همشهری‌آنلاین: دو ماهی بعد از انتشار متنی مغلوط و پر اشتباه از کتاب مکتوبات مولانا با تصحیح دکتر توفیق سبحانی،مصحح این کار اعلام کرد که او در جریان انتشار این متن پرغلط نیست و این کتاب را از آن خود نمی‌داند.

روحانیت

به گزارش یسنا توفیق سبحانی گفت: اخیرا چاپ سوم «مکتوبات مولانا» از سوی انتشارات مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است که بر روی آن نوشته شده به تصحیح توفیق سبحانی؛ در حالی‌که این کتاب پر از غلط است، به طوری که در هر صفحه کتاب می‌توان بیش از شش غلط پیدا کرد.

او با بیان این‌که این کتاب به تصحیح من نیست، ادامه داد: وقتی از مسؤولان مرکز نشر دانشگاهی درباره‌ی انتشار این کتاب سؤال کردم، آن‌ها جواب دادند که این کتاب بر اساس نسخه‌ای کشف‌شده در کتابخانه‌ی مرعشی است. که من هم جواب دادم مگر کتاب نفت است که آن را کشف کرد.

سبحانی با بیان این‌که نمی‌خواهم یک مرکز معتبر نشر را زیر سؤال ببرم، اظهار کرد: در عین حال انتشار چنین کتابی مایه‌ی رسوایی و شرم است، چون در این کتاب مولانا اشارات زیادی به قرآن کریم داشته است که آن‌ها هم پر از غلط هستند، حتا به من خبر دادند که چند نسخه از این کتاب به افغانستان رفته، ولی آن‌ها با دیدن غلط‌های آن، کتاب را برگردانده‌اند و این برای ما که می‌گوییم هنر نزد ایرانیان است و بس، مایه‌ی رسوایی بزرگی است.

این نویسنده و مصحح در ادامه افزود: هم‌اکنون برای تصحیح این کتاب با ناشر وارد مذاکره شده‌ و اعلام کرده‌ام که کتاب‌ها باید جمع‌آوری شوند و برای نشر مجدد نیز ویراستاری هیچ‌کس را قبول ندارم.

توفیق سبحانی گفت، هم‌اکنون مشغول غلط‌گیری این کتاب است.

بر اساس این گزارش در متنی که مرکز نشر دانشگاهی در معرفی این کتاب با عنوان توضیحات نوشته، آمده است: مکتوبات مولانا جلال‌الدین رومی تاکنون چهار بار در ایران و ترکیه و ترجمه‌ی ترکی آن یک‌بار در ترکیه به چاپ رسیده است، جز ترجمه‌ی ترکی آن، دیگر چاپ‌ها را درواقع می‌توان یک چاپ به حساب آورد.

پس از گذشت نوزده سال از انتشار مکتوبات مولانا جلال‌الدین رومی به تصحیح دکتر سبحانی، ویراست دوم آن براساس نسخه‌ای نویافته به همت مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است. اهمیت مکتوبات و مجموعه‌ی نامه‌های ارزشمند مولانا را از زوایای گوناگون می‌توان بررسی کرد، ازجمله مقدمه‌ی عبدالباقی گولپینارلی بر ترجمه‌ی مکتوبات چاپ ترکیه و مقدمه‌ی دکتر فریدون نافذ اوزلوق بر مکتوبات، که هر دو با ترجمه‌ی مصحّح محترم کتاب در آغاز همین چاپ آمده است، اطلاعات مفیدی را درباره‌ی وجود نامه‌های مولانا در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. افزون بر آن، توضیحات مصحّح دانشمند کتاب نیز حاوی مطالب و نکاتی دربار‌ه‌ی نامه‌هاست که هر یک در جای خود گره‌گشا و حائز اهمیت است.

این کتاب متن منقّحی از مکتوبات مولاناست که با عناوین مقدمه؛ مولانا و نامه‌های او و ارزش آن از نظر تاریخ سلجوقیان؛ نامه‌ها؛ اشخاصی که نام آنان در نامه‌ها آمده است؛ توضیحات؛ فهرست آیات؛ فهرست احادیث، فهرست اشعار عربی؛ فهرست اشعار فارسی؛ فهرست امثال و جملات قصار؛ واژه‌نامه؛ و نمایه در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان به متون فارسی و مفاخر علمی و عرفانی است.»

در سایت ناشر در بالای این متن نوشته شده که این محصول هم‌اکنون موجود نیست.

کد خبر 196743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز