یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت: سالانه معادل ۴۰ میلیون دلار دارو از ایران به کشورهاى همسایه و حتى اروپا صادر مى‌شود و در مقابل حدود ۴۰۰ میلیون دلار دارو از خارج وارد مى‌شود.

به این ترتیب در زمان حاضر میزان صادرات دارو از ایران معادل یک دهم میزان واردات داروست، در حالى که بر اساس برنامه ۵ ساله چهارم توسعه درآمد حاصل از صادرات دارو باید ۳۰ درصد هزینه واردات دارو را تأمین کند.

این آماری است که وزیر بهداشت در مراسم گشایش مرکز الکترونیک اطلاع‌رسانی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد.

دکتر لنکرانی به کاهش یارانه دارویی در قانون بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: این کاهش اعتبار از دو منبع قابل جبران است؛ یکی ذخیره استراتژیک دارویی با 62 میلیارد تومان اعتبار و دیگری از محل یارانه‌ها که در تبصره 15 در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و بخشی از آن برای تأمین داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با بیان این‌که پیش بینی می‌شود در سال 86 مشکلات اعتباری کمتری برای پاسخگویی به نیاز مردم وجود داشته باشد تصریح کرد: وزارت بهداشت تلاش دارد امسال کمبودهای مقطعی در زمینه داروهای مورد نیاز را با اعتباراتی که برای این منظور پیش بینی شده رفع کند.

لنکرانی در ادامه به ‌وضعیت داروهای نایاب در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه کشورهای با درآمد بالا نیز در برخی موارد همه داروهای مورد نیاز را در دسترس ندارند، گفت: مطابق با ضوابط علمی و اثرگذاری بالای دارو بر درمان، داروها در کشور ثبت می‌‌شوند و شورای عالی بیمه کمیته‌‌ای را برای این منظور تشکیل داده‌است.

دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز با تاکید به این‌که علیرغم واگذاری کلیه مراحل مربوط به صدور پروانه ساخت و تأسیس به دانشگاه‌های علوم پزشکی، هنوز در برخی از امور مراجعات به ما صورت می‌گیرد، از تمرکز ثبت فرآورده‌ها و پروانه ساخت در حوزه دارو خبر داد و گفت: در خصوص غذا اما به علت تعدد کارخانه این امر بدون واگذاری قابل انجام نیست.

دیناروند با اشاره به ورود شربت متادون به بازار دارویی کشور در سال گذشته در ادامه از جمع‌آوری این دارو طی دو ماه گذشته از بازار به علت وجود اشکال در کیفیت دارو خبر داد و گفت: ‌پس از رفع مشکل، این دارو مجدداً وارد چرخه دارویی کشور می‌شود.

کد خبر 19676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز