همشهری آنلاین: استان خراسان جنوبی در شرق کشور با مساحتی حدود ۹۵ هزار و ۳۸۵ کیلومتر مربع واقع شده که از حیث وسعت، جزو هشتمین استان ایران به شمار می‌رود.

سوغاتی‌های استان خراسان جنوبی

این استان از شمال با استان خراسان رضوی، از غرب با استان یزد، از شرق با کشور افغانستان، از جنوب با استان سیستان و بلوچستان و از جنوب غربی با استان کرمان همسایه است. مرکز استان خراسان جنوبی، شهر بیرجند است و از شهرهای مهم آن می‌توان؛ قاینات، درمیان، سرایان، سربیشه و نهبندان را نام برد.

به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی جنوب خراسان، 95 درصد زعفران ایران و 60 درصد زعفران جهان در این منطقه تولید می‌شود.

علاوه بر زعفران، زرشک، آلو بخارا، عناب، سنجد، بادام کوهی، گردو، کشک سیاه، کشک زرد، کشک زیره‌ای، قره قروت، برگه هلو و قالی در نقشها، طرحها و رنگهای متنوع از سوغات بیرجند می‌باشند.

  • بخش کشاورزی : آلو بخارا، انار، زعفران، زرشک، عناب بیرجند، توت خشک
  • بخش دامداری : قره قروت، کشک
  • بخش صنایع دستی: انواع قلاب بافی ها، انواع محصول های حصیری، زیلو، پارچه های سوزن دوزی شده، قالی

خراسان جنوبی دارای محصولات استراتژیک در سطح کشور و جهان می باشد که ازآن جمله می‌توان به محصولات زعفران، زرشک، انار نام برد.

سوغاتی‌های استان خراسان جنوبی

از دیگر محصولات می توان به عناب اشاره کرد که شهرستان بیرجند، بیشترین تولید را درسطح کشور دارد و از دیگر محصولات آلو بخارا، کشک، قره قروت، توت خشک، قالی و .. را می‌توان اشاره کرد که به عنوان سوغات به اقصی نقاط کشور و جهان به عنوان محصولات ممتاز و سوغات عرضه می شود.

خراسان جنوبی همچنین دارای هنرمندان چیره دست و ماهری می‌باشد که با ظرافت خاص آثار خارق العاده‌ای را خلق می‌کنند که شامل:

  • سفالگری، آهنگری، حصیر بافی، سبد بافی، نمد مالی، زیلو بافی، پارچه بافی، ریسندگی، دباغی، سوزن دوزی، قلاب بافی و قالی بافی می‌باشد.
کد خبر 197138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز