محمود احمدی‌نژاد روز 12تیرماه سال90 در مراسم تجلیل از 31 تعاونی مسکن مهر از نهایی‌شدن طرحی خبر داد که براساس آن به مردم، زمینی در حدود هزار متر واگذار می‌شود که ضمن ساختن یک خانه کوچک در این زمین یک باغ میوه نیز پرورش دهند.

تصرف منابع طبیعی


 این طرح یادآور طرح باغشهری است که وی در نیمه اسفندماه سال گذشته مطرح کرده و آن‌ را نقطه پایانی بر مشکلات شهری تهران دانسته بود. رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که دولتش قصد دارد به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین بدهد. به گفته وی در شرایط کنونی، 20میلیون خانواده در ایران زندگی می‌کنند که اگر به هر یک از این خانواده‌ها هزار مترمربع زمین داده شود، در مجموع به دو میلیون هکتار زمین نیاز داریم و هر یک از این قطعه زمین‌ها را می‌توان به 800 متر باغ و فضای سبز و 100 الی 200 مترمربع بنای مسکونی تبدیل کرد. این سخنان تأکیدی بر اظهارات دی‌ماه سال89 وی بود که در آن احمدی‌نژاد بر اجرای باغشهرها در اطراف شهرهای بزرگ و قطعه‌بندی زمین‌های شهری اشاره کرده بود. رئیس دولت دهم در حالی خبر از «اجرای طرح عظیم و اصلی مسکن مهر» به‌عنوان گام بعدی دولت داد که همچنان نگرانی‌های بسیاری پیرامون آن وجود دارد.

در سال85 رئیس‌جمهور در جریان بررسی طرح جامع شهر تهران در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، پیشنهاد افزایش جمعیت تهران را مطرح کرد. وی مطالعات کارشناسان در مورد جمعیت تهران در افق طرح یعنی در سال1404 را رد کرد. در طرح جامع تهران جمعیت تهران برای افق 1404معادل 9میلیون و 100هزار نفر پیش‌بینی شده بود اما رئیس‌جمهور در مقام رئیس‌شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام کرد که جمعیت تهران باید در افق طرح به 10میلیون و 400هزار نفر برسد. براساس همین دستور، مطالعات کارشناسان آغاز شد و 20درصد به جمعیت افق طرح افزوده شد اما هنوز چند سال نگذشته بود که در روزهای پایانی سال88 رئیس‌جمهور طرح دیگری مطرح کرد؛ جمعیت تهران باید کاهش یابد و به پنج میلیون نفر برسد.

درست پس از اعلام این طرح بود که مصطفی نجار، وزیر کشور از کاهش جمعیت تهران به‌عنوان یکی از برنامه‌های جدی و مهم دولت خبر داد و در ابتدای سال89 نیز مرتضی تمدن، استاندار تهران اعلام کردکه کمیته کاهش جمعیت پایتخت در استانداری تهران تشکیل شده است.

دوباره پس از گذشت چند‌ماه رئیس‌جمهور از «اجرای طرح عظیم و اصلی مسکن مهر» خبر می‌دهد؛ طرحی که یادآور سخنان او در نیمه اسفند 89 است. وی در حاشیه مراسم درختکاری اعلام کرده بود: «چرا باید هشت‌میلیون نفر از جمعیت این کشور در 800کیلومترمربع که در واقع تهران است زندگی کنند. باید به شهرسازی و تغییر الگوی شهرداری بیندیشیم. چه اشکالی دارد که تهران را به سمت شرق گسترش داده و 200هزار هکتار از زمین‌های شرق تهران را برای دو میلیون خانوار، مسکن ویلایی بسازیم؛ مشروط به اینکه به شکل باغی نگهداری شود». (خبرگزاری ایرنا 15/12/89)

تهران با داشتن چند پارک ملی و اراضی طبیعی و مساحت 636کیلومتری، جمعیتی معادل 8/5 میلیون نفر را در خود جای داده است. کارشناسان مدعی هستند که اقلیم تهران توان بارگذاری بیشتر جمعیتی را ندارد. کمتر از 150کیلومترمربع از پهنه اصلی تهران را فضاهای سبز این شهر تشکیل می‌دهد اما مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، تغییر الگوی آب و هوایی، گسترش خط بیابان، افزایش دما و مشکلات زیست‌محیطی همچنان بر این شهر و بسیاری از کلانشهرهای کشور سایه انداخته است. اگر بپذیریم که طرح گسترش شهر و واگذاری هزارمتر زمین به هر خانواده ایرانی در تهران و سایر شهرهای کشور رخ دهد، فاجعه‌ای زیست‌محیطی رخ خواهد داد؛ فاجعه‌ای که نه‌تنها بسیاری از کارشناسان و متخصصان نسبت به بروز آن هشدار می‌دهند بلکه رهبر معظم انقلاب نیز از آن به‌عنوان یک دلمشغولی یاد کرده است.

سخنان مقام‌معظم‌رهبری در 17 اسفندماه سال گذشته و در مراسم کاشت دو نهال در بوستان ولایت فصل‌الخطابی است که باید به‌صورت علمی و عملی مورد توجه قرار گیرد؛ «من روی مسئله محیط‌زیست تکیه می‌کنم. مسئله محیط‌زیست خیلی مهم است. مسئله منابع طبیعی بسیار مهم است. منابع طبیعی ثروت‌های ملی‌اند؛ مال این دولت و آن دولت و این وزیر و آن وزیر که نیستند؛ اینها مال ملت‌هاست؛ آن هم نه ملت‌ها در یک نسل؛ ثروتی است متعلق به ملت‌ها در طول تاریخشان؛ از اینها باید استفاده کنند. روی مسئله تخریب جنگل‌ها حساس باشید. فشار به جنگل‌ها زیاد است. جنگل‌ها را باید حفظ کرد. منابع طبیعی و مراتع را باید حفظ کرد.

حالا آقایان مسئولین دولتی اینجا حضور دارند؛ من جدا از این طرح باغشهرها نگرانم. آقای رئیس‌جمهور هم چندبار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمی‌دانم چه پیش می‌آید، سوءاستفاده‌چی‌ها چکار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌ای سوءاستفاده‌چی‌اند. هرجا که برای یک کار عام‌المنفعه‌ای درنظر گرفته می‌شود - همین آمارهایی که آقای شهردار محترم دادند - من می‌دانم و مطمئنم که یک عده‌ای نشسته‌اند و کمین گرفته‌اند ببینند چطور می‌توانند این طعمه را بربایند. جنگل‌های اطراف شهر هست، زمین‌های جنگلی و مناطق جنگلی هست- که خب، اینها با زحمت زیاد و در طول سالیان زیاد به‌وجود آمده- نگاهشان به اینهاست.

من گاهی به ارتفاعات می‌روم، از آنجا نگاه می‌کنم، می‌بینم چه اتفاقی دارد می‌افتد. بارها هم به شهردارهای مختلف این مطلب را گفتم. البته فقط کار شهرداری نیست؛ مجموعه‌های مرتبط با شهرسازی و مجموعه‌های مرتبط با مراتع، همه باید همکاری کنند. نگذارید تهران بیش از این بزرگ شود، نگذارید به زمین‌های جنوب البرز اینقدر تعرض شود؛ جلوی اینها را بگیرید. یک عده‌ای هستند که فقط دنبال پولند، مسئله‌شان مسئله پول است؛ دیگر نگاه نمی‌کنند که حالا این جایی که آنها دارند برای پول تخریب می‌کنند، تصرف می‌کنند، به چه قیمتی برای کشور، برای مردم، برای شهر تهران تمام خواهد شد؛ هیچ برایشان اهمیت ندارد. آن کسی که دیدبان و پاسبان و پاسدار این منافع ملی است، شماها هستید؛ نباید بگذارید.» (برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری)

کد خبر 197761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز