همشهری‌آنلاین: «حقوق هسته‌ای ایران؛شرحی حقوقی در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران» تازه‌ترین کتابی است که زیر نظر مهدی‌ ذاکری از سوی انتشارات همشهری به بازار کتاب عرضه شده است. اثری که سعی شده با نگاهی بی‌طرفانه و غیرشعاری و مستدل و حقوقی ماجرای هسته‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

کتاب«حقوق هسته‌ای ایران...» که در 12 فصل تدوین شده است،کنکاشی حقوقی در جهت راستی‌آزمایی ادعاهای غرب در پای‌بندی به برخی اصول عرفی حقوق بین‌الملل، از جمله اصل عدم تبعیض، لزوم پایبندی به تعهدات و عدم تاثیر اوضاع و احوال در تعهدات قراردادی، اصل عدم اجبار در متعهدشدن به تعهدات بین‌المللی و نسبی‌بودن قراردادها،حق دستیابی ملت‌ها به  علوم و فنآوری‌های جدید و منع ا عمال زور است.

خواننده در کتاب یاد‌شده در می‌یابد که غرب چگونه در یک فرآیند فرسایشی مبانی حقوق بین‌الملل را بی‌پروا نقض می‌کند، و در ادامه با تحلیل‌های مبتنی بر مناسبات آژانس و معاهده NPT آشنا و با استناد به حقوق موضوعه در عرصه حقوق هسته‌ای از نقد مبنایی این سامانه نیز آگاهی می‌یابد.

مهدی ذاکری،مدیر مسئول همشهری‌ که کتاب با اشراف و خواستاری و زیر نظر او منتشر شده  در مقدمه کتاب آورده است«تا کنون آثار متعددی در عرصه‌های فنی،سیاسی و حقوقی در قالب مقاله، کتاب و سخنرانی به موضوع انرژی هسته‌ای پرداخته، که هر کدام توانسته است منظری نو در این موضوع بسیار مهم در پیش چشم علاقه‌مندان بگشاید. اما تقریبا می‌توان ادعا کرد،اثری جامع و همه‌جانبه‌نگر که با تلفیق اطلاعات بسیار تخصصی و مطالب ساده‌سازی‌شده به این موضوع بسیار مهم بپردازد، وجود نداشت. لذا در همین راستا بر اساس رویکرد جناب آقای دکتر قالیباف،شهردار محترم تهران،مبنی بر تحلیل و بررسی مسائل،موسسه همشهری‌ بر‌آن شد تا با تهیه و انتشار اثری با محوریت مبانی حقوقی دستیابی  جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ، در جهت ایفای رسالت آگاه سازی عمومی و ارتقای معلومات شهروندان در خصوص این مسئله مهم گام بردارد.»

در ادامه مقدمه هم  مدیرمسئول همشهری به توصیف ویژگی‌های کتاب پرداخته و نوشته است«در بخش‌هایی چون بررسی ابعاد شبهات مطرح شده توسط غرب بر  ضد فعالیت هسته‌ای ایران و نیز بررسی مبانی حقوقی اقدامات شورای حکام و شورای امنیت در پرونده هسته‌ای مباحث چنان جزیی و تخصصی مورد کنکاش قرار گرفته که تقریبا جای هیچ سوالی را باقی نمی‌گذارد و در هر بخش به همه مسائل پاسخی درخور داده است. این مسئله و در کنار آن دست‌اول و بدیع‌بودن بسیاری از اطلاعات ارائه شده بیش از پیش کارکرد کتاب را به عنوان منبع مورد تایید قرار می‌دهد»

«شیوایی و روانی متنی و تلاش برای نزدیکی هرچه بیشتر آن به اصول نگارش مطبوعاتی،ساده‌سازی و همه‌فهم بودن مفاهیم آن و به ویژه دوری از عبارات تخصصی بدون توضیحات تکمیلی، جامعیت و دربرگیری تمامی مسائل فنی،حقوقی، سیاسی و حتی تاریخی، ارائه اطلاعات کاملا روزآمد و همگام با آْخرین تحولات مربوط به موضوع اثر، استفاده گسترده از منابع گوناگون به ویژه منابع خارجی و نگاه بی‌طرفانه و عدم خروج از دایره استدلالات حقوقی و فنی و پرهیز از شعار محوری و عبارات کلی» از دیگر ویژگی‌های این کتاب است که در مقدمه به آن اشاره شده است.

کتاب به صورت چهاررنگ و روی کاغذ گلاسه منتشر شده است. اگر چه به نظر می‌رسید که کتاب می‌توانست به صورت تک رنگ و روی کاغذ معمولی منتشر می‌شدکه قیمت آن از بهای کنونی کمتر می‌شد.

«حقوق هسته‌ای ایران؛ شرحی حقوقی در اثبات حقانیت جمهوری اسلامی ایران»/ زیر نظر:مهدی ذاکری، ناشر: انتشارات همشهری،چاپ اول 1391،قطع خشتی متوسط،381 صفحه ،مصور  و رنگی،قیمت:20000 تومان

کد خبر 197941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز