یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هـنر: اگـرچه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر از حضور برخی چهر‌ه‌های شناخته شده تئاتری در حوزه کارگردانی خالی است اما به‌نظر می‌رسد که این چهره‌ها را باید در نمایش‌های کارگردان‌های جوان و در کسوت بازیگر دید.

جشنواره تئاتر فجر

از سال گذشته جشنواره تئاتر فجر تمرکز خودش را روی استعدادهای جوانان گذاشت. به‌نظر می‌رسید که سال گذشته حضور رحمت امینی در مقام دبیر سی‌امین جشنواره تئاتر فجر به‌دلیل سابقه دانشگاهی او در این تغییر مسیر چندان بی‌علت نبوده است اما سیاست دبیر این دوره هم بر حمایت از جوانان است. حضور سعید کشن‌فلاح که پیش از این دبیری بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر را برعهده داشته و در تمام دوره‌های جشنواره به‌عنوان بازبین حضور داشته هم حضور جوانان را به‌دنبال داشته‌است.

شاید نبود هنرمندان حرفه‌ای باعث پررنگ‌شدن حضور جوانان در این دوره شده‌است.دلیل نبودن هنرمندانی همچون محمد چرمشیر، محمد یعقوبی، نغمه ثمینی، کیومرث مرادی، رضا گوران، نادر برهانی‌مرند، ایوب آقاخانی، نیما دهقان، کورش نریمانی، حمیدرضا آذرنگ، افسانه ماهیان و علیرضا نادری را می‌توان در حرف آیدا کیخانی جست. آیدا کیخایی که پیش از این قصد داشت نمایش «مرد بالشی» را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کند، گفت: حضور در جشنواره تئاتر فجر ضمانتی برای اجرای عمومی نیست، به همین دلیل خودم از شرکت در جشنواره انصراف دادم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها مشغول بازی در تئاتر «برهان‌» به کارگردانی محمد یعقوبی است ، از پذیرفتن این نمایشنامه و شروع تمرینات خبر داده و به ایسنا گفته‌است که همزمانی تمرین نمایش مرد بالشی با نمایش برهان باعث شده که گروه از اجرای جشنواره منصرف بشود. حسن معجونی، علی سرابی، داریوش موفق و نوید محمدزاده، بازیگران این نمایش هم علاقه‌ای به اجرای این نمایش نداشتند؛ «چون حضور در جشنواره تئاتر فجر ضمانتی برای اجرای عمومی نمی‌دهد ضمن اینکه اجرای جشنواره معمولا اجرایی شتابزده است که اجرای خوبی نیست و من هیچ دوست نداشتم کاری شتابزده اجرا کنم.»

اما حضور جوانان در این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به دوره قبلی چندان امر جدیدی نیست، به‌نظر می‌رسد که بودن جوانان در کنار هنرمندانی که سال‌های سال سابقه کار در عرصه تئاتر داشتند در این دوره از دوره‌های قبلی متفاوت باشد. در این دوره برکه فروتن نمایش «نیلوفر مرداب» را برای سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر آماده می‌کند و در این نمایش بهرام شاه‌محمدلو به‌عنوان بازیگر حضور دارد. نوشین تبریزی با نمایش «طعم آلوی جنگلی» در بخش ایران شرکت دارد و در این نمایش مریم بوبانی و‌ رؤیا نونهالی بازی می‌کنند. اما سمانه زندی‌نژاد که سال گذشته نمایش موفق «به مراسم مرگ داداش خوش اومدی» را کارگردانی کرد، امسال نمایش ‌«ساعت بی‌عقربه» را با حضور افسانه ماهیان و داریوش موفق کارگردانی می‌کند. ابراهیم پشت کوهی که هم در جشنواره‌های تئاتر فجر و هم در جشنواره‌های خارجی جوایزی را کسب کرده‌است در این دوره با حضور ‌رؤیا نونهالی به سراغ ادبیات کشور آمریکای لاتین رفته تا داستان «مثل آب برای شکلات» نوشته لورا اسکوئیول را به نمایش تبدیل کند. خیرالله تقیانی‌پور نمایش «تعبیر یک رویا» با حضور اتابک نادری و آناهیتا همتی را برای این دوره کارگردانی می‌کند. غزاله رشیدی همراه با نوید جهانزاده به‌طور مشترک کارگردانی نمایش‌ «جنون سرعت» را با حضور جمشید جهانزاده و فرزانه نشاط‌خواه برای این دوره کارگردانی می‌کنند.

عاطفه تهرانی که با اجرای نمایش‌های فیزیکال در حوزه تئاتر شناخته می‌شود،‌ این بار نمایش «وقتی وودی آلن، مادام بواری را ترجیح می‌دهد» را با حضور سعید چنگیزیان برای جشنواره آماده می‌کند.از سوی دیگر در آخرین روزهای مانده به شروع مهم‌ترین رخداد تئاتری کشور اعلام شده است که پنج استان کشور میزبان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌شوند. طبق رسم پنج ساله اخیر جشنواره تئاتر به‌دلیل تمرکززادیی از شهر تهران و توجه به تئاتر شهرستان و تحقق شعار «تئاتر برای همه» این بار استان‌های گلستان، فارس، سمنان، البرز و کهگیلویه و بویراحمد از 26 تا 30 دی‌ماه میزبان جشنواره تئاتر فجر خواهند بود. سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 26دی تا 12بهمن به دبیری سعید کشن‌فلاح برگزار می‌شود.

کد خبر 196914

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز