دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: ایران از این که دولت افغانستان اقدامات مهمی در مبارزه با مواد مخدر، ورود آن به ایران و اشرار انجام دهد، ناامید شده است.

به گزارش دکتر احمدی‌مقدم در دیدار با تام کوئینگز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان، با اشاره به این که در خصوص مسایل امنیتی تأثیرگذار از افغانستان به ایران تحولی مشاهده نمی‌کنیم، گفت: در سالهای اخیر با افزایش ورود مواد مخدر، مشکلات برای ایران بیشتر نیز شده است.

وی با اشاره به این که ایران سعی دارد به پلیس افغانستان کمک کند،‌ این طرح را هم اکنون در سطح مذاکره دانست و اظهار کرد: ایران همواره در خصوص جایگزینی کشت و توسعه افغانستان آمادگی داشته و این روند رو به گسترش است؛ اما طبیعتاً حل مسأله مواد مخدر در افغانستان نیازمند اراده‌ای بین‌المللی خصوصاً از سوی کشورهایی است که در آنجا مسؤولیت بر عهده دارند.

احمدی‌مقدم با بیان این که حتی پاسگاههایی که ایران برای افغانستان ایجاد کرده، به نحو شایسته‌ای فعال نشده است، ادامه داد: همچنین در جمهوری افغانستان نیز که نزدیک سیستان ایران است، آمادگی ایجاد پاسگاههای مرزی را به شرط استقرار نیروهای افغانستان در آنجا و برعهده گرفتن مسؤولیت امنیت مرزهای افغانستان، داریم.

وی با اشاره به این که ایران تلاش دارد طرح بستن مرز شرقی خود را در سال جاری تکمیل کند، خاطرنشان کرد: به علاوه سرعت و کیفیت تأمین امنیت مرزها بسیار بالا و مورد تأیید همگان بوده است. در این زمینه کانالهایی در دشت به عرض 5 و عمق 4 متر و دو خاکریز در اطراف آن و همچنین در مناطق مسکونی و باغات نیز دیوارهایی احداث شده است.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مجموع طرحهای اجرا شده در این زمینه در سال گذشته، حدود 500 کیلومتر بوده است. البته در مناطقی که باید دیوار احداث می‌شد، سرعت کمتری را شاهد بوده‌ایم و بنا داریم امسال این طرح را به پایان برسانیم.

وی تأکید کرد: بر این اساس با انسداد مرزهای شرقی در سال جاری، تردد با خودرو، موتورسیکلت و چهارپایان غیرممکن می‌شود و برای مبارزه با ورود و خروج افراد پیاده نیز دوربینهای حرارتی دید در شب و امکانات مراقبتی ایجاد شده است.

احمدی‌مقدم با بیان این که سال گذشته تعداد شهدایی که سالانه در شرق کشور می‌دادیم، به میزان یک سوم کاهش یافت، افزود: همچنین کشفیات مواد مخدر بر مبنای تریاک بیش از 40 درصد افزایش یافت و به عبارتی حدود 500 تن کشفیات بر مبنای تریاک داشته‌ایم.

به گفته وی شاخصهای امنیتی در جرایم جنایی مناطق شرقی کشور حدود 30 درصد بهبود داشته است؛ اما به نظر ما این موارد مادامی که منبع تهدید در افغانستان وجود دارد، نمی‌تواند خیلی پایدار باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این که پیوستگی مواد مخدر، شرارت و تروریسم ایجاب می‌کند به صورت ریشه‌ای و اساسی به این مسأله بنگریم، توضیح داد: ایران نگاهی بلند مدت و استراتژیک به افغانستان از لحاظ تأمین امنیت خود دارد؛ البته توسعه افغانستان و رفاه مردم این کشور نیز برای ما بسیار خوشحال کننده است.

وی با اشاره به این که به عنوان فرمانده پلیس با حفظ سمت، دبیر کلی ستاد را نیز عهده دار شده است، گفت: این نشانه‌ای از اهتمام بیشتر کشور در تمرکز امکانات برای مبارزه با مواد مخدر است، چرا که هم اکنون مردم ایران از موضوع مواد مخدر و آسیبهای آن بسیار نگرانند و بیش از 60 درصد موارد ابتلا به ایدز در کشور وابسته به مواد مخدر است.

احمدی مقدم با تأکید بر این که ایران در صف مقدم مبارزه با مواد مخدر بوده و آمادگی خود را برای هر نوع همکاری اعلام می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر چه در شرایط سیاسی کنونی و حضور ایالت متحده آمریکا در افغانستان که نقش چراغ سبز را ایفا می‌کند، خیلی به این مسأله امیدوار نبوده و حتی در شعار مبارزه با تروریسم هم به دلیل حمایتهایی که می‌دانیم از جندالله می‌شود و فجایع زیادی در خاک ما ایجاد کرده است، مردد هستیم .

وی با اشاره به این که ایران دارای فرهنگ، دین، زبان و تاریخ مشترک با افغانستان است، گفت: به جهت انساندوستی و همجواری با این کشور از ابتدا پذیرایی مهاجران زیاد افغان بوده‌ایم به نحوی که همواره بین دو تا سه میلیون افغان مهاجر در ایران زندگی می کردند.

به گزارش ایسنا دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: کیفیت اقامت افغانها در ایران در مقایسه با سایر کشورها بسیار متفاوت بوده و مهاجران در ایران از وضعیت بهتری برخوردارند.

وی با بیان این که در ادامه تحولات، بعد از خروج شوروی، متأسفانه جنگهای داخلی افغانستان مشکلات ایران را دو چندان کرد، اذعان کرد: حضور طالبان سبب شد شرارت مسلحانه بعضی از طالبان در ایران به اوج خود برسد؛ اما خوشبختانه توانستیم بخش مهمی از آنها را مهار کنیم.

احمدی‌مقدم با بیان این که ایران تصور می‌کرد بعد از طالبان، مبارزه با تروریسم، مبارزه با مواد مخدر هم خواهد بود، تصریح کرد: متأسفانه از این تاریخ به بعد شاهد افزایش شدید مواد مخدر که از ابتدا آسیبهای زیادی به ما وارد کرد، بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران ریشه حل مشکلات افغانستان را برای رفع مشکلات خود پیگیری می‌کند و در این خصوص مشکلات اقتصادی و توسعه‌نیافتگی افغانستان که به علت جنگهای داخلی از آن رنج می‌برند، ریشه اصلی تمام این ناامنی‌هاست.

به گفته وی، حل اساسی مسأله افغانستان حقیقتاً با کمک به توسعه افغانستان، خروج از فقر مطلق و آبادانی آنجا ممکن بوده، لذا ایجاد وحدت سیاسی بین همه طوایف و دسته‌های گوناگون سیاسی افغانستان بسیار مهم است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: راه حل کوتاه مدت حل مشکل افغانستان، تقویت اقتدار دولت و نیروهای امنیتی و تلاش برای استقرار امنیت همه‌جانبه در این کشور است.

به گزارش ایسنا، در این دیدار همچنین «تام کوئینگز»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان نیز با تأکید بر نقش سازنده ایران طی سالهای گذشته در افغانستان، گفت: تأمین منافع مشترک تمامی همسایگان و مردم افغانستان، تنها راه حل رفع معضل پیش روی ماست.

وی با اشاره به این که علی‌رغم مسایل سیاسی موجود، ایران همواره به افغانستان کمک کرده است، اذعان کرد: ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان و تلاشهای سازنده ایران، همواره در راستای روابط مودت‌آمیز با مردم و کشور افغانستان بوده است.

کوئینگز خطاب به احمدی‌مقدم گفت: به عنوان فرمانده پلیس ایران تلاش خوبی با پلیس افغانستان داشته‌اید و مطمئنم این همکاری را کماکان ادامه می‌دهید.

وی با اشاره به این که مشکل مواد مخدر ارتباط تنگاتنگی با تروریسم دارد؛ چرا که اقتصاد زیرزمینی است که شورشها و ناآرامیهای افغانستان را تغذیه می‌کند، خاطرنشان کرد: اقتصاد غیرقانونی افغانستان برابر با نیمی از اقتصاد قانونی این کشور است، لذا مبارزه با قاچاق غیرقانونی، مبارزه با افراد شروری است که اقدام به این کار می‌کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان ادامه داد: اگر چه ریشه مشکلات افغانستان در فقر و شرارت این کشور نهفته است؛ اما تا زمانی که مدیریت و کنترل خوبی بر بخشها و ایالات این کشور نداشته باشیم نمی‌توان به اهداف مطلوب نزدیک شد.

وی اذعان کرد: تجربه نشان می‌دهد در استانهایی از افغانستان که دارای استانداران و نیروهای امنیتی خوبی هستند، کشت و قاچاق مواد مخدر مهار شده و باید تلاش کرد این امر به کل کشور افغانستان تسریع یابد.

به گفته کوئینگز، در جنوب و جنوب‌غربی افغانستان که شاهد کنترل ضعیفی هستیم، تروریستها به راحتی مانور داده و این امر به بی‌ثباتی منطقه دامن می‌زند؛ لذا نیازمند استراتژی جامع که در آن امنیت حرف اول را بزند، هستیم، البته این استراتژی باید حتماً همسایگان افغانستان را نیز دربر گیرد.

وی با تأکید بر این که نگرانی ایران در خصوص معضل قاچاق مواد مخدر که اعتیاد و ایدز را به دنبال دارد، می‌پذیرد، تصریح کرد: این امر تبعات منفی خود را بر افغانستان می‌گذارد؛ چرا که هم اکنون تعداد معتادان در این کشور رو به افزایش است.

به گفته وی، پیش شرط این امر، معاش جایگزین در افغانستان بوده و این نیازمند ثبات دائمی و کنترل مواد مخدر در افغانستان است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در پایان گفت: سال گذشته حدود یک میلیارد دلار در هلمن افغانستان به معاش جایگزین اختصاص یافت؛ اما با این حال شاهد افزایش کشت مواد مخدر در این منطقه بودیم.

 

کد خبر 19733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز