همشهری‌آنلاین: پزشکان بیمارستان مهر اعلام کردند که یک ضایعه مغزی در سر محمد گلبن فهرست‌نگار برجسته مشاهده شده است.

بهزاد گلبن پسر محمد گلبن محقق پیشکسوت در حوزه کتابشناسی درباره آخرین وضعیت پدرش به مهر گفت: پدرم از سه‌شنبه شب هفته قبل در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مهر بستری است و تغییر خاصی در وضعیت او به وجود نیامده و تقریباً هوشیاری ندارد و لحظاتی هم که به هوش می‌آید، واکنشی به اطراف نشان نمی‌دهد.

وی افزود: 16 دی ماه که با دکترش صحبت می‌کردم، او گفت با «ام آر آی» متوجه یک ضایعه در مغز پدرم شده‌اند، ولی گفته‌اند با این نوع «ام آر آی» نمی‌توانند تشخیص دهند که این ضایعه است یا غده؟ این کار تنها با گرفتن یک «ام آر آی» که از طریق تزریق به مغز انجام می‌شود، میسر است.

گلبن اضافه کرد: هنوز مشخص نیست این ضایعه با انجام عمل جراحی برطرف می‌شود یا نه، چون دستگاه تنفس به او متصل است و نمی‌توان آن «ام آر آی» را روی مغز او انجام داد و پزشکان هم تا این لحظه درباره زمان جدا کردن دستگاه به نتیجه نرسیده‌اند.

وی گفت: انجام این «ام آر آی» خاص بستگی به بهبودی حال پدرم دارد و هر لحظه که این امکان فراهم شود، «ام آر آی» را از مغز او می‌گیرند.

محمد گلبن که هم اکنون 77 سال دارد، تالیفات متعددی در حوزه کتابشناسی انجام داده که برخی از کتاب‌های چاپ شده او به شرح زیر است: کتابشناسی زبان و خط فارسی، کتاب شناسی نگارگری ایران (از آغاز تا سال 1357)، فهرست توصیفی مقالات جشن نامه‌ها و یادنامه‌ها، مجموعه مقالات فاطمه سیاح، بلند آفتاب خراسان و متون تاریخی.

وی همچنین سفرنامه‌های فراوانی را تصحیح کرده که از آن جمله می‌توان به سفرنامه خسرومیرزا به پطرزبورخ، سفرنامه میرزا ابولحسن ایلچی به روسیه، سفرنامه رکن الدوله به سرخس، سفرنامه ترکستان و ایران و سفرنامه سیف الملک به روسیه اشاره کرد.
از این پژوهشگر عرصه تاریخ و فرهنگ کشورمان، مقالات متعددی نیز در مجلات مختلف از جمله کلک و بخارا به چاپ رسیده است.

کد خبر 196982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز