مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان وسیله‌ای ساخته‌اند که شبیه پستانک نوزادان است و می‌تواند مانع از خروپف شود.

پستانک

به گزارش مهر، این ابزار در زمان خواب زبان را به جلوی دهان هل می‌دهد و از این رو موجب می‌شود راه‌های هوایی باز بمانند.

کاربر پیش از خواب، نوک زبانش را به یک پد مکنده این شبه پستانک که درون دهان قرار می‌گیرد، می‌چسباند. پوشش پلاستیکی بزرگ آن جلوی دندانها قرار می‌گیرد و موجب می‌شود این شبه پستانک در حین خواب درون دهان ثابت بماند درست همانگونه که پستانک در دهان کودک قرار می‌گیرد.

در وسط این ابزار یک توپ توخالی قرار دارد که بیرون از لب‌ها قرار می‌گیرد. کاربر با فشار دادن این توپ هوای آن را خارج می‌کند. ایجاد حالت خلا در توپ موجب می‌شود نوک زبان به آن بچسبد. همین امر موجب می‌شود زبان به یک حالت ثابت در جلوی دهان قرار گیرد.

وقتی زبان در جلوی دهان قرار دارد، با وجود آنکه همه عضلات اطراف گلو در زمان خواب در حالت آرامش قرار دارند راه‌های هوایی بسته نمی‌شود و خروپفی صورت نمی‌گیرد.

این ابزار که 70 پوند قیمت دارد به اندازه پستانک‌های کودکان است.

more

 چطور خروپف نکنیم؟

وقتی خواب آغاز می‌شود عضلات در راه‌های هوایی به حالت استراحت در می‌آیند و همین امر موجب می‌شود زبان به عقب دهان حرکت کند.

برای اکثر مردم این امر مشکل ساز نیست اما در بیماری آپنه خواب، موجب می‌شود تنفس به مدت حداقل 10 ثانیه متوقف شود. این رویداد موجب بروز صدای خروپف می‌شود چرا که هوا بافت نرم دهان را که در مسیرش قرار داد می‌لرزاند.

more

 خطر مرگ با آپنه خواب

وقتی مغز می‌فهمد که تنفس متوقف شده سیگنالی را برای عضلات راه‌های هوایی می‌فرستد تا دوباره منقبض شوند. در این حالت راه‌های هوایی باز و بیمارمعمولا با یک تکان از خواب بیدار می‌شود.

درصورتی که آپنه خواب درمان نشود خطر افزایش فشار خون و سکته قلبی فرد را تهدید می‌کند.

با این حال دکتر ادریان ویلیامز از مرکز خواب لندن می‌گوید با تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی این پستانک انجام شود و هشدار می‌دهد اغلب بیماران نمی‌توانسته‌اند به خوبی ابزارهای مشابه را تحمل کنند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Sleep and Breathing منتشر شده است.

کد خبر 196692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز