خرم‌آباد: به‌نظر می‌رسد با وجود آنکه حتی طی سال‌ها مدیران اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان بارها نسبت به خاموشی سینماهای لرستان و ریزش مراجعه‌کنندگان هشدار داده‌اند اما باز هم توجه آنچنانی به این موضوع نشده است.

سینما - لرستان

با توجه به آمار از سال73 به بعد استقبال مردم از سینماهای لرستان نسبت به سال پیش از آن کاهش پیدا کرده و این روند باعث‌شده تا اکنون برخی از سانس‌های اندک سینماهای پابرجای لرستان با تماشاگران کمتر از انگشتان دست برگزار شود. در این استان شرایط به‌گونه‌ای شده که چاره‌ای جز اجاره سینما به همایش‌ها باقی نمانده و این در حالی است که بسیاری از ادارات دولتی نیز دارای سالن‌های اجتماعات مجهز هستند و نیازی به استفاده از سالن‌های سینما ندارند.

ایلنا در همین زمینه گزارش داد که در استان لرستان ‌ اندک سینماهای موجود یا تعطیل شده یا درحال تعطیلی هستند. پنج سینما در این استان وجود دارد که باید اکثر آنها را ورشکسته تلقی کرد. استقبال پنج‌نفر از یک فیلم در هر سانس، وضعیت تأسفباری است که گریبانگیر اندک سینماهای لرستان شده است. مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این‌باره گفت: در سال گذشته تعداد بیننده در سینماهای لرستان از 60بیننده تا 230بیننده متغیر بوده است. حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان با اشاره به وضعیت دیگر سینماهای لرستان، افزود: سینما فلسطین بروجرد، سینما ایران خرم‌آباد و سینما آزادی بروجرد در مجموع 136سینمای شهرستانی در کشور به‌ترتیب عنوان‌های 88، 117و 127را دارا هستند که این امر نشان‌دهنده وضعیت مطلوبی برای لرستان نیست.

سینمایی که در زلزله جا ماند!

سینما آزادی شهرستان بروجرد یکی از دو سینمای این شهرستان است که در زلزله سال85 جا ماند و دیگر هیچ‌گاه روی بازسازی را به‌خود ندید. پس از زلزله سال85 سینما آزادی شهر بروجرد به‌علت خسارت و آسیب‌دیدگی بسته شد و طی چند سال اخیر سایه هیچ تماشاگری بر دیوارهای سرد و تاریک این سینما نیفتاده است و صندلی‌های سالن سینما نیز امروز خالی از هر تماشاگری است. هم‌اکنون سهم شهرستان بروجرد با جمعیت بالای 300هزار نفر تنها یک سینمای فعال و یک سینمای زلزله‌زده است که گویا تصمیمی برای بازسازی این سینما هنوز گرفته نشده است. اسماعیلیان با تأکید بر اینکه وزارت ارشاد آمادگی دارد در راستای بازسازی همه سینماهای استان با حوزه هنری همکاری کند، افزود: درحال حاضر اداره ارشاد برای بازسازی سینماهایی که در اختیار بخش خصوصی است نیز اعلام آمادگی کرده است.

شیرزاد نعمتی‌نیا،‌ رئیس حوزه هنری استان لرستان اما با بیان اینکه بیش از 40سال از ساخت این سینما در بروجرد می‌گذرد، به ایلنا گفت: با توجه به قدمت بالای این سینما تعمیر آن قابل توجیه نیست و باید برای نوسازی آن اقدام شود. وی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده از طریق وزارت ارشاد و حوزه هنری کشور در این راستا، ادامه داد: مطابق این پیگیری‌ها قرار شد که با تخریب سینمای کنونی در محل آن یک مجتمع تجاری فرهنگی ساخته شود. نعمتی‌نیا با بیان اینکه احداث این پروژه به اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان نیاز دارد، ادامه داد: این در حالی است که شهرداری بروجرد نیز برای احداث این مجتمع فرهنگی بیش از سه‌میلیارد تومان عوارض طلب کرده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه جلسات متعددی با شهرداری بروجرد برگزار شده است، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام‌شده میزان عوارض به بیش از یک‌میلیارد و 200میلیون تومان رسید که با این اوصاف نیز حوزه هنری توان پرداخت این میزان اعتبار را ندارد. ‌وی با تأکید بر اینکه هنوز هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه اعلام آمادگی نکرده است، خاطرنشان کرد: با روند فعلی به‌نظر می‌رسد این مشکل به‌زودی مرتفع نخواهد شد.

سینما ‌یا باشگاه بدنسازی؟

تاریخ را که ورق می‌زنی و به عقب بر می‌گردی اسم سینما فلسطین، سینما استقلال، سینما آریا و رنگین کمان لابه لای صفحات خاک‌گرفته تاریخ 80ساله سینمای لرستان خودنمایی می‌کنند اما اوضاع امروز فرق می‌کند. دیگر از سینما رنگین کمانی که 1500صندلی داشت و 800صندلی آن در لژ بود، خبری نیست! سینما عصرجدید خرم‌آباد نیز پنج‌سالی‌ است که به تملک بانک درآمده است. مدیران بانک می‌گویند درباره سرنوشت این سینما، حق هیچ‌گونه مصاحبه‌ای ندارند. بانک مورد نظر به‌عنوان مالک سینما حکمت نه‌تنها هیچ برنامه فرهنگی برای سینما نداشته بلکه قریب به یک‌ماه است که سینما به باشگاه ورزشی کارمندان بانک تبدیل شده است. این اقدام درحالی اتفاق می‌افتد که پیش از این معاونت سیاسی امنیتی استانداری اعلام کرده بود: اگر بانک هیچ‌گونه برنامه فرهنگی برای سینما ندارد باید شرایط فروش آن را آسان کند تا یک نفر پیدا شود و بتواند این مکان را با همین کاربری خریداری کند و مورد استفاده مردم قرار‌گیرد. همچنین نخستین سینمایی که زمزمه تبدیل آن به تالار و رستوران میان رسانه‌ها پیچید سینما سعید نورآباد بود که پس از سال‌ها ایفای نقش در حوزه انبار علوفه و غلات، حال با نصب پلاکاردی قرار است تبدیل به تالار شود. سینما  رنگین کمان به‌عنوان تنها سینمای شهرستان 83هزار نفری الشتر( مرکز سلسله) محسوب می‌شود که سال‌هاست رنگ هیچ‌گونه اکرانی را به خود ندیده است. البته محسنی‌زاده، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سلسله در مورد تغییر کاربری این سینما به تالار پذیرایی نیز گفت: به صاحب این سینما فرصت داده شده که هرچه سریع‌تر در راستای راه‌اندازی و فعالیت دوباره سینما اقدام کند وگرنه با استمرار فعالیت‌های خودسرانه صاحب سینما و تبدیل آن به تالار، اقدام به پلمب این مکان خواهد شد.

کد خبر 197866

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز