور موقت قدرت را به‌دست بگیرد. قادری که فقط یک‌ماه است از کانادا برگشته، سیاستمداران منتخب کشور را جنایتکارانی توصیف کرد که به‌خاطر فساد، سزاوار پیگرد قانونی هستند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهد دمکراسی از مسیر خود خارج شود، مجلس را جعلی و گروهی غارتگر، دزد و حرامی خواند و وعده‌ کرد که انقلاب سبز، انقلاب مسالمت‌آمیز در پاکستان به پا کند. همزمانی حکم دیوان عالی و اعتراض گسترده ضدفساد باعث این گمانه‌زنی شده که ارتش پاکستان بی‌سر و صدا از تلاش‌ها برای به عقب انداختن انتخابات مجلس که قرار است در بهار برگزار شود و به قدت رسیدن دولت موقت حمایت می‌کند.

پاره‌ای دیگر از تحلیلگران معتقدند که دیوان عالی به ریاست افتخار محمد چودری از احساسات ضددولتی ایجادشده استفاده می‌کند تا مصاف دیرینه خود را با آصف علی زرداری رئیس‌جمهور به نتیجه مورد نظر برساند. اکنون دولت زرداری فاصله اندکی با این امر دارد که به نخستین دولت منتخب دمکراتیک پاکستان در تاریخ 66ساله استقلال آن بدل شود که دوره خود را به پایان می‌رساند. اشرف روز یکشنبه به کویته رفت و ضمن دیدار با رهبران شیعیان که در عزای حدود 100نفر از هم‌مذهبان خود نشسته بودند، به آنان برای ایجاد امنیت ضمانت‌هایی داد اما به‌نظر می‌رسد درحالی‌که کلاف بحران سیاسی در اسلام‌آباد به‌طور فزاینده‌ای سر در گم می‌شود، دیگر وی نمی‌تواند پاسخگوی وعده‌های خود باشد.

کد خبر 197961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز