گروه اقتصادی - محمد رضایی: کلید زدن پروژه‌های متعدد عمرانی بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور، سبب شده تا بسیاری از این پروژه‌ها در لایحه بودجه سال آینده از دریافت اعتبار محروم شوند.

به گزارش همشهری خبرهای رسیده از دولت حاکی است که لایحه بودجه در حالی مراحل تنظیم خود را پشت‌سر می‌گذارد که مسئولان راهی جز کاهش شدید اعتبارات عمرانی پیش روی خود ندیده‌اند. این اتفاق پس از آن رخ می‌دهد که در سال‌جاری به‌عنوان آخرین سال کاری دولت، پروژه‌های متعددی تحت عنوان مهر ماندگار در دستور کار دولت قرار گرفته و بسیاری از آنها برای تکمیل چشم به اعتبارات سال آینده دوخته‌اند. حال آنکه به‌گفته یکی از اعضای ارشد تیم اقتصادی دولت، این اعتبار تنها به اندازه‌ای درنظر گرفته شده که کفاف پرداخت حقوق کارگران شاغل در این پروژه‌ها را می‌دهد تا معضل بیکاری در سال آینده تشدید نشود.

با این شرایط به‌نظر می‌رسد دولتی که در سال85 به‌خاطر حجم انبوه پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، هیچ پروژه جدیدی را در این بخش آغاز نکرد، در حالی کار خود را به پایان می‌برد که تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه‌تمام را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با همشهری ضمن هشدار نسبت به عواقب کم شدن اعتبارات این بخش، آن را به‌دلیل آنچه عدم‌تناسب فعالیت‌ها با شرایط اقتصادی خواندند، امری ناگزیر توصیف کردند.

راهی جز کاهش بودجه باقی نگذاشتند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه 45هزار میلیارد تومانی عمرانی در سال‌جاری، تصریح کرد: تا‌کنون که بیش از 10‌ماه از سال می‌گذرد، دولت حداکثر هشت هزار میلیارد تومان از اعتبارات مصوب را تخصیص داده و به این ترتیب در بسیاری از پروژه‌های عمرانی کسری بودجه احساس می‌شود. دکتر جعفر قادری گفت: در مجموع در سال‌جاری کل بودجه‌ای که جذب می‌شود 90هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با احتساب افزایش 15درصدی حقوق و دستمزد و نیز درنظر گرفتن اعتبارات هدفمندسازی یارانه‌ها به‌نظر نمی‌رسد که تصویب بیش از 10هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش عمرانی از منطق علمی و عملی برخوردار باشد. او تأکید کرد: البته این بودجه تنها به‌منظور گذران امور جاری مربوط به کارگاه‌های فعال در پروژه‌های نیمه‌تمام در سال92 کفایت می‌کند. این گفته قادری به این معناست که در سال آینده حجم عظیمی از پروژه‌ها به‌صورت نیمه‌کاره به دولت بعدی واگذار خواهد شد. این نماینده مجلس تأکید کرد که باید برای جلوگیری از این اتفاق، راه‌های دیگری به غیر از تخصیص‌های بودجه‌ای برای پروژه‌های عمرانی درنظر گرفته شود.

کد خبر 197173
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز