سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با تلاش متحدان آمریکا برای خروج از باتلاق افغانستان، اینک به نظر می رسد فرانسه وارد بازی خطرناک دیگری شده است که خروج از آن احتمالا به آسانی و بدون پرداخت هزینه هنگفت صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه نگران قدرت گرفتن نیروهای شبه نظامی در آفریقا است و تاکید می کند واکنش نظامی فوری، تنها کاری بود که می شد در قبال پیشرفت های اخیر تروریست ها در مالی انجام داد.

منافع اروپا و به ویژه فرانسه از سوی سه گروه تندرو در شمال آفریقا تهدید می شود که از آن جمله می توان به گروه القاعده در مالی اشاره کرد. این گروه، شمال کشور را در اختیار دارد و تلاش می کند جنوب آن را نیز به تصرف خود در آورد و حکومتی مبتنی بر دیدگاه های رادیکال خود برپا کند.

اما اکنون مقام های فرانسوی اعتراف می کنند که شبه نظامیان، توانمندتر و مجهزتر از تصور اولیه پاریس هستند.

بدین ترتیب، چشم کشورهای جهان به اقدام بعدی پاریس دوخته شده است. آیا فرانسه طبق قطعنامه شورای امنیت به ماموریت آموزشی - پشتیبانی اش ادامه خواهد داد یا به درخواست دولت مالی، وارد جنگی تمام عیار در آن کشور خواهد شد؟

ژان ایوه لودریان، وزیر دفاع فرانسه، ماموریت کشورش را اینگونه ترسیم می کند: ˈما باید از شر تروریسم که امنیت مالی و امنیت کشور ما و اروپا را تهدید می کند، رها شویم.ˈ با این حال، او از اعلام زمان احتمالی پایان این ماموریت خودداری می کند.

البته یکی از دستیاران رییس جمهوری فرانسه که خواست نامش فاش نشود، بر ضرورت ˈآفریقایی سازیˈ و دخالت نیروهای آفریقایی در حل بحران کشور مالی تاکید کرد.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه که به عنوان مرد تصمیم های شجاعانه شناخته نمی شود، از ماه مارس گذشته (فروردین) و وقوع کودتا در مالی، درباره تهدیدهای موجود در آن کشور هشدار می داد. وی کمک بسیاری به تصویب شدن قطعنامه شورای امنیت کرد. برابر آن قطعنامه، نیروهای آفریقایی پس از دریافت آموزش های لازم از سوی نیروهای غربی، باید به ارتش ضعیف مالی کمک می کردند.

اما هفته گذشته با پیشروی غافلگیرانه نیروهای تندرو و درخواست کمک مستقیم دولت مالی، ورق برگشت. اولاند که در زمان تبلیغات ریاست جمهوری اش همیشه می گفت سیاست فرانسه با ˈپوتینˈ اعمال نمی شود، ناگهان روز جمعه نبرد نظامی تمام عیار با تندروهای مالی را آغاز و تا یکشنبه، صدها پیاده نظام ارتش فرانسه و جنگنده های رافال را روانه میدان نبرد در مالی کرد.

اولاند که از زمان انتخابات تا امروز با کاهش محبوبیت روبرو بود، ناگهان از پشتیبانی گسترده در داخل برخوردار شد. متحدان غربی هم گفته اند که آماده دادن کمک هایی هستند؛ اما قطعا این کمک ها شامل نیروی نظامی نخواهد شد. انتظار می رود آمریکا پهپادهایش را راهی مالی کند و انگلیس هواپیماهای آماد و پشتیبانی بفرستد.

اما ادامه جنگ در مالی می تواند نقش فرسایشی داشته باشد. پاریس مدت زیادی نیست که آخرین نیروهایش را از افغانستان بیرون کشده است. اما حالا موضوع مالی مطرح می شود. فرانسه حدود شش هزار تبعه در سراسر بیابان ˈساحلˈ دارد که مالی نیز بخشی از آن است. این شهروندان و منافع اقتصادی و راهبردی موجود در منطقه باید از سوی پاریس حمایت شوند.

برای فرانسه آسان نیست مستعمره های سابق خود را که هنوز هم با آنها روابط نزدیک سیاسی و امنیتی دارد رها کند.

کد خبر 197940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز